لگو و ساختنی

لگو در تلاش برای حذف تبعیض و کلیشه‌ های جنسیتی در لگو هایش

لگو برای کودکان

لگو (LEGO) بعد از تحقیق جهانی‌اش اعلام کرده‌است که روی از بین بردن کلیشه‌ های جنسیتی در اسباب‌‌ بازی‌ هایش کار خواهد کرد.

لگو با همکاری موسسه‌ی جینا دیویس (Geena Davis) تحقیقی انجام داد تا بررسی کند آیا والدین خلاقیت را امری مرتبط با جنسیت می‌دانند یا خیر. از آغاز سال ۲۰۲۱ موسسه‌ی جینا دیویس مسئول بازبینی و مشاور شرکت لگو در جهت کاهش تبعیض و کلیشه‌های جنسیتی بوده‌است. شرکت لگو قول داده‌است که کلیشه‌ های جنسیتی در لگو های خود را حذف کند.

تقریبا ۷۰۰۰ والدین و کودکان شش تا چهارده ساله از چین، جمهوری چک، ژاپن، لهستان، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌های این گزارش همزمان با روز جهانی دختر منتشر شد. جولیا گلدین (Julia Goldin) مدیر ارشد محصول و بازاریابی لگو درباره‌ی هدفشان چنین می‌گوید: «ما سخت تلاش می‌کنیم تا لگو را برای افراد فراگیرتر کنیم.» 

لگو ماینکرفت مزرعه مرد روستایی (کد 068-1)

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت مزرعه مرد اسکلتی (کد 068-3)

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 4-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 3-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 2-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 1-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

محققان دریافتند که در حالی که دختران برای انجام‌ طیف وسیعی از بازی‌ها مشتاق‌اند، در مورد پسران این قضیه برعکس است. طبق این تحقیق ۷۱ درصد از پسرها از مسخره شدن توسط دیگران به دلیل بازی با اسباب‌بازی‌های منسوب به دخترانه، می‌ترسند. در حالی که این نگرانی در ۴۲ درصد از دختران دیده شد‌ه‌است.

مادلین دی نونو  (Madeline Di Nono) مدیر اجرایی موسسه‌ی جینا دیویس (Geena Davis) که در حوزه‌ی جنسیت در رسانه فعال است، این تحقیق را به درخواست شرکت لگو انجام داده‌است. طبق گفته‌ی او: «والدین از اینکه فرزند پسرشان به دلیل بازی با اسباب‌ بازی‌های منسوب به دختران مورد تمسخر قرار گیرد، بیشتر نگران هستند. این دیدگاه به این دلیل است که فعالیت‌های به اصطلاح مردانه‌، ارزشمندتر تلقی می‌شود. این نگرش تا زمانی که جوامع به درک این مسئله که فعالیت‌هایی که معمولا با زنان مرتبط است به همان اندازه ارزشمند و مهم است، باقی خواهد ماند.»

لگو برای دختران و پسران

کودکان در حال ساخت لگو

یافته‌های به دست‌آمده از تحقیقات درباره‌ی کلیشه‌ های جنسیتی در لگو

با توجه به این تحقیقات لگو معتقد است: «دختران برای ورود به جهان برابر آماده‌اند، اما جامعه از رشد آن‌ها از طریق بازی، حمایت نمی‌کند.» لگو همچنین به تبعیضی که علیه اسباب بازی‌های خود وجود دارد اشاره می‌کند: به عنوان مثال ۷۶ درصد از والدین گفته‌اند که پسران خود را به بازی با لگو تشویق می‌کنند، در حالی که تنها ۲۴ درصد از والدین دختران خود را به بازی با لگو ترغیب می کنند.

وقتی صحبت از بازی خلاقانه به میان می‌آید، دختران کمتر از پسرها خود را به تبعیض‌های جنسیتی محدود می‌کنند. حدود ۷۴ درصد از پسران و ۶۲ درصد از دختران معتقد بودند که برخی از فعالیت‌ها فقط برای دختران و برخی فقط برای پسران مناسب است. همچنین ۸۲ درصد از دختران و ۷۱ درصد از پسران معتقد بودند که فوتبال بازی کردن برای دختران و رقص باله برای پسران خوب است. 

والدین همچنان پسران خود را به انجام ورزش تشویق می کنند. در حالی که دختران را پنج برابر بیشتر به رقص و لباس پوشیدن و سه برابر بیشتر از پسران به آشپزی ترغیب می کنند.

محققان می گویند این کلیشه های جنسیتی بر رشد خلاق کودکان و در درازمدت بر مسیر شغلی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. جینا دیویس (Geena Davis) برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بازیگری که موسسه‌اش را در سال ۲۰۰۴ در جهت مقابله با کلیشه‌ های جنسیتی تاسیس کرده است، در این باره می‌گوید: این نگرش‌ها نشان می‌دهند که تا چه اندازه تبعیض جنسیتی در بین مردم سراسر جهان ریشه دارد.

حذف کلیشه های جنسیتی لگو

«دختران برای ورود به جهان برابر آماده‌اند، اما جامعه از رشد آن‌ها از طریق بازی، حمایت نمی‌کند.»

 

اقدامات لگو برای کاهش کلیشه‌ های جنسیتی در لگو هایش

طبق گفته‌ی جولیا گلدین: «معمولا پسران دسترسی بیشتری به لگو داشتند، اما محصولاتی مانند خط هنر و صنایع دستی یا مجموعه لگوی کمپ نجات حیات‌ وحش، به طور خاص برای جذب پسران و دختران طراحی شده‌است.» اکنون هدف لگو ترویج آگاهی، استدلال خلاق و توانایی حل مسئله است.»

کمپین «بگذارید اسباب بازی‌ها، اسباب بازی باشند-Let toys be toys» در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد تا بر برندهای مرتبط با کودکان برای گسترش بازایابی‌شان و تولید محصولاتی که هر دو جنس را در بر بگیرد فشار وارد کنند. اما روند پیشرفت در این زمینه کند است. گزارشی که در سال ۲۰۲۰ توسط انجمن فاوست (Fawcett) منتشر شد، نشان می‌دهد که چگونه تفکیک جنسیتی و کلیشه‌ های جنسیتی در لگو و اسباب‌ بازی‌ به بحران سلامت روان در جوانان دامن می‌زند و انتخاب های شغلی آن‌ها را محدود می‌کند. 

لگو برچسب «برای دختران» یا «برای پسران» را از محصولات خود حذف کرده است. همچنین مشتریان نمی‌توانند در سایت لگو، محصولات را بر اساس جنسیت جست‌وجو کنند؛ در عوض می توانند از دسته‌بندی‌هایی مانند سن، موضوع، علاقه و محدودیت قیمت استفاده کنند. 

لگو همچنین یک راهنمای ده مرحله‌ای برای خلاقانه بازی کردن، فارغ از جنسیت، منتشر کرده‌است. به علاوه فیلم‌های کوتاهی با هدف برجسته کردن دختران الهام‌بخش و کارآفرین به عنوان بخشی از کمپین جدید خود به نام  آماده برای دختران (Ready for Girls) تولید کرده‌است.

کلیشه های جنسیتی در لگو

کمپین جدید لگو برای دختران

کلام آخر

شرکت لگو امیدوار است اسباب‌بازی‌های نمادینش نه تنها برای ساخت قطار، خانه و… استفاده شود؛ بلکه بتواند به ساخت جامعه‌ای فراگیرتر کمک کند.

 

منابع

لگو به دنبال حذف کلیشه‌ های جنسیتی در لگو های خود پس از یافته‌های نظرسنجی کودکان است. [لینک مقاله در وبسایت گاردین]

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 5.00 از 2 رای

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *