لگو و ساختنی

لگو و آجر پلاستیکی بازیافتی اش

لگوی بازیافت پذیر

هر ساله بیش از ۳۸۰ میلیون تن پلاستیک در سراسر جهان تولید می‌­شود؛ لگو (LEGO) مسئول تولید ۱۰۰۰۰۰ تن از این رقم است. شاید این رقم در نگاه اول نسبت به تولید سالانه­ پلاستیک، کم به نظر برسد اما همچنان اهمیت دارد. در سال گذشته همین رقم به ۱۱۰۰۰۰ تن آجر لگو رسیده‌است و اگر چاره‌­ای برای آن پیدا نشود با ارقام بزرگ­‌تری روبه­‌رو خواهیم بود.

علاوه بر این حدود ۸۰ درصد از این ۱۱۰۰۰۰ تن از این آجرهای لگو از آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا همان پلیمر ABS ساخته شده است. این پلیمر یک ترموپلاستیک مبتنی بر نفت است که به دلیل استحکام بالا ارزشمند است. ABS بازیافت­‌پذیر نیست و قرن­‌ها طول می­‌کشد تا از بین برود. به این معنی که هر چیزی که از این مواد ساخته می­‌شود برای مدت زیادی در سیاره­‌ی ما باقی می‌­ماند.

به همین دلیل در سال ۲۰۱۵ پس از ۶۶ سال تولید مقادیر زیادی آجر لگوی غیرقابل بازیافت، لگو اعلام کرد که ۱۵۵ میلیون دلار از درآمد خود را صرف یک ماده‌­ی پایدار می‌­کند. لگو قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تمام محصولاتش را با مواد پایدار بسازد. 

در این مقاله به بررسی مسیری که شرکت لگو برای کاهش صدمات زیست محیطی خود طی کرده است می‌پردازیم.

لگو و محیط زیست

لگوی کره‌ی زمین (The Globe 21332)

(برای خرید لگو کره زمین کلیک کنید.)

 

اولین تلاش‌­های لگو

اولین محصول ملموسی که لگو موفق به تولید آن شد، پلاستیکی بر پایه‌­ی نیشکر بود. دو سال طول کشید تا لگو این ترکیب پلی اتیلنی پایدار را کامل کند. این پلی اتیلن دستاورد بزرگی برای لگو بود؛ اما کافی نبود. مشکل اصلی این بود که به دلیل ماهیت نچندان مستحکم آن، عمدتا برای قسمت­‌های غیر باربر مانند شاخه و برگ درختان مناسب بود. که این بخش‌­ها نسبت کمی از محصولات لگو -چیزی در حدود دو درصد- را پوشش می‌­داد.

لگوی درخت

استفاده از پلاستیک با پایه‌ی نیشکر در ساخت آجر لگو

ساخت لگو از بطری‌­های استفاده‌شده

اما موفقیت اصلی لگو: آجر لگوی ۲ در ۴. لگو از PET بطری‌­های دور ریخته‌شده برای ساخت نمونه‌­ی اولیه­‌ی آجر جدید خود استفاده کرد. PET یا پلی اتیلن ترفتالات پلیمری است که در ساخت بطری‌­های پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌­گیرد. در طول سه سال گذشته، یک تیم ۱۵۰ نفره بیش از ۲۵۰ نوع از مواد PET را آزمایش کردند. به طور میانگین هر یک بطری پلاستیک یک لیتری، می‌­تواند ماده‌­ی خام ده لگوی ۲ در ۴ را فراهم کند.

استفاده از مواد پایدار برای لگو

استفاده از بطری‌ پلاستیکی استفاده‌شده در ساخت لگو

 

به گفته­‌ی تیم بروکس (Tim Brooks) نائب رئیس مسئولیت زیست محیطی لگو، نمونه­‌ی اولیه­‌ی به دست‌آمده توانست یکی از سخت­‌ترین موانع ساخت آجر لگو را برطرف کند: نیروی کلاچ (Clutch Power)

نیروی کلاچ، نیرویی است که باعث می‌شود دو قطعه از آجر لگو به بهترین نحو با یکدیگر چفت شوند. اگر پلاستیک به اندازه‌­ی کافی سفت نباشد، یا در فرایند تولید و قالب­گیری بیش از حد منقبض شود، آجر های لگو نمی‌توانند به طور مناسب به یکدیگر متصل شوند. تیم بروکس در این باره چنین می‌­گوید: ما برای قالب­‌گیری به دامنه­‌ی تغییرات و تحملی در حد یک تا دو میکرون نیاز داریم؛ این مقدار حتی کمتر از ضخامت یک تار موی انسان است.

از بین حدود ۳۵۰۰ نوع مختلف لگو، آجرهای لگویی ۲ در ۴ بیش‌­ترین محبوبیت و استفاده را دارند. اگر شرکت لگو بتواند این آجر را با پلاستیک بازیافتی عرضه کند، تاثیر چشمگیری بر هدف محیط زیستی خود برای رسیدن به متریال پایدار تا سال ۲۰۳۰ خواهد داشت.

یک مزیت دیگر نمونه­‌ی اولیه‌­ی ساخته‌شده از PET، کاهش ۷۰ درصدی کربن در مقایسه با آجرهای لگویی ABS است.

لگو با مواد پایدار

لگو و تاثیرات زیست محیطی

کلام آخر

هر ساله میلیون‌ها تن پلاستیک در سراسر جهان تولید می‌شود. شرکت‌­های بزرگ از جمله لگو که سهم بزرگی از این ارقام را دارند، با جایگزینی مواد پایدار به جای پلاستیک، می‌­توانند نقش چشمگیری در محدود کردن آسیب­‌های زیست محیطی داشته باشند.

 

منابع

?How Lego Perfected the Recycled Plastic Brick

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 4.43 از 7 رای

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *