لگو و ساختنی

تاریخچه و رکوردهای مهم مکعب روبیک

خرید مکعب روبیک

ماجراجویی در دنیای مکعب روبیک، برای پدر و مادرها هم به اندازه کودکان، هیجان انگیز است. برای اینکه به پیچیدگی های روبیک را کشف کنید باید تمرکز کافی داشته باشید. روبیک یک سرگرمی معمایی است که لقب پر فروش ترین اسباب بازی در طول تاریخ را هم یدک می کشد. افرادی که بتوانند در زمان سریع تری، معمای پیچیده روبیک را حل کنند شانس برنده شدن در مسابقات بین المللی روبیک را دارند. آیا می خواهید از تاریخچه مکعب روبیک و رکوردهای ثبت شده آن بیشتر بدانید؟ با ما به سرزمین اعجاب انگیز مکعب های روبیک بیایید.

معمای جذاب و پر طرفدار روبیک در سال 1074 پا به دنیای اسباب بازی ها گذاشت. مکعب روبیک، 43 کوینتیلیون پاسخ غلط دارد پس به صورت تصادفی، حل آن زمان زیادی می برد. تنها یک راه برای حل روبیک وجود دارد که با تمرین و تکرار می توان آن را یاد گرفت. آمارها نشان می دهد از هر 8 نفر، یک نفر سعی کرده آن را حل کند.

(برای خرید روبیک از فروشگاه چالیک کلیک کنید.)

Ernő Rubik

 

 مکعب جادویی ارنو روبیک

Erno Rubik متولد 1944 در بوداپست مجارستان، مخترع روبیک است. او استاد طراحی و معماری فوق العاده ای است که روی مدل های سه بعدی کار می کرد. بررسی تاریخچه مکعب روبیک بدون مخترع آن، کامل نیست. ارنو روبیک برای ثابت نگه داشتن بلوک ها به دنبال راه حلی منطقی بود و این اولین گام ها برای اختراع مکعب روبیک است. شاید خود آقای ارنو روبیک هم نمی دانست چه شاهکاری را به دنیا معرفی می کند.

استاد دانشگاه بوداپست تصمیم گرفت تا با مکعب ها را با نوارهای الاستیک در کنار یکدیگر، ثابت نگه دارد اما این کار، سرانجامی نداشت. ارنو روبیک وسیله ای را طراحی کرد که شامل 26 مکعب کوچک است که در نهایت به شکل یک مکعب بزرگ، کنار هم قرار می گیرند. او روی هر وجه از مکعب بزرگ را با برچسب های رنگی، پوشاند. چرخش مکعب های کوچک به این روش امکان پذیر شد اما بازگشت به حالت اولیه، به نظر غیر ممکن بود. ارنو دریافت که نمی توان با چرخش های تصادفی، رنگ ها را روی هر وجه مکعب تنظیم گرفت و به دنبال راه حل منظقی بود.

یک ماه طول کشید تا ارنو بتواند مکعب را به صورت اولیه برگرداند. او این چالش هیجان انگیز را دوست داشت و تصمیم گرفت، وسیله اختراعی خود را به ثبت برساند. روبیک در ابتدا با نام مکعب جادویی ثبت شد اما بعدها به نام سازنده اش”روبیک” نام گرفت. تاریخچه مکعب روبیک از اینجا آغاز شد و سپس رقبا وارد میدان شدند.

تاریخچه و رکوردهای مکعب روبیک

لگو دستکش تانوس (HEROES STEEL MECHA) کد 77013

قیمت اصلی ۱,۶۷۵,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱,۳۴۰,۰۰۰ تومان است.

لگو آیرون من رباتی با هالک (کد F9014-1)

قیمت اصلی ۷۹۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۶۳۲,۰۰۰ تومان است.

لگو هواپیما جنگی j-20 (کد 10266)

قیمت اصلی ۱,۰۸۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۸۶۴,۰۰۰ تومان است.

لگو پلیس ویژه بزرگ Swatpioneer (کد FY002)

قیمت اصلی ۲,۲۱۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱,۷۶۸,۰۰۰ تومان است.

لگو هلیکوپتر نفر بر جنگی (کد 10271)

قیمت اصلی ۹۶۵,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۷۷۲,۰۰۰ تومان است.

لگو نینجا NINJA کد FY001

قیمت اصلی ۱,۲۲۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۹۷۶,۰۰۰ تومان است.

تاریخچه مکعب روبیک

حل معمای روبیک طبق الگوریتم های خاص و به روش های مختلفی امکان پذیر است. اگر می خواهید در این زمینه، وارد شوید ابتدا فیلم های آموزشی و ویدیوهای آموزشی را از اینترنت جستجو کنید. ارنو روبیک اولین شخصی است که در ساخت و طراحی روبیک، به موفقیت رسیده است اما در آن طرف دنیا، دو نفر روی پروژه های مشابه کار می کردند.

  • تروتوشی ایشیگه زاپنی توانست وسیله ای با شباهت بسیار به روبیک را در ژاپن، ثبت اختراع کند.
  • لری نیکولز آمریکایی نیز یک نوع مکعب طراحی کرد که توسط آهن ربا کار می کرد. این وسیله هرگز به خط تولید نرسید و شرکت های اسباب بازی، تمایلی به تولید آن نداشتند.

مکعب ارنو روبیک با قطعات پلاستیکی ساخته شده که از لحاظ هزینه تولید، ارزان تر تمام می شد. بنابراین ساخت آن برای شرکت های اسباب بازی، اقتصادی تر است. مهم تر اینکه مکعب های پلاستیکی سبک تر و روان تر هم هستند.

تاریخچه جهانی شدن روبیک

ثبت جهانی مکعب روبیک، به فاصله یک سال از ثبت اختراع در مجارستان انجام شد. در این زمان نام روبیک به طور رسمی برای این وسیله، گذاشته شد. مکعب روبیک از اسباب بازی هایی است که به صورت مردمی در دنیا مشهور شده. هیچ نوع بازاریابی و یا تبلیغاتی برای فروش این محصول صورت نگرفت و خیلی زود توجه دانشمندان و محققین به روبیک جلب شد.

تاریخچه مکعب روبیک به رویداد بزرگ دیگری نزدیک می شد و آن اجرای سرعتی روبیک بود. افراد زیادی در همه جای دنیا سعی داشتند تا سریع ترین راه برای حل معمای روبیک را پیدا کنند. یک حرکت گسترده در حال شکل گیری بود و حتی انجمن ریاضیدان ها و شیمیدانان نیز وارد بازی شدند. ارنو روبیک به مدد اختراع هیجان انگیزش، یک میلیونر خود ساخته شد و بنیاد مخترعان را در مجارستان راه اندازی کرد. در این مرکز افراد برجسته روی اسباب بازی و طراحی لوازم خانگی فعالیت داشتند.

در سال 1981 جیمز جی نورس، راه حل رسمی خود را برای حل معمای روبیک، منتشر کرد.

بازی مکعب روبیک

 

انواع مکعب روبیک

تاریخچه مکعب روبیک را با معرفی انواع آن ادامه می دهیم. مکعب های روبیک یه شکل استاندارد 3×3×3 هستند اما انواع روبیک جیبی 2×2×2  نیز تولید می شوند. نمونه های 4×4×4 و 5×5×5 هم وجود دارد ولی بزرگترین مکعب روبیک به ابعاد 33×33×33 رکورددار گینس است.

انواع مکعب روبیک از اسباب بازی های ایمن و مناسب برای کودکان است و روی تقویت مهارت های ذهنی و حرکات ظریف، تاثیر مثبت دارد. برخی از رایج ترین مدل های روبیک عبارتند از:

  • روبیک های مکعبی شکل
  • روبیک های حجمی-رنگی
  •  دسته روبیک های دنده ای
  • خانواده روبیک های هرمی
  •  انواع روبیک توپی

رکوردهای مکعب روبیک

 

مشهورترین اسپید کیوبرهای جهان

نوبت به تاریخچه مکعب روبیک و رکوردهای آن است. کیوبرها افرادی هستند که می توانند مکعب های روبیک را حل کنند. مسابقات جهانی روبیک برای سریع ترین زمان حل روبیک نیز برگزار می شود. این مسابقات اسپید کیوبر نام دارد و از پر طرفدارترین مسابقات جهانی است. اولین مسابقه رسمی در سال 1982 اجرا شد. محل ارجای مسابقات کشور مجارستان بود. سازمان جهانی روبیک (World Cube Association) رکوردها و اسامی برندگان این مسابقات را منتشر می کند.

هر شرکت کننده 3 بار شانس رکوردگیری دارد و سریع ترین زمان، به نام او ثبت می شود. مشهورترین اسپید کیوبرهای حال حاضر عبارتد از:

  • فلیکس زمدگز
  • مکس پارک
  • لوکاس اتر
  • یاشین دو
  • ییهنگ وانگ
  • متس والک

رکوردهای ثبت شده اسپیدکیوبر

رکوردهای ثبت شده اسپید کیوبرهای بین المللی

مکس پارک (Max Park) با زمان ۳٫۱۳ ثانیه(رکورد مکعب روبیک ۳*۳*۳ )

مَکیِج کزاپیووسکی (Maciej Czapiewski) با زمان ۰٫۴۹ ثانیه(رکورد مکعب روبیک ۲*۲*۲ )

مکس پارک (Max Park) با زمان ۱۶٫۸۶ ثانیه (رکورد مکعب روبیک ۴*۴*۴)

چارلی اگینز (charlie eggins) با زمان ۱۲٫۱۰ثانیه(حل  روبیک ۳*۳*۳ با چشم بسته)

دامینیک گُرنی (Dominik Górny) با زمان ۰٫۹۱ ثانیه(رکورد حل روبیک هرمی)

خوآن پابلو هوآنقی (Juan Pablo Huanqui) با زمان ۲۷٫۲۲ ثانیه(رکورد حل روبیک مگامینکس ۱۲ وجهی)

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 5.00 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *