لگو و ساختنی

سری معماری لگو

لگو سری معماری

بسیاری از معماران که امروزه جهان شهری ما را شکل دادند، موفقیت خود را مدیون بازی در کودکی با آجرهای لگو (Lego) می‌دانند. در بسیاری از افراد اولین جرقه‌های علاقمندی به ساخت‌وساز با همین آجرهای لگو شکل گرفته است. اما در سال‌های اخیر شرکت لگو، پا را از این فراتر گذاشته و مجموعه‌ای شگفت‌انگیز به نام سری معماری لگو (Lego Architecture Set) با الهام از آثار مهم معماری تولیدکرده است. 

در این مقاله به بررسی داستان تولید سری معماری لگو (Lego Architecture Set) می‌پردازیم و چند نمونه از آثار این مجموعه را مشاهده می کنیم.

سری معماری لگو

لگوی کاخ سفید

 

داستان ساخت سری معماری لگو

شرکت لگو از سال ۲۰۰۸، ۴۰ مدل از مکان‌های دیدنی جهان مانند ویلای ساووی (Villa Savoye)، ساعت بیگ بن (Big Ben)، برج پیزا و… را عرضه کرده است. اما سری معماری لگو اولین محصول شرکت لگو که با معماری در ارتباط است، نبود. در سال ۱۹۶۱، لگو طیفی از محصولات را با عنوان «مدل مقیاس-Scale Model» را معرفی کرد که دارای قطعاتی با ۱/۳ ارتفاع لگوهای معمولی بودند. این محصولات به دلیل علاقه‌ی روزافزون مردم به طراحی ساختمان عرضه شد.

لگو سری معماری

سری مدل مقیاس (scale Model) – ۱۹۶۱

لگو ماینکرفت مزرعه مرد روستایی (کد 068-1)

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت مزرعه مرد اسکلتی (کد 068-3)

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 4-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 3-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 2-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 1-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

اما تقریبا ۵۰ سال بعد، آدام رید تاکر (Adam Reed Tucker) هنرمندی با مدرک معماری از دانشگاه ایالتی کانزاس، پیشنهاد داد که این ترکیب معماری و بازی را به شیوه‌ای متفاوت عرضه کنند. آدام تاکر در سال ۲۰۰۶ شروع به ساخت مدل‌هایی از ساختمان های شاخص کرد. او با ساخت آسمان خراش های شهر زادگاه‌اش شروع و به سرعت با ساخت مدل‌های بزرگ‌تر مانند امپایر استیت نیویورک توانست نظر جامعه‌ی لگو را به خود جلب کند؛ و این سرآغاز ماجرا بود.

سری معماری لگو

آدام رید تاکر در حال ساخت پل گلدن گیت با لگو

 

اولین مجموعه از سری معماری لگو در سال ۲۰۰۹ در دو بخش عرضه شد: سری بناهای شاخص (Landmark) و سری معماری. سری لندمارک شامل مدل‌هایی از چهار آسمان‌خراش ایالات متحده بود: برج سیرز (Sears Tower)، مرکز جان هنکاک (John Hancock Center) در شیکاگو، برج سوزن فضایی (Space Needle) در سیاتل و ساختمان امپایر استیت در شهر نیویورک. در حالی که سری معماری لگو شامل دو شاهکار فرانک لوید رایت یعنی موزه‌ی گوگنهایم و خانه‌ی آبشار (Fallingwater) می‌شد.

لگو سری لندمارک

لگوی امپایر استیت

 

در سال ۲۰۱۱، لگو در ابتدا با عرضه‌ی لگوی برج خلیفه و سپس با لگوی دروازه‌ی براندنبورگ برلین (Brandenburg Gate) از سری لندمارک، مرزهای آمریکا را رد کرد. همچنین سری معماری لگو در سال ۲۰۱۲ با عرضه‌ی ساختمان اپرای سیدنی سراغ ساختمان‌های جهانی رفت.

لگو سری معماری

لگوی اهرام مصر

 

سری خط افق لگو

در سال ۲۰۱۶ یک مجموعه‌ی جدید به نام «خط افق» به سری معماری لگو اضافه شد. در این مجموعه، به جای ساخت یک ساختمان یا بنا، می توان نمای منحصربه‌فرد از یک شهر را در مقیاسی کوچک‌تر از قبل ساخت. این مجموعه شامل نماهایی از شهر ونیز، برلین، نیویورک، سیدنی، لندن و ۱۷ شهر دیگر است.

لگو سری معماری

لگوی شانگهای از سری خط افق (Skyline)

 

بزرگ‌ترین لگو از سری معماری لگو

لگو یک مجموعه‌ی لگو براساس کولوسئوم که نمادی از کشور ایتالیا و امپراتوری روم است، عرضه کرده است. این لگو توسط راک زگالین کوبه (Rok Zgalin Kobe) با جزئیات فراوان در ۹۰۳۶ قطعه طراحی شد. 

سری معماری لگو

لگوی کولوسئوم

 

در حالی که قبلا مدل‌هایی از برج ایفل تولید شده‌بود، اما هیچ کدام از نظر اندازه و عظمت قابل رقابت با این نسخه‌ی جدید برج ایفل لگو نمی‌باشد. این لگو که از ۱۰۰۰۱ قطعه تشکیل شده است، با ارتفاع ۱۴۹ سانتی متری، بلندترین مجموعه‌ی لگو می‌باشد. برج ایفل لگو با ساختاری واقعی و پر از جزيیات مانند آسانسور برج، پرچم فرانسه در بالای آن و… شمایلی بی‌نظیر از این بنای دیدنی ارائه می دهد.

(برای خرید لگو برج ایفل کلیک کنید.)

سری معماری لگو

لگوی برج ایفل

 

کیت استودیوی معماری

لگو به همراه کتاب راهنما

کیت استودیوی معماری لگو

 

لگو در سال ۲۰۱۳، کیت استودیوی معماری را که مرتبط با هیچ کدام از سری‌های ذکرشده در بالا نمی‌باشد را منتشر کرد. این مجموعه‌ شامل ۱۲۱۰ قطعه آجر لگوی سفید است که به همراه کتابی ۲۷۲ صفحه‌ای عرضه می‌شود. این کتاب شامل دستورالعمل‌ها و مراحل ساخت یک مدل خاص از لگو نمی‌شود؛ بلکه یک سری نکات کلی، تمرین و تکنیک‌های ساخت ارائه می‌دهد. این نکات و تکنیک‌ها توسط معمارانی از شرکت‌های معماری مشهور در جهان مانند شرکت معماران فوجیموتو (Sou Fujimoto Architects) و… نوشته شده‌است. سفید بودن آجرهای این مجموعه، آن را بیش‌تر مختص بزرگسالان می‌کند. همچنین طیف گسترده‌ای از فرم‌ها و اندازه‌ها، فضایی با کم‌ترین محدودیت برای نوآوری و خلاقیت ایجاد می‌کند.

سری معماری لگو

ساخت لگو با کیت استودیوی معماری لگو

کلام آخر

امروزه سری معماری لگو با بیش از شصت و چهار مدل مختلف، فرصتی نه تنها برای علاقه‌مندان به معماری بلکه برای همه‌ی افراد فراهم می‌کند تا بناهای مورد علاقه‌شان را با لگو خلق کنند. 

 

منابع

?What is Lego Architecture

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 3.46 از 35 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *