لگو و ساختنی

لگو تکنیک : مهندسی با لگو

لگو بزرگسال

 

لگو تکنیک یکی از سری‌­های تولیدشده توسط لگو (LEGO) است که دارای قطعات ویژه‌­ای‌ست که امکان ساخت مدل­‌های پیچیده‌­ را فراهم می‌­کند. ایده­‌ی این مجموعه این است که کودکان و بزرگسالان مدل­‌های پیچیده‌­تر و واقعی‌­تری نسبت به قبل بسازند. لگو با استفاده از قطعات فنی مانند دنده، آکسل و سیستم پنوماتیکی درهای جدیدی رو به سازه‌­های مکانیکی باز کرد. لگو تکنیک که اولین بار در سال ۱۹۷۷ عرضه شد، اکنون بیش از صدها مدل مختلف دارد. 

در این مقاله یکی از معروف‌ترین مجموعه‌های لگو، به نام لگو تکنیک را معرفی می کنیم. تاریخچه‌ای از آن را می‌خوانیم و با چند مدل از این مجموعه آشنا می‌شویم.

لگو تکنیک

لگوی کامیون مرسدس بنز (Lego Technic Mercedes Benz Zetros Trial Truck 42129)

 

تاریخچه‌ ی لگو تکنیک

در سال ۱۹۷۷، خط جدید تولید خود را به نام technical sets را با مدل‌­هایی از تراکتور و جرثقیل عرضه کرد. این خط تولید در سال ۱۹۸۲ به نام امروزی خود تغییر کرد: لگو تکنیک

در  دهه­‌ی ۸۰ میلادی لگو تکنیک چالش‌­برانگیزتر شد و با تولید هلیکوپتر با ۸۸۴۴ قطعه، تجربه‌­ای واقع­‌گرایانه­ برای طرفداران خود به ارمغان آورد. با افزایش محبوبیت روزافزون لگو تکنیک، این مجموعه به عنوان ابزار مفیدی برای توسعه مهارت­‌های مهندسی و تفکر خلاق راه خود را به موسسات آموزشی باز کرد.

لگو همچنان به نوآوری‌­های خود ادامه داد. در دهه­‌ی ۹۰ میلادی لگوهایی با ثبات بیش­تر که امکان ادغام با آجرهای کلاسیک لگو را داشتند، عرضه کرد. این اتفاق به طرفداران لگو اجازه می‌­داد تا مدل‌­های پیچیده و خلاقانه‌­تری بسازند.

و در نهایت با ورود به قرن بیست و یک، لگو با اضافه کردن اجزای الکترونیکی مانند موتور، سنسور، کنترل از راه دور و… به این مجموعه، پیشرفت چشمگیری به وجود آورد.

خرید لگو

لیفت‌تراک جزو اولین مجموعه‌ های لگو تکنیک – سال ۱۹۷۷

 

اجزای منحصر به فرد لگو تکنیک

چیزی که این سری از لگو را از مجموعه‌­های دیگر متمایز می‌­کند قطعات استفاده شده در آن است. این اجزا شامل دنده، موتور، پنوماتیک، سیستم کنترلی و… می­‌شود.

دنده: از سال ۱۹۷۷ مجموعه‌ی لگو تکنیک دارای چرخ‌ ­‌دنده‌­هایی برای انتقال قدرت و مدیریت قدرت چرخش بودند. چرخ دنده‌ها به مدل‌های لگو تکنیک اجازه می‌دهند که سریع‌تر یا آهسته‌تر حرکت کنند. برخی از مجموعه‌های پیچیده‌تر لگو تکنیک علاوه بر دنده‌های استاندارد، دارای کلاچ، چرخ‌ دنده‌های حلزونی و چرخ‌ دنده‌های دیفرانسیل نیز هستند. در سال ۲۰۰۸ یک مدل جدید از دیفرانسل عرضه شد. این دیفرانسیل بدون گل میخ طراحی شده بود و دارای چرخ دنده‌های مخروطی با ۳۸ دندانه‌ی خارجی و ۱۲ دندانه‌ی داخلی بود.

خرید لگو تکنیک

دنده در لگو

 

پنوماتیک: در سیستم پنوماتیکی از هوای فشرده برای تامین انرژی استفاده می­‌شود. لگو تکنیک نیز شامل قطعاتی است که برای تقویت حرکاتی خاص، از سیستم مشابهی استفاده می‌کنند. لگو اولین نسل‌­های لگوی پنوماتیک را بین سال­‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸ ساخت. این نسل دارای سیلندرهای پنوماتیک با یک پورت و لوله کشی بود. در سال ۱۹۸۹ لگو نسل دوم پنوماتیک را با افزودن یک سیلندر و قطعه­‌ی پمپ جدید عرضه کرد. این سیلندر به جای یک سوپاپ، دو سوپاپ ورودی داشت و پمپ جدید نیز قابلیت کار با موتور را داشت. در سال ۱۹۹۷ لگو مخزن هوای خود را ساخت که مانند یک باتری با ذخیره‌ی هوا کار می‌کرد و باعث کارایی بهتر سیستم پنوماتیکی می‌شد.

خرید لگو تکنیک

ساخت سیستم پنوماتیک با لگو

 

فیگور تکنیک: فیگور سری تکنیک در بعضی از مجموعه‌های لگو تکنیک وجود دارد. این فیگورها بزرگ‌تر از مینی فیگورهای رایج لگو هستند و مفاصل بیش‌تری دارند، از جمله مفاصل آرنج و بازو که می‌توانند خم شوند. تنها ۲۷ مدل مختلف از این فیگورهای تکنیک وجود دارد و به علت دسترسی محدود، در بازار ثانویه گران هستند.

لگوی فیگور

فیگور تکنیک

 

لگو ماینکرفت مزرعه مرد روستایی (کد 068-1)

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت مزرعه مرد اسکلتی (کد 068-3)

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 4-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 3-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 2-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 1-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

 

موتور در لگوتکنیک

موتور: لگو از سیستم­‌های موتور الکتریکی زیادی در این مجموعه بهره برده است. اکثر آن­ها از طریق باتری تغذیه می‌­کنند. اولین موتور این مجموعه در سال ۱۹۷۷، یک آجر گرد ۴/۵ ولتی بود. وقتی موتور را روشن می‌کردید، محور کوچکی که از آن بیرون زده بود می‌چرخید. در سال ۱۹۹۰ موتور ۴/۵ ولتی با موتور ۹ ولتی مربعی جایگزین شد که قابل اعتمادتر بود. بعدتر لگو با عرضه‌ی کنترل از راه دور پاور فانکشن تحول عظیمی در موتورهای خود ایجاد کرد.

اجزای لگو تکنیک

موتور در لگو

 

پاور فانکشن: پاور فانکشن یک سیستم موتوری جدید است که در پایان سال ۲۰۰۷ عرضه شد. این سیستم دارای موتور، گیرنده‌ی مادون قرمز، یک کنترل از راه دور و جعبه‌ باتری است. این اجزا در کنار یکدیگر اجازه‌ی کنترل از راه دور را می‌دهند. همچنین می‌توانید این موتور را جداگانه خریداری کنید و آن را با موتورهای قبلی که به صورت دستی کار می کردند، جایگزین کنید. 

لگو تکنیک

پاور فانکشن در بوگاتی

 

موتور Powered Up: با ظهور گوشی‌های هوشمند، بلوتوث و فناوری‌های پیشرفته‌ی دیگر، لگو سیستم کنترل از راه دور خود را بهبود بخشید و در سال ۲۰۱۸ نسل جدیدی از سیستم‌های موتوری خود را عرضه کرد. لگو به جای استفاده از سنسورهای مادون قرمز و کنترل از راه دور پاور فانکشن، از بلوتوث و گوشی‌های هوشمند استفاده می کند. 

لگو تکنیک

استفاده از موتور Powered Up

 

بزرگ‌ترین مجموعه‌های لگو تکنیک

لگو لامبورگینی سیان (Lego Technic Lamborghini Sian FKP 37 42115): این لگو یک نمونه‌‌ی بسیار دقیق از ماشین لامبورگینی است. این مجموعه که شامل بیش از ۳۰۰۰ قطعه می‌باشد دارای طراحی آیرودینامیک، درهای قیچی و پوشش شفاف موتور است که جزئیات موتور V12 را به نمایش می‌گذارد. این مدل با سیستم تعلیق، فرمان و گیربکس ۸ سرعته، تجربه‌ای چالش‌برانگیز برای سازنده ایجاد می‌کند. (برای خرید لگو لامبورگینی کلیک کنید)

لگو تکنیک

لگوی لامبورگینی سیان (Lego Technic Lamborghini Sian FKP 37 42115)

 

 لگو فراری (Lego Technic ferrari Daytona SP3 42143): ساخت این لگو با بیش‌از ۳۰۰۰ قطعه می تواند ساعت‌ها شما را درگیر کند. جزئیات شگفت‌انگیز این مجموعه طرفداران لگو و فراری را مجذوب خود می‌کند. (برای خرید لگو فراری کلیک کنید)

لگو تکنیک

لگوی فراری (Lego Technic ferrari Daytona SP3 42143)

 

لگو بوگاتی شیرون (Lego Technic Bugatti Chiron 42083): بوگاتی با بیش‌از ۳۰۰۰ قطعه سرشار از جزئیات است. پس از ساخت یک لگوی واقع‌گرایانه از این ماشین بوگاتی با طول ۶۳ و عرض ۲۲ و ارتفاع ۱۵ سانتی متری در دستان خود خواهید داشت. (برای خرید لگو بوگاتی کلیک کنید)

لگو تکنیک

لگوی بوگاتی شیرون (Lego Technic Bugatti Chiron 42083)

 

لگو موتور بی‌ام‌دابلیو (Lego Technic BMW M1000 RR 42130): موتور BMW با مقیاس ۱/۵ بزرگ‌ترین لگوی موتور ساخته‌شده است. این لگو دارای جعبه‌ دنده‌ی سه سرعته به علاوه‌ی یک دنده‌ی خنثی، موتور ۴ پیستون و سیستم تعلیق می‌باشد. (برای خرید لگو موتور BMW کلیک کنید)

لگو تکنیک

لگوی موتور بی‌ام‌دابلیو (Lego Technic BMW M1000 RR 42130)

 

لگو بیل مکانیکی (Lego Technic Liebherr R 9800 Excavator 42100): ساخت این لگو با ارتفاع بیش از چهل سانتی متر و ۴۱۰۰ قطعه می‌تواند ساعت‌ها و روزها شما را سرگرم کند. این مجموعه دارای چراغ، کابین چرخان و موتوری است که بازوها را بالا و پایین می برد. همچنین با استفاده از اپلیکیشن +Lego Technic Control می‌توان حرکت و عمکرد این بیل مکانیکی را کنترل کرد.

خرید لگوی بیل مکانیکی

لگوی بیل مکانیکی (Lego Technic Liebherr R 9800 Excavator 42100)

 

لگو جرثقیل زمین‌های ناهموار (Lego Technic Rough Terrain Crane 42082): این لگو با ۴۰۰۰ قطعه یکی از بزرگ‌ترین و چشمگیرترین لگو از مجموعه‌ی لگو تکنیک است. این مدل شامل یک کابین با جزئیات به همراه درهای باز و بسته‌شو، یک شاسی هشت چرخ متحرک و پایه‌های متحرک است. کودکان و بزرگسالان از عملکردهای واقعی این جرثقیل لذت می برند؛ از جمله بوم جرثقیل که بالا و پایین می‌رود و تا ۲۰۰ گرم بار را تحمل می کند. این محصول با طراحی واقع‌گرایانه‌اش مقدمه‌ای دقیق برای آشنایی با اجزای جرثقیل است. 

لگو تکنیک

لگوی جرثقیل زمین‌های ناهموار (Lego Technic Rough Terrain Crane 42082)

 

لگو بولدوزر (Lego Technic App-Controlled Cat D11 Bulldozer 42131): این لگو با بیش از ۳۰۰۰ قطعه دارای تیغه‌ی متحرک، کابین و موتور ۶ سیلندر با پیستون‌های متحرک است. بهترین بخش این مدل لگو، قابلیت کنترل آن از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند یا تبلت است. با برنامه‌ی +Lego Technic Control می توانید حرکت و عملکرد بولدوزر خود را کنترل کنید. 

خرید لگوی بولدوزر

لگوی بولدوزر (Lego Technic App-Controlled Cat D11 Bulldozer 42131)

کلام آخر

لگو تکنیک یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های لگوست که تا به حال ساخته شده است. چه طرفدار لگو باشید یا نه، لگویی که پس از ساخت با قابلیت‌های مختلف از جمله حرکت کردن، در دستانتان قرار خواهد گرفت شما را شگفت‌زده می‌کند. اگر به دنبال اسباب‌ بازی ساختنی هستید که شما را واقعا به چالش بکشد و ترکیبی از مهندسی، خلاقیت و هنر را به ارمغان بیاورد، لگو تکنیک بهترین انتخاب است.

 

منابع

?What is LEGO Technic and How Does It Compare to Traditional LEGO

The biggest Lego® Technic sets ever

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 3.90 از 48 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *