کتاب

معرفی آثار و زندگینامه هانس کریستیان آندرسن

معرفی هانس کریستین آندرسن

هانس کریستیان آندرسن با کتاب هایش، دنیای کودکان را جذاب تر کرده است. کتاب های آندرسن تا اعماق تخیل نفوذ می کنند و در یاد و خاطره برای همیشه باقی می مانند. او آدم بزرگی است که تخیل پردازی های کودکی را فراموش نکرده است. آثار هانس کریستین اندرسون در همه فرهنگ ها، قابل قبول و پذیرفتنی هستند. او برای بچه ها می نویسد و می تواند مفاهیم پیچیده را در قالب داستان های خیالی، به کودکان انتقال دهد. جوجه اردک زشت، پسرک بند انگشتی، ملکه برفی و صدها کتاب دیگر، هدیه آندرسون به بچه هایی است که در سراسر جهان زندگی می کنند.

هانس کریستیان آندرسن توانایی طبیعی قصه گویی خود را با تخیل کودکانه پیوند زده است. سبک نوشتاری آندرسن با نویسندگان پیشین متفاوت است و به نوعی ساختار شکنی کرده است.  او به طور طبیعی یک قصه گوی ماهر است که قدرت فوق العاده ای در داستان پردازی دارد. آندرسن از معرفی احساسات خود باکی ندارد و گاهی ایده هایی فراتر از درک کودکان را در نوشته هایش، هدف قرار داده است. او خلاقیت را با قصه های عامیانه ترکیب کرد. کتاب های آندرسن به چندین زبان ترجمه شده است و محبیوبیت زیادی دارد.

(برای خرید کتاب های هانس کریستین آندرسن کلیک کنید.)

زندگینامه هانس کریستین آندرسن

 

زندگینامه هانس کریستیان آندرسن

Hans Christian Andersen ( 1805-1875) در اودنسه کپنهاک به دنیا آمد. آندرسن نویسنده، شاعر، نمایشنامه نویس و قصه گوی شناخته شده ای در دانمارک و جهان است. دوران کودکی آندرسن با فقر گذشت او در یک خانواده تهیدست به دنیا آمد و در تمام طول زندگی، برای اصلاح ساختار طبقاتی جامعه، مبارزه کرد. خانواده اش پولی نداشتند تا او را به مدرسه بفرستند اما هانس جوان توانست با کمک مالی، تحصیلات خود را ادامه دهد. هانس کریستین آندرسن در سال 1828 توانست پذیرش دانشگاه کپنهاک را به دست بیاورد و دنیایی متفاوت را تجربه کند.

اولین اثر ادبی آندرسن، به سبک هافمن( نویسنده آلمانی) تنها یک سال بعد از ورود به دانشگاه، منتشر شد. پس از آن او نمایشنامه نویسی را شروع کرد و با نمایشنامه ای در مورد بدی های برده داری، به شهرت رسید. هانس کریستیان آندرسن یک رمان نویس بود و آثار متعددی در این زمینه دارد اما او ادبیات کودک را دوست داشت. اولین اثر مکتوب برای کودکان به نام قصه ها برای بچه ها در سال 1835 منتشر شد که جلد دوم ان در سال 1840 تکمیل شد. مجموعه داستان هایی در مورد پریان به سبک جدید از سال 1845 تا 1857 در کارنامه آندرسن قرار گرفت.

هانس کریستیان آندرسن در تمام طول زندگی با فقر دست به گریبان بود. او در اواخر دهه 1830، کمک هزینه دولتی را پذیرفت که موجب ثبات مالی اش شد. آندرسن سفرهای زیادی به نقاط مختلف جهان دارد و همواره در حال نوشتن بود.  هانس تقریبا همه دست نوشته هایش را نگاه می داشت و آثار بسیاری از او باقی مانده است. تعدادی از آثار نویسنده دانمارکی کتاب کودکان، به فارسی نیز ترجمه شده و در دسترس علاقمندان است.

کتاب های هانس کریستین آندرسن

سبک نوشتاری هانس کریستیان آندرسن

پدر هانس در سال 1815 از دنیا رفت و او در 14 سالگی تصمیم گرفت کار کند. ابتدا برای کار در تئاتر اقدام کرد که به دلیل صدای خوبش، توانست عضو گروه تئاتری شود. البته استعداد هانس در نویسندگی بود و او ذاتا یک قصه گوی خلاق است. سبک نوشتاری آندرسن تلفیقی از ادبیات عامیانه و خلاقیت ذهنی بود. او قدرت تخیل بسیار بالایی داشت و می توانست ایده های خلاقانه خود را به روی کاغذ بیاورد.

نوشته های هانس کریستیان آندرسن به دو بخش تقسیم می شود. دیدگاه اول، خوشبینانه است و او زیبایی های دنیا را به تصویر کشیده است. آندرسن می خواهد کودکان را دنیایی پاک و ساده آشنا کند و آخر همه قصه ها شیرین تمام می شود. جوجه اردک زشت، عاقبت می فهمد که یک قوی زیبا است و ….

دسته دوم از کتاب های آندرسن به نوعی غم بزرگی دارد. تخیل شگفت انگیز هانس او را به دنیای دیوها و پری ها و ملکه های بدجنس و غیره برده است. این کتاب ها کودکان را با یک روی دیگر سکه آشنا می کند. همیشه تلاش ها موفق نیست و همه آدم ها ذات خوبی ندارند. حرف اصلی اینست که کودکان را آگاه کند.

هانس کریستیان آندرسن زندگینامه

بررسی آثار هانس کریستیان آندرسن

سال ۱۸۲۹ هانس یک کتاب به زبان انگلیسی را منتشر کرد که ” گزارش یک پیاده روی” نام داشت. هانس تصور می کرد کتاب های بزرگسالان را بهتر می نویسد و نمی تواند داستان پردازی های کودکانه داشته باشد. اولین کتاب های اختصاصی حوزه کودک و نوجوان که به چاپ رسید، آندرسن را شوکه کرد. همه کتاب ها با استقبال زیادی روبرو شد.

کتاب های آندرسن حالت جادویی دارد و شخصیت ها بسیار تخیلی هستند. او شخصیت هایی را که از آن ها بیزار است هم به جذابیت شخصیت های مورد علاقه اش، توصیف می کند. در صنعت سینما و اسباب بازی سازی نیز از شخصیت های کتاب های آندرسن، به وفور استفاده می شود. برای مثال انیمیشن جذاب Frozen بر اساس ملکه برفی کتاب اندرسن ساخته شده. لگو دخترانه قلعه فروزن هم یکی از همین نمونه های جذاب است. کودکان دنیا با داستان های هانس، خاطره دارند.

هانس کریستیان آندرسن در 70 سالگی درگذشت. آندرسن یک تخیل پرداز قوی بود و برای یادبودش هم تصویرسازی کرده بود. قطعه موسیقی که برای مراسم دفنش استفاده شد، خودش ان را از قبل انتخاب کرده بود. آثار این نویسنده اهل کپنهاک در اغلب کشورهای دنیا، چاپ و منتشر می شود. سبک نوشتاری ساده، روان و هوشمندانه هانس، رمز موفقیت او در نویسندگی کودکان است.

Hans Christian Andersen

کتاب های هانس کریستین اندرسون

آندرسن نوشته های خود را نگهداری می کرد و آثار زیادی از او باقیمانده. برخی از کتاب های هانس در دنیا ناشناخته است و فقط در دانمارک چاپ می شود. برخی از کتاب های معروف هانس عبارتند از:

  • دختر کبریت فروش
  • پری دریایی کوچک
  • ملکه برفی
  • فندک جادو
  • بند انگشتی
  • جوجه اردک زشت
  • لباس جدید پادشاه
  • سرباز دلبر سربی
  • وحشی کوچولو
  • ملکه گلها
  • قوهای وحشی
  • افسانه های باغ بهشت
  • آدمک چوبی
  • فانوس فرسوده
  • داستان های کوتاه کودکانه
  • سرباز حلبی استوار
  • باغ بهشت
  • شاهزاده شرور
  • کفش قرمز
  • دوشیزه یخ ها
  • اژدهای پنج سر
  • درخت صنوبر
  • شاهزاده و نخود

هانس کریستیان آندرسن هوشمندانه، داستان هایی را انتخاب کرده که خواننده با آن ارتباط برقرار می کند. نویسنده برجسته داستان های کودکان، می داند چگونه تخیل بچه ها را تحریک کند و زیر پوستی، آگاهی لازم را انتقال دهد. 150 سال از درگذشت این نویسنده بزرگ می گذرد ولی کتاب هایش همچنان محبوبیت زیادی دارد. هانس کتاب هایی متعددی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان دارد.

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 5.00 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *