در دنیای امروز، ترکیب بازی و آموزش به منظور توسعه مهارتها و تواناییهای کودکان بسیار اهمیت دارد. از جمله اسباب بازیهایی که این هدف را تداعی میکند «لگو» است که به عنوان یک ابزار آموزشی مؤثر و جذاب شناخته میشود. این مقاله به بررسی ارتباط لگو با سیستم آموزشی STEAM میپردازد و نشان میدهد چگونه بازی با لگو میتواند به تقویت مهارتهای علمی، فنی، مهندسی، هنر و ریاضی در کودکان کمک کند.
قبل از هر چیز بهتر است که اول کمی دربارهی لگو و سپس نظام آموزشی STEAM صحبت کنیم.
لگو :
شرکت لگو یکی از معتبرترین و محبوبترین شرکتهای ساخت اسباببازی در جهان است. این شرکت که در سال ۱۹۳۲ تأسیس شد. ابتدا با تولید اسباببازیهای چوبی شروع به کار کرد، اما با گذر زمان به ساخت اسباببازیهای پلاستیکی با قطعات قابل اتصال به نام “لگو” معروف شد. بازی با لگو تخیل بچهها را به پرواز درآورده و مهارتهای ذهنی و اجتماعی آنها را تقویت میکند. از آن زمان تا کنون، لگو با طراحیهای متنوع و ایدههای خلاقانه، دنیای کودکان و بزرگترها را فراگرفته است.
خلاقیت و سرگرمی در لگو:
تأکید اصلی شرکت لگو بر روی ترکیب خلاقیت و سرگرمی در اسباببازیها است. این شرکت با ایجاد قطعات مختلف و قابل ترکیب، به کودکان امکان میدهد تا به خلاقیت خود راه بدهند و طرحها و سازههای منحصربهفردی ایجاد کنند. از ساخت ساختمانها و خودروها تا ایستگاههای فضایی و …
یکی از ویژگیهای مهم لگو، توجه به جزئیات و کیفیت ساخت قطعات است. این شرکت با استفاده از پلاستیک با کیفیت، قطعاتی را تولید میکند که به آسانی به یکدیگر متصل میشوند و میتوانند سازههای پایدار و با دوامی را تشکیل دهند. همچنین، لگو با ارائه مجموعههای مختلف با موضوعات متنوع، به کودکان امکان میدهد تا به طور مرحله به مرحله مهارتهای خود را ارتقا دهند و از بازیهای آموزشی و سرگرمکننده لذت ببرند.
سیستم آموزشی STEAM:
در دنیای پیچیده و متغیر امروزی، سیستمهای آموزشی نیازمند ارتقاء و تطبیق با تحولات اجتماعی و جامعه هستند. یکی از این سیستمها، سیستم آموزشی STEAM است که به عنوان یک رویکرد نوین در آموزش و یادگیری به تدریس علم، تکنولوژی، مهندسی، هنر و ریاضی به صورت تلفیقی میپردازد.
STEAM مخفف عبارات انگلیسی Mathematic، Art، Engineering، Technology، Scinece میباشد که به یک رویکرد آموزشی متمرکز بر علوم، فناوری و تکنولوژی، مهندسی، هنر و ریاضی اشاره دارد. این رویکرد آموزشی به ترکیب مهارتها و دانش در این پنج حوزه اصلی با هدف تقویت تفکر انتقادی، حل مسائل، همکاری و ابتکار در دانشآموزان میپردازد.
- علم: در حوزه علم، دانشآموزان با تجربههای علمی و تحقیقاتی روبرو میشوند که آنها را با روشهای پژوهش و فهم مفاهیم علمی آشنا میکند.
- فناوری: در این بخش، دانشآموزان با فناوریهای مختلف، نرمافزارها و ابزارهای مدرن آشنا میشوند و یاد میگیرند چگونه از آنها برای حل مسائل استفاده کنند.
- مهندسی: در حوزه مهندسی، دانشآموزان به طراحی، ساخت، تجزیه و تحلیل سازهها و سیستمها میپردازند و مهارتهای مهندسی را تجربه میکنند.
- هنر: در این حوزه دانشآموزان به انواع هنرها مثل نقاشی، موسیقی، نمایشنامه و سایر طرحهای خلاقانه پرداخته و تجربههای هنری بدست میآورند.
- ریاضی: در بخش ریاضی، دانشآموزان با مفاهیم ریاضیاتی پیچیده روبرو میشوند و به تفکر منطقی و حل مسائل با استفاده از اصول ریاضی پرداخته میشود.
رویکرد STEAM با ترکیب مهارتهای مختلف در این حوزهها به دانشآموزان کمک میکند تا مسائل پیچیده را با تفکر منطقی و نوآوری حل کنند و به شیوههای مختلف به مسائل نگاه کنند و در نهایت آمادگی لازم برای ورود به عرصههای شغلی و تحصیلی مختلف را داشته باشند.
ارتباط لگو با فراگیری سیستم آموزشی STEAM :
۱)لگو و تجربههای تعاملی و علمی:
تجربههای تعاملی و علمی با لگو یکی از شیوههای جذاب و موثر در آموزش و یادگیری مفاهیم علمی است. بازی با لگو، دانشآموزان را به دنیایی از کشف و تجربههای علمی میبرد که به آنها این امکان را میدهد تا از طریق بازی و ساخت و ساز به موضوعات علمی پیشرفته پی ببرند.
هنگامی که دانشآموزان با لگو بازی میکنند، به طور غیرمستقیم با مفاهیم فیزیکی، هندسی، مهندسی و ریاضی آشنا میشوند. آنها میتوانند با ساخت و تجربه مفاهیمی مثل نیروها، تعادل، ساختمانها، و روابط فضایی آشنا شوند.
تجربههای تعاملی با لگو، دانشآموزان را به تفکر علمی ترغیب میکند. آنها میتوانند فرضیات را تست کنند، تجربههای مختلفی انجام دهند و به سوالات علمی پاسخ بدهند. این تجربهها به آنها این امکان را میدهد تا به طور فعال و عملی در فرآیند یادگیری شرکت کنند.
با استفاده از تجربههای تعاملی و علمی با لگو، دانشآموزان به طور همزمان با یادگیری، سرگرمی و شادی را نیز تجربه میکنند. این تجربهها باعث میشود که یادگیری برای آنها جذابتر و ماندگارتر شود و تشویق به کنجکاوی و کشف دانش جدید میشوند.
۲)لگو و آشنایی با تکنولوژی:
آشنایی با تکنولوژی با لگو یک راه عالی برای آموزش دانشآموزان درباره تکنولوژی و علوم کامپیوتری است. این ارتباط بین لگو و تکنولوژی، به دانشآموزان امکان میدهد تا از طریق بازی و ساخت و ساز با مفاهیم تکنولوژی آشنا شوند و تجربههایی جذاب و آموزنده را تجربه کنند.
بازی با لگو میتواند به دانشآموزان کمک کند تا مفاهیم پایه تکنولوژی مانند کدنویسی، طراحی وب، رباتیک و اصول پایهای کامپیوتری را به صورت عملی درک کنند. آنها میتوانند با ساخت و کدنویسی رباتها، مدلهای تعاملی و برنامههای ساده، تجربههای تکنولوژیکی متنوعی را تجربه کنند.
استفاده از لگو در آموزش تکنولوژی، به دانشآموزان این امکان را میدهد تا تجربههای تعاملی با تکنولوژی را در یک محیط ایمن و مسالمتآمیز تجربه کنند. آنها میتوانند به صورت عملی و تجربی مفاهیم بالا را فهمیده و با آنها انس و ارتباط برقرار کنند.
۳)لگو و ترکیب هنر و مهندسی:
ترکیب هنر و مهندسی با لگو یکی از جذابترین و مؤثرترین راهها برای تقویت خلاقیت و مهارتهای مختلف در دانشآموزان است. این ترکیب، به دانشآموزان امکان میدهد تا به عنوان هنرمند و مهندس همزمان عمل کنند و طراحیهای خلاقانهای ایجاد کنند که هم زیبا و هم کارآمد باشند.
بازی با لگو به دانشآموزان اجازه میدهد تا از خلاقیت خود برای طراحی و ساخت سازهها، شکلها و نماهای متفاوت استفاده کنند. آنها میتوانند با انتخاب رنگها، اندازهها و الگوهای مختلف، طرحهای هنری و سازههای پیچیدهتری ایجاد کنند.
بازی با لگو همچنین به دانشآموزان فرصت میدهد تا درک عمقی از مفاهیم مهندسی بدست آورند. آنها باید در هنگام طراحی و ساخت، به جزئیات فنی و اصول مهندسی توجه کنند تا سازهها و ساختمانهایشان به درستی عمل کنند.
هنگامی که هنر و مهندسی با لگو ترکیب میشوند، دانشآموزان میتوانند به دنیایی از ابتکار و ایدهپردازی وارد شوند. آنها میتوانند به صورت آزادانه و خلاقانه خلقیات هنری و مهندسی خود را بیان کنند.
به این ترتیب، ترکیب هنر و مهندسی با لگو به دانشآموزان این امکان را میدهد که به طرزی منحصر به فرد و خلاقانه به مفاهیم مهندسی و هنری نگاه کنند و از این تجربهی ترکیبی برای تقویت مهارتهای خود بهره برده و تواناییهای جدیدی بیافرینند.
۴)تواناییهای ریاضی با لگو:
تواناییهای ریاضی با لگو یکی از مزایای جذاب استفاده از این ابزار آموزشی است. بازی با لگو میتواند به دانشآموزان کمک کند تا مفاهیم پایه ریاضی مثل اعداد، اندازهگیری، هندسه و عملیات ریاضی را به طرزی جذاب و شیوا فرا بگیرند. آنها با تعداد قطعات، اندازهها و شکلهای مختلف کار کرده و مفاهیم ریاضی را در محیطی عملی تجربه میکنند.
استفاده از لگو در یادگیری ریاضی، به دانشآموزان این امکان را میدهد که مفاهیم پیچیدهتر را به صورت تجربی و عملی درک کنند. آنها میتوانند با ساخت سازهها و مدلهای مختلف، مفاهیم مانند جبر، هندسه فضایی و احتمال را در عمل تجربه کنند.
بازی با لگو همچنین به دانشآموزان امکان میدهد تا تواناییهای مسئلهمداری و تفکر منطقی خود را تقویت کنند. آنها میتوانند با حل مسائل مختلف و طراحی راهحلهای خلاقانه، به تفکر منطقی و تحلیلی عادت کنند.
لگو و تقویت تفکر انتقادی:
بازی با لگو میتواند دانشآموزان را به تفکر عمیقتر و منطقیتر در مواجهه با چالشها و مسائل مختلف ترغیب کند. آنها باید در هنگام ساخت و ساز، به جزئیات کوچک توجه کنند و مشکلات ممکن است در اجرای طرحها پیش بیایند. این تجربهها به دانشآموزان این امکان را میدهد تا با چالشهای مختلف روبرو شده و راهحلهایی منطقی و خلاقانه ارائه دهند.
بازی با لگو همچنین میتواند به دانشآموزان کمک کند تا به مهارتهای تحلیل و انتقادی در برابر موقعیتهای مختلف دست پیدا کنند. آنها باید به صورت منطقی و دقیق عوامل مختلف را ارزیابی کنند و تصمیمهایی بر اساس دلایل منطقی بگیرند.
بازی با لگو به دانشآموزان این امکان را میدهد که در فرآیند ساخت و تفکر، به تمرکز و دقت بیشتری دست یابند. آنها باید از طریق تحلیل و ارزیابی موارد مختلف، به راهحلهای بهتر و بهینه برای مشکلات دست پیدا کنند.
نتیجهگیری
استفاده از لگو در آموزش STEAM، رویکردی نوآورانه و مؤثر است که تواناییهای علمی، فنی، مهندسی، هنری و ریاضی کودکان را بهبود میبخشد. این ابزار جذاب، کمک میکند تا یادگیری به یک تجربه هیجانانگیز و عملی تبدیل شود و کودکان را برای دنیای پیچیدهی علم و فرصتهای شغلی که در آینده پیش رویشان قرار میگیرد آماده سازد.
خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره میارزید؟ امتیاز 5.00 از 2 رای