بردگیم

فمینیسم در دنیای بازی‌ فکری

بازی فکری فمنیستی

فمینیسم یک مفهوم جدید نیست. رشد این جنبش حیاتی قرن‌­ها زمان برده است و این رشد همچنان ادامه دارد. چیزی که ما موج اول فمینیسم می‌­نامیم، از قرن نوزدهم با مبارزه‌­ی زنان برای به دست آوردن حق رای و تحصیل شروع شد. از آن زمان، زنان گام­‌های بزرگی در این مسیر برداشته‌­اند اما همچنان مسیر طولانی‌­ای در پیش است.

برای فمینیست بودن لازم نیست خودمان را به عنوان یک فعال حقوق زنان معرفی کنیم، کتاب چاپ کنیم و… بلکه کافی‌­ست به برابری حقوق برای تمام جنس و جنسیت­‌ها باور داشته باشیم و با تصمیم‌­های به ظاهر کوچکمان، تاثیرگذار باشیم. این مسئله می­‌تواند نمودهای مختلفی داشته باشد: از ندادن احساس شرم نسبت به بدن، اعتراض به نابرابری جنسیتی در محیط کار و حتی بازی فکری‌­ای که انتخاب می­‌کنیم!

بازی‌ های فکری می‌توانند فراتر از سرگرمی، به عنوان ابزاری برای انتقال ارزش‌ها و پیام‌های اجتماعی مورد استفاده قرار بگیرند. به عنوان مثال بازی‌هایی که بر تساوی جنسیتی، حقوق زنان و تضادهای جنسیتی تمرکز دارند می‌توانند آگاهی‌بخش و ترغیب‌کننده باشند. این بازی‌ها می‌توانند نقطه نظرات جدیدی را برای بازیکنان ایجاد کنند و به گسترش فمینیسم در جامعه کمک کنند.

در این مقاله به بررسی تعدادی بازی فکری با محوریت زنان می‌­پردازیم.

بردگیم فمنیستی

بازی فکری با محوریت فمینیسم

بازی ساختنی مدل موشک فضاپیما هولی تویز (Miukids)

قیمت اصلی ۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۲,۵۵۰,۰۰۰ تومان است.

بازی ساختنی مدل پایگاه فضایی هولی تویز (Miukids)

قیمت اصلی ۲,۳۵۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱,۹۹۷,۰۰۰ تومان است.

بازی ساختنی مدل ماشین سیاره نورد هولی تویز (Miukids)

قیمت اصلی ۱,۷۵۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱,۴۸۷,۰۰۰ تومان است.

بردگیم رای برای زنان (Votes for Women)

بردگیم

بازی فکری رای برای زنان

 

از گردهمایی کوچکی در مجمع سنکا فالز (Seneca Falls) در نیویورک تا تصویب متمم نوزدهم در قانون اساسی ایالات متحده، جنبش حق رای زنان مسیر هفتاد ساله­‌ای را طی کرده است. اگرچه متمم نوزدهم تضمینی بر دسترسی تمام زنان به برگه­‌ی رای نبود اما مثالی برای قدرت جنبش‌­ها و عزم درخشان اعضای آن بود. این جنبش یکی از بزرگ­‌ترین دستاوردهای زنان را به همراه داشت و درهای جدیدی برای نقش زنان در دنیای مدرن باز کرد.

حق رای برای زنان

زنان در حال مبارزه برای دستیابی به حق رای

 

در بازی فکری «رای برای زنان» از شما دعوت شده است تا به جنبش حق رای برای زنان بپیوندید. آیا می‌­توانید حمایت سه چهارم از ایالت‌­ها را برای تصویب متمم جلب کنید؟ یا اپوزیسیون مانع از پیشرفت می‌­شود و از تصویب متمم نوزدهم توسط ایالت­‌ها جلوگیری می‌­کند و امیدها را برای دستیابی به برابری، نقش بر آب می‌­کند؟

بازی فکری «رای برای زنان»، طراحی شده توسط توری براون (Tory Brown)، یک بازی یک تا چهار نفره­ است که می‌­توان آن را به صورت مشارکتی یا رقابتی انجام داد. بازیکنان از کارت‌­های خود برای رویدادهای خود، کمپین‌­ها، سازماندهی یا دعوت به رای­گیری در مجالس ایالتی برای تصویب متمم نوزدهم، استفاده می‌­کنند. این بازی فکری در سه دور انجام می‌­شود که مربوط به دوره­‌های تاریخی مهم جنبش تا اوج هیجان­‌انگیز آن یعنی تصویب متمم نوزدهم در سال ۱۹۲۰-۱۹۱۹ است.

بردگیم فمنیستی

بردگیم رای برای زنان

 

در کارت‌­های باشکوه این بازی شاهد برخی رهبران معروف جنبش تا بسیاری از رای­‌دهندگان که از روایت کنار گذاشته شده‌­اند اما بی‌حضور آن‌­ها تصویب متمم ممکن نبود، هستیم. همچنین رویدادها، نشریات و باشگاه­‌هایی که نه تنها برای به دست آوردن حق رای بلکه برای پیشبرد جنبش حقوق زنان نقش مهمی ایفا کرده‌­اند، به تصویر کشیده شده‌­اند.

بردگیم فمنیستی

کارت‌های بازی فکری رای برای زنان

 

بازی فکری نمادها (Icons – Women who plays to win)

بردگیم فمنیستی

بردگیم نمادها

 

بازی فکری «نمادها» یک بازی کارتی آسان ۲ تا ۵ نفره است. شما در این بازی فکری باید با برخی از الهام‌­بخش‌­ترین و انقلابی‌­ترین قهرمانان زن تمام دوران همکاری ­کنید. با چهل زن برجسته از جمله هریت تابمن، آن فرانک و دیگر قهرمانانی که ناشناس‌­ترند مانند: ویکتوریا وودهال، سی جی واکر و… آشنا می‌شوید.

در این بازی فکری باید کارت‌ها را در دسته­‌ها­ی رهبری، حقوق بشر، علم و نوآوری، هنر و ماجراجویی جمع­‌آوری کنید. همچنین کارت­‌های اکشنی وجود دارند که می‌­توانید با استفاده از آن­‌ها جلوی جمع­‌آوری کارت­‌های حریف را بگیرید و دست خود را قوی­‌تر کنید.

این بازی فکری می‌­تواند سبب آشنایی با زنان تاثیرگذار و مسیری که پیموده­‌اند ­شود. همچنین با تم فوق­‌العاده‌­اش به بازیکنان احساس قدرت می‌­بخشد.  به علاوه بخشی از درآمد حاصل از فروش این بازی فکری به اتحادیه‌­ی آزادی‌­های مدنی امریکا -خانه­‌ی پروژه حقوق زنان- اهدا می‌­شود.

بردگیم با محوریت زنان

اجزای بازی فکری نمادها

 

بازی فکری داستان او (Her Story)

بردگیم فمنیستی

بردگیم داستان او

 

در بازی فکری «داستان او»، بازیکنان باید در نقش یک نویسنده‌ی تحسین‌شده، کتابی برای روایت کردن داستان زنان تاثیرگذار در طول تاریخ بنویسند. بازیکنان باید با جمع‌­آوری توکن­‌های تحقیق، کارت زنان تاثیرگذار را بردارند و این­گونه فصلی از کتابشان را به آن­‌ها اختصاص دهند. هر کارت قابلیت و امتیاز مختلفی را به ارمغان می‌­آورد. دور آخر بازی زمانی‌­ست که یک بازیکن هشت فصل از کتاب خود را تمام کند. بازیکنی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد، برنده‌ی بازی است. در آخر بازی می­‌توانید کارت‌­ها را به پشت برگردانید و فصل موردعلاقه­‌تان را با صدای بلند برای دیگران بخوانید. در پشت هر کارت داستان زندگی یکی از زنان نوشته شده است.

بازی فکری «داستان او» با معرفی زنانی که دنیای ما را شکل داده‌­اند، یادآوری می‌­کند که هر کسی می‌­تواند تاریخ‌­ساز باشد. از ۱۲۰ زن نام‌­برده‌شده در این بازی، ۵۳ درصد آن­ها غیرسفیدپوست و حدود ۷۰ درصدشان زنان کمتر شناخته‌­شده می‌­باشند. همچنین در ساخت این بازی ۲۰ زن دخیل بوده‌­اند.

لازم به ذکر است که بخشی از درآمد حاصل از فروش این بازی به صندوق ملاله برای کمک به آموزش دختران در سراسر دنیا اهدا خواهد شد.

بردگیم با محوریت زنان

اجزای بازی فکری داستان او

 

بازی فکری او کیست؟ (?Who’s she)

بازی حدسی

بازی فکری او کیست؟

 

بازی فکری حدس بزنید او چه کسی است که در دهه­‌ی نود میلادی پرطرفدار بود را به یاد دارید؟ بازی‌­ای که باید براساس ویژگی‌­های ظاهری افراد را حدس می‌­زدید. بازی فکری «او کیست؟» نسخه‌­ی فمینیستی همان بازی است. در این بازی شما باید زنان تاثیرگذار تاریخ را توصیف کنید و بازیکن مقابل آن را حدس بزند. در این بازی فکری بازیکنان به جای تمرکز بر ویژگی‌­های ظاهری، بر دستاوردهای این زنان توجه می‌­کنند. آن­‌ها می‌­توانند سوال­‌هایی مانند: آیا او برنده‌­ی جایزه‌­ی نوبل است؟ آیا او کشف مهمی دارد؟ و… را بپرسند.

بازی شامل کارت­‌هایی است که به طور خلاصه داستان زندگی این زنان شگفت‌­انگیز را ارائه می‌­دهد.

به نقل از کیک‌­استارتر (Kickstarter) این بازی فکری به شما الهام می­‌بخشد که رویاپردازی و ریسک کنید.

بردگیم فمنیستی

اجزای بازی فکری او کیست؟

کلام آخر

بازی­‌های فکری می‌­توانند با ترکیب تم‌­ها، مکانیزم‌­ها و روایت‌­هایی که برابری جنسیتی را برجسته می‌­کنند، آگاهی درباره‌­ی فمینیسم را افزایش دهند. بازی‌­های فکری می­‌توانند دارای شخصیت‌­های قوی و متنوع زنان و خطوط داستانی‌­ای باشند که نقش­‌های جنسیتی سنتی را به چالش می‌­کشند. مکانیزم­‌ها نیز می‌­توانند سناریوهایی را شبیه­‌سازی کنند که بازیکنان در آن اثرات تبعیض جنسیتی را تجربه کنند و باعث افزایش درک و همدلی شود. علاوه بر این بازی‌­های فکری می­‌توانند اطلاعاتی راجع ­به جنبش‌­های فمینیستی بدهند یا زنان تاثیرگذار را به نمایش بگذارند.

 

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 5.00 از 3 رای

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *