اسباب بازی

مهارت های حرکتی کودکان و روش‌های تقویت آن

تقویت مهارت های حرکتی کودکان

مهارت های حرکتی کودکان هر چقدر بیشتر باشد، درک و شناخت او از محیط اطراف، بیشتر می شود. ماهیچه ها و استخوان های نوزاد به اندازه کافی قوی نیست ولی به مرور توانایی راه رفتن و حرکت در کودک، بیشتر می شود. با استفاده از برخی اسباب بازی ها می توانید مهارت های حرکتی ظریف و درشت را در فرزندتان تقویت کنید. کودکان اسباب بازی ها را دوست دارند و می توان از این وسایل، برای اموزش و تقویت مهارت های حرکتی کودکان استفاده کرد. حتی بازی های گروهی ساده نیز منجر به رشد و توسعه مهارت های حرکتی در یک کودک می شود. بچه های امروزی در آپارتمان های کوچک، بزرگ می شوند و فضای کافی برای بازی کردن و جست و خیز ندارند اما والدین آگاه می توانند با کمی درایت، زمینه رشد فیزیکی را برای فرزندشان فراهم کنند.

 

مهارت های حرکتی کودکان یعنی چه؟

توانایی فعال کردن عضلات برای حرکت به منظور خاص، مهارت حرکتی است. این فعالیت به طور ارادی و آگاهانه انجام می شود و تحت کنترل فرد است. تقویت و توسعه ماهیچه ها، استخوان ها و اندام های کودک، در بهبود مهارت های حرکتی تاثیر زیادی دارد. برای اینکه فرزندتان بتواند کارهای روزمره و شخصی را انجام دهد لازم است تا بتواند از انگشتان دست و سایر اندام ها استفاده کند. به نظر ساده است و شاید تصور کنید همه بچه ها به مرور، کار با اعضای بدن را یاد می گیرند. دقت داشته باشید که همه حرکات فیزیکی به کمک توانایی مغز، امکان پذیر است بنابراین کودکانی که بهتر و سریع تر در زمینه مهارت های حرکتی رشد می کنند، از لحاظ ذهنی نیز عملکرد بهتری دارند. همه حرکاتی که از بدو تولد تا پیری انجام می شود در حوزه مهارت های حرکتی است.

توسعه مهارت های حرکتی در سال های اولیه، اهمیت زیادی دارد زیرا این حوزه با سایر زمینه های رشدی در ارتباط است. نوزادان توانایی چندانی ندارند به مرور کودک می تواند سینه خیز حرکت کند. همین مورد ساده منجر به درک و شناخت کودک از محیط اطرافش می شود. بچه هایی که نمی توانند به تنهایی غذا بخورند یا قادر به صحبت کردن نیستند، در ارتباط عاطفی و اجتماعی با مشکل روبرو می شوند.

مهارت های حرکتی کودکان شامل دو بخش است:

  • مهارت های حرکتی درشت
  • مهارت های حرکتی ظریف

مهارت‌های حرکتی کودکان

بسته 6 عددی اسباب بازی قایق های رنگی

قیمت اصلی ۵۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۴۲,۵۰۰ تومان است.

اسباب بازی خرگوش موزیکال هولا (کد 9991)

قیمت اصلی ۱,۱۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۸۸۰,۰۰۰ تومان است.

اسباب بازی کفشدوزک آموزشی آبی (sobebear)

قیمت اصلی ۱۸۸,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۵۰,۴۰۰ تومان است.

اسباب بازی کفشدوزک آموزشی سبز (sobebear)

قیمت اصلی ۱۸۸,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۵۰,۴۰۰ تومان است.

اسباب بازی تخته مغناطیسی سبز

قیمت اصلی ۳۹۵,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۱۶,۰۰۰ تومان است.

اسباب بازی دایناسور تی رکس قرمز هولی تویز

قیمت اصلی ۱۳۵,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۰۸,۰۰۰ تومان است.

مهارت‌های حرکتی درشت

این گروه شامل حرکاتی گسترده تر هستند که عضلات بزرگتر را درگیر می کند. راه رفتن، دویدن، پریدن، بالا رفتن از بلندی، پرت کردن توپ و غیره همگی نیازمند استفاده از عضلات بزرگ هستند. کودکانی که رشد عضلانی بهتری دارند در کسب مهارت های حرکتی درشت، قوی تر عمل می کنند. برای کسب این مهارت ها لازم است تا تمرینات مناسب از سنین پایین تر شروع شود. حتی نوزادان نیز باید توسط پدر و مادر، به صورت صحیح تمرین داده شوند. برای مثال کودک از سنین 4 ماهگی به بعد به روی شکم قرار داده شود تا توانایی های حرکتی درشت تقویت شود. تقویت عضلات شکم مهم ترین اصل در این مورد است.

برای تقویت مهارت های درشت کودکان می توانید از اسباب بازی استفاده کنید. اسباب بازی های موزیکال و صوتی با چراغ های چشمک زن و رنگارنگ توجه بچه ها را جلب می کند. وسایل بازی را کمی دورتر قرار دهید تا کودک با سینه خیز خود را به آن برساند. کودک را تشویق به استفاده از بازوهایش کنید تا هرچه سریعتر، مهارت های حرکتی بالاتری را کسب کند. روند رشد و توسعه مهارت‌های حرکتی درشت حتی در سنین پیش دبستان و ابتدایی نیز ادامه دارد. توپ بازی، رقصیدن، لی لی و غیره در تقویت عضلات کودک نقش دارند پس کودک را به بازی های گروهی و حست و خیز، تشویق کنید.

روش های تقویت مهارت های حرکتی کودکان

مهارت‌های حرکتی ظریف

مهارت‌های ظریف نیاز به هماهنگی دست و چشم دارد که از مهم ترین توانایی های حرکتی است. استفاده از انگشتان دست و توانایی کنترل آگاهانه آن در انجام کارهای مستقل کودک کمک می کند. کودک به مرور یاد می گیرد با دست هایش اشیا را بگیرد که شامل هماهنگی بین انگشتان شست با بقیه انگشت ها و همچنین ارتباط با چشم است. البته کودکانی که مشکلات ذهنی یا حرکتی خاصی دارند در مقایسه با بچه های معمولی، کندتر عمل می کنند و توانایی های کمتری دارند. این گروه از حرکات را می توان با تمرین و تکرار، تقویت کرد که نتیجه مطلوبی روی رشد ذهنی نیز دارد.

تقویت مهارت های حرکتی ظریف کودکان از سنین نوزادی نیز امکان پذیر است. جغجغه اولین اسباب بازی و مهم ترین وسیله برای افزایش توانایی های کودک است. والدین می توانند جغجغه را در اطراف کودک حرکت دهند، صدا و رنگ های جذاب جغجغه توجه کودک را جلب می کند. با همین وسیله ساده بین دست ها و مهارت بینایی، هماهنگی ایجاد می شود. کودک به طرف صدای جغجغه بر می گردد یا با چشم ها آن را دنبال می کند و سعی دارد با کمک انگشتان، جغجغه را بگیرد. کفشدوزک جغجغه ای  و کرم هولی تویز برای تقویت مهارت های حرکتی نوزادان کاربرد دارند. خمیر بازی، لگو و بلوک ها، پازل و نقاشی کردن برخی از بازی های موثر در افزایش مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان پیش دبستان هستند و نتیجه خوبی دارند.

تقویت مهارت های حرکتی کودکان با اسباب بازی

تقویت مهارت های حرکتی کودکان

کودکان باهوش در همه زمینه های حرکتی، عاطفی، اجتماعی و شناختی عملکرد بهتری دارند. این بچه ها در مدرسه، اجتماع، دوستیابی و شغل و حرفه موفق هستند و می توانند از عهده امورات شخصی خود برآیند. اگر به تازگی صاحب فرزندی شده اید، دوران نوزادی و کودکی را ساده نگیرید. بخش زیادی از رشد ذهنی و جسمی کودک تا 5-6 سالگی تکمیل می شود و این زمان اهمیت زیادی دارد. بازی کردن موثرترین راه برای آموزش به کودکان است تا می توانید با فرزندان خود بازی کنید. کودکانی که دامنه حرکتی وسیع تری دارند در مهارت های درشت و ظریف به خوبی رشد کرده اند.

کودکانی که مهارت های حرکتی خوبی دارند می توانند به خوبی حرف بزنند،  غذا بخورند، لباس های خود را به تن کنند و کارهای شخصی خود را به تنهایی انجام دهند. زمینه تقویت مهارت های حرکتی کودکان را از نوزادی فراهم کنید تا فرزندانی مستقل و باهوش تر داشته باشید.

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 5.00 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *