اسباب بازی

۷ سوال که قبل از خرید اسباب بازی برای کودک باید از خود بپرسید

سوالات مهم در انتخاب اسباب بازی

موقع خرید اسباب بازی برای کودک چه مواردی را در نظر می‌گیرید؟ بازی یک فعالیت ضروری برای رشد اجتماعی، جسمی و شناختی کودک است. اسباب بازی ها می توانند مهارت های ذهنی و جسمی کودکان را بهبود دهند. در عین حال یک اسباب بازی خوب باید سرگرم کننده و دوست داشتنی هم باشد. خرید اسباب بازی فقط هزینه کردن نیست، جزئیات زیادی را می توانید در نظر بگیرید. یک لیست از 7 سوال مهم قبل از خرید اسباب بازی برای کودک تهیه شده‌ که راهنمای خوبی برای والدین جوان است.

 

1- آیا این اسباب بازی برای سن مناسب است؟

قبل از خرید، توضیحات بسته‌ بندی و یا برچسب محصول را به دقت بخوانید تا دستورالعمل سن را بررسی کنید. معمولا روی جعبه‌ محصول مشخصات و سن مناسب درج شده‌. اگر محدوده سنی پیشنهادی خیلی کمتر باشد، کودک خیلی زود از اسباب بازی خسته می شود. در واقع اسباب بازی های کمتر از سن کودک، برایش جذابیتی ندارد. خرید اسباب بازی بالاتر از سن کودک نیز پیشنهاد نمی شود. زیرا ممکن است کودک را ناامید و نگران کند. با مثالی این مورد را روشن می کنم تصور کنید یک پازل 5 هزار تکه را برای تولد فرزند 4 ساله خود خریداری کنید. به نظر شما او می تواند پازل را تکمیل کند؟ همچنین یک پازل 8 تکه برای کودک 8 ساله اصلا جذاب نیست. اسباب بازی های مناسب سن، با توجه به مهارت های کودک طراحی می شوند.

اسباب بازی مناسب سن کودک

در خرید اسباب بازی برای کودک خود حتما به گروه سنی اون توجه کنید

2- آیا اسباب بازی، یادگیری کودک را افزایش می دهد؟

خرید اسباب بازی برای کودک یک تصمیم آگاهانه است. اسباب‌ بازی‌ هایی را انتخاب کنید که عشق کودک به یادگیری را افزایش دهد بازی های ساختنی، کیت های آموزشی، پازل ها، توپ ها، اسباب بازی های سوار شدنی، بازی های پرتابی و … همگی باعث رشد مهارت های حرکتی در کودکان می شوند. اسباب بازی هایی را خریداری کنید که هر دو دست را به فعالیت وادار می کند. به این ترتیب هر دو نیمکره مغز کودک، در هنگام بازی درگیر می‌شود. اسباب بازی های آموزشی  و بازی فکری گزینه خوبی برای کودکان هستند. این محصولات مهارت های ذهنی و خلاقیت کودک را ارتقا می دهند. بچه ها در این سنین به سرعت، یاد می گیرند پس لازم است تا اسباب بازی هایی بازی کنند که یادگیری و مهارت های کودک را تسریع کند. نورها، صداها، بافت های مختلف همگی در این زمینه تاثیر دارند.

اسباب بازی آموزشی برای کودک

بسیاری از اسباب بازی ها با اهداف آموزشی در کنار سرگرم کننده بودن برای کودکان طراحی و تولید می‌شوند

 

3– موقع خرید اسباب بازی برای کودک، ایمنی را بررسی کنید

وسایل بازی کودکان، نباید دارای لبه های تیز و برنده باشد. برخی از کارگاه های تولیدی غیر حرفه ای در این زمینه فعالیت دارند که استانداردهای لازم را رعایت نمی کنند. وجود سرب و مواد سمی در ترکیبات مواد اولیه و رنگ اسباب بازی های پلاستیکی، را نمی توان نادیده گرفت. مطمئن شوید که اسباب بازی برای فرزندتان بی خطر است. قطعات ریز و جدا شونده در اسباب بازی های کودکان زیر 2 سال نیز، یک هشدار جدی است. یک اسباب بازی با کیفیت و کاملا ایمن، برای گروه های سنی مختلف تعریف متفاوتی دارد.

ایمنی اسباب بازی کودک

حتما در هنگام تهیه‌ی اسباب بازی به ایمن بودن اون برای کودکان توجه کنید

4– اسباب‌بازی از چه جنسی ساخته شده؟

روش مونته سوری اسباب بازی هایی را که از مواد طبیعی مانند چوب یا فلز ساخته شده اند به جای پلاستیک ترجیح می دهد. این به این دلیل است که مواد طبیعی تمایل به جذب انواع تجربیات حسی دارند. به عنوان مثال، چوب دارای بافت و دمای کاملاً متفاوتی با فلز است. البته پلاستیک هم یک بعدی است. وقتی آن را لمس می کنید دما را تغییر نمی دهد. اسباب‌ بازی‌ های پلاستیکی معمولاً در رنگ‌های کاملاً روشن و شیک ساخته می‌شوند که می‌تواند برای کودکان خردسال بیش از حد تحریک‌کننده‌ باشد. اسباب‌ بازی‌ های ساخته‌شده از مواد طبیعی ( چوب یا فلز) نیز دوام بیشتری دارند . اسباب بازی های خاصی مانند لگو را می توان از جنس پلاستیک یا چوب هم تهیه کرد.

اسباب بازی چوبی

امروزه اسباب بازی ها با متریال های مختلفی مثل چوب، پلاستیک، پارچه و… ساخته می شوند

 

5– موقع خرید اسباب بازی برای کودک به علاقه او توجه کنید

سوال بعدی که باید از خود بپرسید این است که آیا فرزندم به این اسباب بازی علاقه دارد؟ هیچ فایده ای ندارد که اسباب بازی خیلی پیشرفته ای را خریداری کنید در حالی که کودک، آن را دوست ندارد. اگر فرزندتان بالای دو سال است می تواند خودش در خرید اسباب بازی با شما همراه شود. کودکان در سنین کم به رنگ های شاد توجه نشان می دهند اما شاید صداهای بلند را دوست نداشته باشند. یک اسباب بازی الکترونیکی با چراغ های گردان و رنگارنگ که آژیر می کشد شاید به نظر کودک ترسناک باشد. در مورد عروسک های موزیکال هم این نکته را در نظر بگیرید، آهنگی که برای شما خاطره انگیز است برای فرزندتان هیچ مفهومی ندارد. بازار پر است از عروسک هایی که آهنگ خواننده های قدیمی را پخش می کنند.

اسباب بازی های موزیکال استاندارد ( مانند محصولات برند هولی تویز) میزان صدای اسباب بازی های خود را طبق استاندارد برای کودکان گروه سنی هدف اسباب بازی تنظیم کرده اند.

سلیقه ی کودک در انتخاب اسباب بازی

در انتخاب اسباب بازی حتما از خود کودک مشورت بگیرید

 

6- آیا اسباب‌بازی پتانسیل تعامل را دارد؟

آیا این اسباب‌ بازی به کودک شما اجازه می‌دهد تا با دیگران ارتباط برقرار کند و شرکت فعالی داشته باشد؟ یکی از بزرگ‌ترین مزایای اسباب‌بازی‌ها اغلب این است که کودک شما را تشویق می‌کند تا با دیگران معاشرت کند. بهترین راه برای رشد مهارت های ارتباطی و عاطفی کودک، بازی کردن با دیگران است. اسباب بازی های جمعی نظیر بردگیم ها همیشه در لیست خرید اسباب بازی برای کودک قرار دارد. بازی کردن با بچه های دیگر و حتی بزرگترها مزایای بیشماری دارد. کودکان و نوجوانان در حین بازی های گروهی یاد می گیرند که به عقاید دیگران احترام بگذارند، قوانین را رعایت کنند و احساسات خود را تحت کنترل داشته باشند. حتی این اسباب بازی ها روی افزایش مهارت سخن گفتن نیز اثر مثبت دارد.

بازی های خانوادگی

یکی از ویژگی های بازی های فکری، دسته جمعی بودن اون ها هست

7– قبل از خرید اسباب بازی برای کودک به محل نگهداری فکر کنید!

بعضی از اسباب بازی ها برای فضای بزرگتر و یا بیرون از منزل، طراحی شده اند. این محصولات معمولا اندازه بزرگتری دارند و مناسب آپارتمان های کوچک نیستند. اسباب بازی هایی که تا می شوند یا به قطعات کوچک تر تقسیم می شوند را به راحتی می توانید در کمد، جای دهید. اما وسایلی نظیر تاب و سرسره یا دوچرخه و …. را باید در حیاط نگهداری کنید. موقع خرید اسباب بازی برای کودک به این نکته مهم توجه کنید.

یک مورد دیگر اینکه اسباب بازی های بیرون از منزل، در معرض آلودگی بیشتری هستند. توجه کنید که اسباب بازی قابلیت نظافت و تمیز کردن را داشته باشد. اگر کودک زیر 3 سال دارید باید همه اسباب بازی های او را در فواصل زمانی مناسب، ضد عفونی کنید. این شامل اسباب بازی های سوار شدنی داخل منزل، عروسک ها، توپ، لگو و ساختنی ها و … هم می شود.

تمیز کردن اسباب بازی کودک

قابلیت تمیز کردن اسباب بازی ها می تواند در هنگام خرید، عاملی تاثیر گذار باشد

 

برای روش های ضدعفونی کردن و تمیز کردن اسباب بازی ها می تونید این مقاله رو بخونید.

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

Rating 5.00 from 4 votes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *