اسباب بازی

راهنمای خرید اسباب ‌بازی برای کودکان بیش‌فعال

خرید اسباب بازی مناسب کودکان بیش فعال

خرید اسباب ‌بازی برای کودکان بیش‌فعال چالش برانگیز است. این کودکان مبتلا به ADHD یا نوعی عدم تمرکز هستند و نمی توانند مدت زمان زیادی به یک کار فیزیکی یا فکری توجه کنند. اسباب بازی های مناسب می توانند به تمرکز کودکان کمک کنند و مهارت های حرکتی و آموزشی را توسعه دهند. اسباب بازی های لمسی با درگیر کردن دست ها، بیقراری کودک را کاهش می دهند و اثرات آرامش بخش دارند. هدف اینست که کودک ابتدا کمی آرام شده و سپس به بازی توجه نشان دهد.در ادامه 8 مدل اسباب بازی که برای بیش فعالی کودکان مناسب هستند، معرفی شده است.

بهترین اسباب ‌بازی برای کودکان بیش‌فعال

ADHD یک اختلال عصبی رشدی است که اغلب در دوران کودکی تشخیص داده می شود و تا بزرگسالی ادامه می یابد. این عارضه علائم مرتبط با بیش فعالی، تکانشگری و بی توجهی را ایجاد می کند. علاوه بر درمان دارویی، تکنیک ها و ابزارهایی نیز برای کنترل بیش فعالی در کودکان استفاده می شود. درمان با اسباب بازی ها یکی از امن ترین و کم عارضه ترین شیوه های درمانی در این کودکان است. هدف از بازی درمانی، کاهش استرس و افزایش توجه کودک است و نتایج قابل قبولی به همراه دارد.

توجه داشته باشید که هر کودک بازیگوشی، مبتلا به بیش فعالی نیست. کودکان سالم، شیطنت دارند اما بی توجه یا استرسی نیستند.

خرید اسباب ‌بازی برای کودکان بیش‌فعال

1-Fidget مناسب ترین اسباب ‌بازی برای کودکان بیش‌فعال

فیجت ها اسباب‌بازی‌های کوچکی هستند که در رنگ‌ها و سایه‌های مختلف موجود هستند. آنها باید با انگشت شست و وسط در یک نقطه نگه داشته شوند و سپس با انگشتان دیگر چرخانده شوند. این می تواند فلش رنگ های جذابی را ایجاد کند که بسیار سرگرم کننده است. فیجت ها برای مهار تمرکز و انرژی عصبی کودکان ایده آل هستند.

بازی با انواع فیجت بدون از بین بردن تمرکز، اضطراب و استرس را کاهش می دهد. برخی از فیجت ها بافت نرم و اسفنجی دارند و برخی دیگر دارای ریتم چرخشی هستند. جالب تر اینکه این وسیله برای بزرگسالان مبتلا نیز جذابیت دارد و از بروز حرکات تکراری و غیر ارادی ناشی از استرس، جلوگیری می کند.

انواع فیجت در طراحی و مدل های مختلف موجود هستند از جمله:

  • فیجت اسپینر
  • توی استرس
  • اسلایم
  • فیجت اسلایم

2-Rubik’s Cube مکعب روبیک اسباب ‌بازی برای کودکان بیش‌فعال

مکعب روبیک کلاسیک با رنگ های روشن و طراحی کاملاً دستی خود یک اسباب بازی عالی برای کودکان بیش فعال است. این اسباب‌بازی سه‌بعدی حس فیزیکی را با جذابیت بصری و حل مسئله ترکیب می‌کند که می‌تواند به بهبود تمرکز و مهارت‌های تمرکز کمک کند.

مکعب استاندارد روبیک توسط پروفسور و مجسمه‌ساز مجارستانی ارنو روبیک طراحی شده . روبیک استاندارد دارای شش رنگ و ضلع با 9 مربع در هر طرف است. بسته به سطح مهارت، می‌توانید انواع مکعب‌ روبیک 3*3 یا  پیچیده‌تر را انتخاب کنید.

مکعب روبیک 3 در 3

 

3-Tangle Toys اسباب بازی های درهم و برهم پلاستیکی

اسباب‌بازی‌های درهم یا گره خورده، طراحی ساده تری دارند ولی از همان مکانیسم روبیک استفاده می کنند. کودک تکه‌ها را می‌چرخاند، می‌چرخاند و می‌چرخاند بدون اینکه هرگز از هم جدا شوند. Tangle Toys اسباب بازی ایده آل برای کودکان کوچکتر است که انعطاف فوق العاده ای دارد. اسباب‌بازی‌های گره‌خورده علاوه بر جذابیت فیزیکی، از نظر رنگ و شکل‌دهی نیز محرک بصری هستند.

اسباب بازی های درهم و برهم پلاستیکی

4-Stress Ball توپ ضد استرس برای درمان بیش فعالی

توپ های استرس شناخته شده ترین اسباب ‌بازی برای کودکان بیش‌فعال و کم تمرکز هستند. یک توپ فشرده داخل توری نرم قرار دارد و با فشار دستان کودک، به طرز جالبی از توری بیرون می زند. عضلات مچ دست کودک با هر بار فشردن توپ، دچار انقباض شده و با رها کردن، دست ها آزاد می شوند. توجه داشته باشید که هدف، افزایش تمرکز کودک است که خود موجب کاهش استرس می شود. این وسیله بازی اضطراب را کاهش می دهد و مدت ها فرزندتان را سرگرم می کند.

 

5-Magnet Balls توپ آهنربایی

توپ های آهنربایی مجموعه ای از توپ های کوچک هستند که از طریق نیروی مغناطیسی به یکدیگر می چسبند. کودک به سادگی توپ ها را می چرخاند و می کشد تا طرح خود را ایجاد کند. همین حرکات ساده می تواند تمرکز را تقویت کند و انرژی عصبی کودک را کاهش دهد. کودکان بیش فعال به دلیل عصبی بودن، تمرکز کافی ندارند و مدام در حال حرکت فیزیکی هستند. این اسباب بازی ها نقش آرام کردن ذهن و اضطراب کودک را دارد و برای کودک نیز سرگرم کننده و جذاب هستند.

 

6-خمیر بازی اسباب ‌بازی برای کودکان بیش‌فعال

خمیر بازی( Play Dough ) یک سرگرمی مورد علاقه در میان کودکان است، این اسباب‌بازی‌ها به‌خاطر حس منحصربه‌فرد و بهره‌گیری از خلاقیت و تمرکز، می‌توانند به ویژه برای کسانی که بیش فعالی دارند، مفید باشد. انواع اسلایم و خمیربازی از اسباب بازی های دوست داشتنی برای کودکان در همه سنین هستند. کودکان از سنین 2 سال به بالا می توانند با این خمیرهای منعطف بازی کنند و هیچ خطر و مشکلی هم ندارد. چنانچه اسباب بازی مناسب با سن کودک باشد کاربرد موثرتری دارد. اسباب بازی برای کودکان زیر یکسال را با دقت بیشتری انتخاب کنید. بیش فعالی از سنین کم هم قابل تشخیص است.

عروسک شنی گوریل ضد استرس

 

7-عروسک های شنی Sandy toys

محصولات شنی در لیست اسباب ‌بازی برای کودکان بیش‌فعال جایگاه خاصی دارند. موقع بازی می توانید این اسباب بازی ها را بکشید یا پرتاب کنید، حتی با مشت روی آن بکوبید و هر کاری که کمی آرامتان می کند، انجام دهید. عروسک های شنی اصلا مشکلی با این قضیه ندارند. نکته مهم اینکه عروسک های شنی کاملا امن و بی خطر هستند و قطعات جدا شونده و برنده ندارند. این محصولات در دستان کودک می لغزند و تغییر شکل می دهند که به لحاظ لمسی کارایی موثری دارد.

8-جعبه های تغییر شکل Shape-Shifting Boxes

جعبه‌های پازلی که تغییر شکل می‌دهند، اثرات آرام‌بخش و درمانی ارائه می‌کنند و مناسب ترین اسباب ‌بازی برای کودکان بیش‌فعال هستند. آنها اساسا جعبه های پازل مغناطیسی هستند که می توانید آنها را دستکاری کرده و به اشکال هندسی مختلف تبدیل کنید. طراحی های بصری قابل توجه و تحریکات حسی، موجب کاهش حرکات اضافی کودک بیش فعال می شود.

اسباب‌بازی‌ها می‌توانند به عنوان ابزاری مؤثر برای افراد مبتلا به ADHD و هر کس دیگری که می‌خواهد تمرکز، کاهش خستگی و کاهش بیش‌فعالی را بهبود بخشد، عمل کنند. محصولات ریلکس کننده، ضد استرس و افزایش دهنده تمرکز، بهترین نوع اسباب ‌بازی برای کودکان بیش‌فعال هستند و حتی بزرگترها هم می توانند با آنها، آرامش را تجربه کنند. این اسباب بازی ها معجزه نمی کنند ولی به مرور روی تمرکز کودک تاثیر می گذارند و حرکات اضافی و اذیت کننده را حذف می کنند.

آیا کودک شما هم بیش فعال است؟

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

Rating 5.00 from 2 votes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *