کتاب

کتاب گریه نکن خرگوشی

کتاب گریه نکن خرگوشی انتشارات پرتقال

کتاب داستان های کودکان همیشه دارای تصاویر زیادی است. بچه ها با دیدن عکس های کتاب، بهتر می توانند مطلب را درک کنند. کتاب گریه نکن خرگوشی یکی از همین کتاب های مصور است که برای گروه سنی ۲ تا ۵ سال نوشته شده است. نویسنده آلمانی کتاب، یک خرگوش را برای داستان پردازی انتخاب کرده تا توجه بچه ها جلب شود. یورگ موله (Jorg Muhle) نویسنده و تصویرگر کتاب است که از قبل نیز کتاب هایی در مورد راهنمای کودک و والدین نوشته است.

کتاب گریه نکن خرگوشی نوشتار ساده و روانی دارد. حتی بچه های ۲ ساله نیز می توانند مفهوم کتاب را درک کنند. وقایع در ارتباط با موضوعات عادی است. مواردی که شاید هر کودکی آن را تجریه کند اما نمی داند در چنین مواردی چه نوع برخوردی داشته باشد. والدین کتاب را برای کودک می خوانند و این فرصت خوبی است که ابهامات کودک را رفع کنند. هدف از تدوین این کتاب، آموزش همدلی، کمک به دیگران و نوع‌دوستی است. این ها مفاهیمی هستند که نمی توان به سادگی به کودک آموخت اما آمیزه‌ای از سرگرمی و آموزش همیشه نتیجه‌بخش است.

خرید کتاب گریه نکن خرگوشی

(برای خرید کتاب گریه نکن خرگوشی کلیک کنید)

 

یورگ موله کیست؟

Jörg Mühle تصویرگر آلمانی و نویسنده کتاب کودک است که شهرتی جهانی دارد. او در سال ۱۹۷۳ در فرانکفورت به دنیا آمد و محل زندگی او نیز همین شهر است. نویسنده کتاب گریه نکن خرگوشی، تحصیلات خود در زمینه طراحی را در پاریس تکمیل کرد. یورگ موله از سال ۲۰۰۰ و پس از فارغ التحصیلی به صورت حرفه ای در آتلیه طراحی فعالیت دارد. عمده آثار او مربوط به تصویرگری برای ناشران داخلی و خارجی است. موله از سال ۲۰۱۵ کار خود به عنوان نویسنده کتاب کودک را رسما آغاز کرد. او به خاطر شخصیت های کتاب‌هایش که همگی حیوانات هستند، شناخته شده‌است.

یورگ موله نویسنده کتاب گریه نکن خرگوشی

یورگ موله نویسنده و تصویرگر کتاب کودک

 

کتاب گریه نکن خرگوشی از مجموعه داستان های سه گانه است که یک خرگوش کوچک، شخصیت اصلی آن را بر عهده دارد. کتاب لالا کن خرگوشی، کتاب برو حمام خرگوشی از دیگر کتاب های نویسنده با کاراکتر خرگوش است. در همه آثار این نویسنده شخصیت های حیوانی نقش پر رنگی دارند. تصویرسازی داستان با حیواناتی نظیر گوسفند، زرافه و خرگوش در دیگر آثار نویسنده نیز دیده می شود. یورگ موله جایزه ادبیات آلمان را در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کسب کرده است. این جوایز به جهت تصویرگری و متن کتاب به وی تعلق گرفته‌است.

کتاب لالا کن خرگوشی، کتاب گریه نکن خرگوشی، کتاب لالا کن خرگوشی

مجموعه کتاب های خرگوشی

 

مختصری درباره کتاب گریه نکن خرگوشی

خرگوش کوچولو زمین افتاده و دستش خراشیده است. آیا می توانید به او کمک کنید؟ شاید با سه بار فوت کردن روی زخم، اوضاع کمی بهتر شود. با این همه خرگوش کوچولو هنوز گریه می کند. انگار از زخم بازویش خون می آید شاید لازم است روی زخم بانداژ شود. ولی انگار مشکل هنوز حل نشده است. خرگوش کوچولو گریه می کند حالا باید چه کار کرد؟ شاید با پاک کردن اشک هایش و کمی نوازش کردن، حال خرگوش کوچولو بهتر شود. بیا گونه ها و اشک هایش را پاک کنیم.

کتاب گریه نکن خرگوشی (Poor Little Rabbit)، ساده و تعاملی است و کودکان خیلی زود با آن، ارتباط می گیرند. در واقع کودک موقع شنیدن‌ داستان، خود را یکی از افراد حاضر در صحنه، تصور می کند. سوالاتی که در ذهن دیگران برای کمک به خرگوش مطرح است می تواند ذهن کودک را به چالش بکشد. در واقع کودکان دوست دارند به این خرگوش آسیب‌دیده کمک کنند. کل ماجرا خیلی آشناست. اغلب بچه ها در حین بازی زمین می خورند و همیشه امکان آسیب های جزئی هست.

کتاب کتاب گریه نکن خرگوشی تم داستانی جذابی دارد. بچه ها بازی کردن را دوست دارند. موقع دویدن و بازی کردن، این اتفاق ها پیش می‌آید و گریه کردن هم عادی است. در لابه‌لای صفحات کتاب، کودک یاد می گیرد چگونه مشکلات روزمره را حل کند. برای مثال در این ماجرا با نوازش گونه ها، پاک کردن اشک‌هایش، کمک به خرگوشی در تمیز کردن صورت و کثیفی ها همگی جنبه آموزشی دارد. این کتاب یک مطلب آموزشی صرف نیست و به صورت غیر مستقیم هر آنچه لازم است کودک بداند، می گوید.

کتاب گریه نکن خرگوشی در ایران با ترجمه ی آناهیتا حضرتی توسط انتشارات پرتقال به چاپ رسیده‌‌است.

کتاب گریه نکن خرگوشی

کتاب گریه نکن خرگوشی به صورت تعاملی مسائل را آموزش می دهد.

 

تصویرگری کتاب گریه نکن خرگوشی

نقطه عطف این کتاب، تصاویر ساده و بزرگ آن است. نویسنده اثر خود تصویرگری کتاب را نیز بر عهده دارد. این یک امتیاز بزرگ است زیرا نقاشی ها در راستای فکر نویسنده شکل گرفته‌است. خط اصلی داستان پردازی با تصاویر تکمیل شده و بدون این نقاشی های ساده قطعا با یک کتاب معمولی روبه‌رو می شوید. آمیختگی تصاویر و متون موجب شده تا خواننده وارد ماجرا شود.

بسیاری از کودکان در حین بازی آسیب می بینند. پس خرگوشی می تواند هر کدام از این بچه ها باشد که روزی در چنین موقعیتی قرار داشت. حتی شاید بچه های دیگر آسیب دیده باشند و موقع زمین خوردن، زخمی شده باشند. یورگ موله نویسنده کتاب گریه نکن خرگوشی سعی کرده این مشکل را برای همیشه حل کند. بچه ها حیوانات را دوست دارند پس با کمک حیوان های دوست داشتنی می توان خیلی از موارد را آموزش داد.

تصویرسازی کتاب گریه نکن خرگوشی توسط یورگ موله

تصویرسازی کتاب گریه نکن خرگوشی

 

کتابی برای آرامش ذهن کودک

در زندگی امروزی تنها بزرگترها در معرض استرس و اضطراب نیستند. کودکان هم به دفعات در موقعیت های پر استرس قرار می گیرند و این می تواند اثرات جبران ناپذیری داشته باشد. اغلب بچه ها قادر نیستند خود را از موقعیت های حساس، نگران کننده و استرس نجات دهند. لازم است تا با آموزش های ساده و موثر، کودک را از سنین پایین برای این موقعیت ها آماده کرد. در کتاب گریه نکن خرگوشی همه بچه ها سعی دارند مشکل را حل کنند. راه حل های مختلفی ارائه می شود و کودک نیز می تواند پابه‌پای خرگوشی و دوستانش در حل مشکل سهیم شود. در نهایت می خوانیم که: تو حالش را خوب کردی.

کتاب گریه نکن خرگوشی ذهن کودک را آرام می کند. دیگر لازم نیست برای هر مشکلی نگران شد و گریه کرد فقط باید بهترین راه حل ها را پیدا کنیم. همیشه کسانی هستند که بخواهند به ما کمک کنند پس جای نگرانی نیست. آموزش از طریق بازی و کتاب بسیار مفید و اثربخش است. والدین باید به صورت مستمر برای فرزندشان کتاب بخوانند تا این عادت در کودک شکل بگیرد. اگر فرزند کوچکی در خانه دارید از همین سنین کتاب را در لیست مهم ترین لوازم کودک قرار دهید.

کتاب تعاملی گریه نکن خرگوشی

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

Rating 5.00 from 3 votes

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *