اسباب بازی

اسباب بازی های لمسی برای کودکان نابینا

اسباب بازی برای کودکان نابینا

شکاف شناختی قابل توجهی بین کودکان نابینا و بینا وجود دارد. بخش مهمی از یادگیری اولیه کودکان از طریق مشاهده است و کودکان نابینا از این قابلیت محروم هستند. درک و شناخت محیط اطراف بدون مشاهده و دیدن، بسیار دشوارتر است اما می توان با اسباب‌بازی‌های مناسب، توانایی یادگیری کودکان نابینا را افزایش داد. خرید اسباب بازی برای کودکان نابینا نیازمند توجه بیشتری است زیرا این کودکان به سختی ارتباط برقرار می کنند. محرومیت از دیدن را می توان با تقویت سایر حس ها، پوشش داد. کودکان نابینا در شنیدن و لمس اشیا مشکلی ندارند و مانند سایر کودکان عمل می کنند. اسباب‌بازی‌های لمسی و صوتی برای کودکان انتخاب های بهتری هستند و حس لامسه و شنیداری آن ها را تحریک می کنند.

 

خرید اسباب بازی های لمسی برای کودکان نابینا

کشف محیط اطراف، درک و شناخت شباهت ها و تفاوت ها از موارد مهم برای کودکان هستند که از طریق همه حواس صورت می گیرد. کودکان نابینا یک توانایی را از دست داده اند ولی می توان روی بقیه قابلیت ها تاکید بیشتری داشت. حس لامسه مهم ترین ابزار ارتباطی کودکان نابینا با دنیای اطراف آن ها است. لمس اشیا و انسان ها برای این کودکان معنایی متفاوت دارد کودکان نابینا با حس لامسه یاد می گیرند و دنیای پیرامون خود را کشف می کنند.

اسباب‌بازی‌های لمسی برای کودکان نابینا جذابیت زیادی دارند و در آینده یادگیری خط بریل برای این کودکان ساده تر می شود. سطوح نرم و سخت برای نابینایان به راحتی قابل تشخیص هستند حتی کودکان نابینا می توانند تفاوت بین سطوح پلاستیکی و چوبی را نیز به خوبی درک کنند. کودکان نابینا به بازی با اسباب‌بازی‌های لمسی، اشتیاق نشان می دهند. این اسباب بازی ها تنوع زیادی دارند که در ادامه به آن اشاره شده است.

اسباب بازی برای کودکان نابینا

اسباب بازی لمسی بازخوردی

این نوع اسباب بازی ها در برابر هر عمل کودک، واکنش نشان می دهند. برای مثال کودک می تواند دکمه های روی اسباب بازی را فشار دهد و صدا یا حرکت متفاوتی ایجاد شود. اسباب بازی های بازخوردی هم لمسی هستند ولی کودکان نابینا تمایل بیشتری به آن نشان می دهند. کودک دوست دارد دکمه های اسباب بازی را فشار دهد و می داند که یک پاسخ مناسب دریافت می کند. این برای کودک نابینا بسیار خوشایند است و حس ارتباط قوی تری دارد. کودکان نابینا از نعمت دیدن محروم هستند ولی به خوبی صدا و حرکات را درک می کنند. اسباب بازی هایی که حس های مختلف را درگیر می کنند برای این کودکان جذابیت های بیشتری دارند.

اسباب‌بازی‌های لمسی- بازخوردی ابزاری برای آموزش به کودکان نابینا هستند. یادگیری حروف الفبا، اعداد و غیره با این شیوه بسیار ساده تر است. کودک کنترل اسباب بازی را در اختیار دارد و هر وقت که بخواهد می تواند دکمه ای را بقشارد و بازخورد جالبی دریافت کند. اعتماد بنفس کودکان نابینا موقع بازی با این نوع اسباب بازی به طرز چشمگیری تقویت می شود.

اسباب بازی لمسی برای کودکان نابینا

اسباب بازی های لمسی حرکتی

کودکان نابینا می توانند مثل بچه های دیگر فعالیت داشته باشند. برای فعالیت های بیرون از خانه لازم است تا یک شخص بینا در اطراف این کودکان حضور داشته باشد. اسباب بازی های سوار شدنی، پرتاب کردنی و کشیدنی مورد علاقه این کودکان هستند. برای اینکه موقع بازی های حرکتی، خطری متوجه کودک نابینا نباشد می توانید کف اتاق را با تشک نرم بپوشانید. اسباب بازی های حرکتی در حفظ تعادل و تقویت ماهیچه های کودک اثر خوبی دارند و کودکان نابینا به آن رغبت نشان می دهند.

برخی از رایج ترین اسباب‌بازی‌های لمسی برای کودکان نابینا این ها هستند: استخر توپ، ماشین سوار شدنی، انواع توپ بادی، تاب و سرسره که البته همیشه به همراه کمک انجام می شود. اغلب این اسباب بازی ها مشترک بین کودکان نابینا و بینا هستند.

اسباب بازی فیگور برای کودکان نابینا

 

اسباب بازی های لمسی فیگور

اسباب بازی‌های لمسی فیگور نوعی عروسک به شکل حیوانات یا شخصیت های مختلف هستند. مفاصل فیگورها قابلیت چرخاندن و حرکت را دارد. کودک نابینا با در دست گرفتن این اسباب بازی ها می تواند شناخت بهتری از اطراف داشته باشد. دست ها و پاهای فیگورها با حرکت انگشتان کودک، تغییر جهت می دهد و حس آفرینش و خلق را برای کودک تداعی می کند.

عروسک های ساده، موزیکال و صوتی و فیگورها همگی برای کودکان نابینا درک لمسی به همراه دارند. ویژگی بارز فیگورها امکان تغییر دادن اعضای بدن است که آن را از سایر عروسک ها متمایز می کند. فیگورها برای افزایش توانمندی حرکات ظریف کودکان نابینا عالی هستند.

 

پازل های برجسته برای کودکان نابینا

کودکان نابینا نمی توانند از پازل های موجود در اسباب بازی فروشی ها استفاده کنند. پازل های برجسته برای افزایش تمرکز و حافظه این کودکان طراحی شده و در دسترس قرار دارد. کودکان نابینا می توانند با قرار دادن قطعات مختلف در کنار یکدیگر، طرح نهایی را کامل کنند. انواع پازل برجسته آموزشی از ساده تا پیچیده برای کودکان نابینا طراحی شده است.

ستون اشکال چوبی سپتا از بازی های فکری و آموزشی است که در زمینه آموزش رنگ ها و اعداد، اشکال هندسی و غیره به کودکان کمک می کند. در این بازی از خط بریل برای زبان فارسی و انگلیسی استفاده شده و کودکان بینا و نابینا می توانند از دو روش، بازی را انجام دهند.

اسباب بازیهای موزیکال

اسباب بازی های موزیکال برای کودکان نابینا

کودکان نابینا قدرت شنوایی و لامسه قوی تری دارند و بیشتر روی این بخش تمرکز می کنند. با خرید اسباب بازی های موزیکال و صوتی می توانید در یادگیری این کودکان قدم مثبت بردارید. یک نکته مهم اینکه اسباب بازی های صوتی نباید صدای ناهنجار پخش کنند. صداهایی که موجب ترس و آزار کودک می شوند نیز مناسب نیستند.

برخی از هیجان انگیزترین اسباب بازی های صوتی و موزیکال عبارتند از:

نکات مهم خرید اسباب بازی های لمسی برای کودکان نابینا

اسباب بازی کودکان نابینا باید از مواد بهداشتی و ایمن باشد

موقع خرید جنبه آموزشی و سرگرمی را در نظر بگیرید این کودکان نیاز به آموزش مداوم دارند

پس از خرید اسباب بازی جدید، لازم است تا یک بزرگتر در مورد نحوه بازی، به کودک نابینا راهنمایی کند

اسباب بازی هایی که دارای لبه های تیز و برنده یا شکننده مناسب کودکان نابینا نیست

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 5.00 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *