اسباب بازی

آیا بچه ها باید اسباب بازی های خود را انتخاب کنند؟

آیا باید به کودکان اجازه انتخاب اسباب بازی خود را داد یا نه

انتخاب اسباب بازی برای کودک به عهده چه کسی است؟ کمد اسباب بازی های کودکان پر شده از اسباب بازی های موزیکال، عروسک های پولیشی، ماشین های کوکی و ده ها اسباب بازی متنوع دیگر. آیا تاکنون از فرزندتان در مورد این اسباب بازی ها پرسیده‌اید؟ بدون تردید بعضی از این اسباب بازی ها را خودتان بیشتر دوست دارید تا فرزندتان! موضوع این است که همه ما ترجیحاتی داریم که روی انتخاب هایمان تاثیر می گذارد. این در مورد بچه ها هم صادق است. کودکان باید از بازی با اسباب بازی های خود لذت ببرند اما اغلب پدر و مادر از آنان نظر نمی خواهند.

انتخاب اسباب بازی برای کودک حتی قبل از به دنیا آمدن او، شروع می شود. بچه ها عاشق بازی کردن با اسباب بازی هایشان هستند و این عالی است. با این حال گاهی بین اسباب بازی هایی که کودکان دوست دارند داشته باشند و آن هایی که دارند، یک فاصله عمیق است. ارتباط بزرگی بین اسباب بازی ها و شخصیت آینده کودکان وجود دارد. والدین اسباب بازی هایی را انتخاب می کنند که به نظر آنان برای فرزندشان مناسب است. البته معمولا کسی از کودک در این مورد سوالی نمی پرسد.

چرا به کودکان اجازه می دهیم اسباب بازی های خود را انتخاب کنند؟

کودک مجبور است این غذا را بخورد یا در سن خاصی به مدرسه برود هیچ انتخاب دیگری وجود ندارد. خرید اسباب بازی برای کودک نیز به سلیقه بزرگترها انجام می شود. انتخاب های کلیشه ای پیامدهای ناخوشایندی به دنبال دارد. همه کودکان شبیه به هم نیستند و خصوصیات فردی متفاوتی دارند. مسئله اینست که به کودکان اجازه دهیم خودشان چیزهایی را که می خواهند، انتخاب کنند. حتی برندهای برتر تولید اسباب بازی در جهان نیز، روی سلیقه خریداران تاثیر می گذارند اما هنوز جایگاه علاقه کودک مشخص نیست.

در ادامه به مهم ترین دلایل اجازه انتخاب اسباب بازی به کودک پرداخته شده است:

بهتر است انتخاب اسباب بازی توسط والدین صورت بگیرد یا کودکان

۱- رهایی از کلیشه های جنسی سمی

کودکان با توجه به جنسیتی که دارند، برچسب گذاری می شوند. به عنوان مثال همیشه برای دختر بچه ها رنگ های صورتی و قرمز در نظر گرفته می شود این امر حتی در سیسمونی کودک نیز به خوبی قابل مشاهده است. دکوراسیون اتاق دختر بچه ها صورتی و پسرها آبی است. اسباب بازی ها هم به دخترانه و پسرانه تقسیم شده‌اند. خرید عروسک برای دخترها و ماشین برای پسر بچه ها بسیار عادی است.

طبق یک قانون نانوشته دختران مجموعه اسباب بازی های نقش آفرینی را انتخاب می کنند تا بتوانند کارهای مادرشان را انجام دهند. اسباب بازی های آشپزی، اسباب بازی های آرایشی و… نمونه هایی از این نوع اسباب بازی هاست. پسرها نیز تمایل دارند با اسباب بازی هایی شبیه به ابزارها و وسایل کار پدرشان، بازی کنند. این انتخاب ها از روی عادت است و در مورد همه کودکان کاربردی ندارد.

شکستن کلیشه های جنسیتی از انتخاب اسباب بازی برای کودک شروع می شود. اجازه دهید فرزندتان اسباب بازی های خود را انتخاب کند، این به رشد مهارت های کودکان کمک می کند. پسرها می توانند با عروسک ها بازی کنند و هنرهای آشپزی را یاد بگیرند. دخترها هم می توانند با اسباب بازی های ساخت و ساز و مهندسی بازی کنند و هیچ محدودیتی وجود ندارد. اسباب بازی هایی نظیر ساختمان سازی ها، پازل، وسایل موسیقی و… برای همه بچه ها ( پسر یا دختر) مناسب هستند.

حذف کلیشه های جنسیتی در خرید اسباب بازی

 

۲- انتخاب اسباب بازی برای کودک و رشد خلاقیت

اجازه دادن به کودکان برای انتخاب اسباب‌بازی‌ هایشان باعث تقویت تخیل می‌شود. اگر پسر خود را در حال بازی با عروسک یا وسایل آشپزی دیدید نگران نشوید. این علاقه ها در بزرگسالی می تواند از او یک هنرمند یا موسیقیدان و… بسازد. بچه ها تخیل قوی‌ی دارند و نگاهشان به اسباب بازی ها با بزرگترها تفاوت دارد. حتی یک چوب ساده می تواند ساعت ها کودک را سرگرم کند. همه ما کودکانی را دیده‌ایم که با اسب خیالی خود (چوب) اسب سواری می کنند.

به کودک اجازه دهید اسباب بازی هایش را خودش انتخاب کند. در این صورت می توانید تفاوت در نگرش ها و تفکر کودکان را درک کنید. رشد ذهنی و جسمی کودکان در این سنین بسیار سریع است. بچه ها بسیاری از موارد را به طور غیر مستقیم از بازی با اسباب بازی ها، یاد می گیرند.

رشد خلاقیت کودک با اسباب بازی

۳- اجازه انتخاب اسباب بازی و افزایش اعتماد به نفس کودک

وقتی به فرزندتان اجازه می دهید بین میکروسکوپ کودک یا مجموعه ساختمانی یکی را انتخاب کند، احساس ارزشمندی می کند. این نشان می دهد که شما به قضاوت او اعتماد دارید. همین شگرد ساده می تواند اعتماد به نفس کودک را افزایش دهد. شاید به نظر تنها یک انتخاب بین دو اسباب بازی باشد، اما زندگی کودک به طرز چشمگیری تحت تاثیر قرار می گیرد.

اگر تصمیم‌گیری فرزندتان به خوبی پیش برود، او در روزهای آینده احساس توانایی و اعتماد به نفس بیشتری برای تصمیم‌ گیری ‌های بزرگ‌تر خواهد کرد. از سوی دیگر زمانی که انتخاب های کودک منجر به نتایج نامطلوب شود، مسئولیت پذیری و تأثیرات بلندمدت تصمیمات را به کودک آموزش می دهد. در واقع کودک یاد می گیرد که تصمیم بگیرد و عواقب آن را نیز بپذیرد.

افزایش اعتماد به نفس هنگام انتخاب اسباب بازی

 

۴- اجازه انتخاب اسباب‌بازی به کودک و ایجاد حس احترام

وقتی به فرزندتان فرصت انتخاب می دهید، به او قدرت می دهید. در نتیجه، نیازی به اعمال قدرت یا کنترل بر دیگران برای رسیدن به راه خود احساس نخواهند کرد. علاوه بر این، آن ها از زیر پا گذاشتن قوانین در نبود والدین، برای احساس قدرت خودداری می کنند. دادن حق انتخاب به کودکان به آنها امکان می دهد دلسوز باشند. زیرا وقتی به خواسته های آن ها احترام گذاشته می شود، احترام به خواسته های دیگران نیز برای آن ها آسان تر خواهد شد. به همین ترتیب، آن ها خودخواه بزرگ نمی شوند. کودک یاد می گیرد که قبل از تصمیم گیری، نظر دیگران را هم بسنجد و به نیازهای آنان احترام بگذارد.

احترام گذاشتن به کودک با اجازه دادن انتخاب اسباب بازی

 

۵- خرید اسباب بازی برای کودک و افزایش مهارت حل مسئله

در انتخاب اسباب بازی، کودک می تواند بین گزینه های متفاوت تصمیم گیری کند اما هر تصمیمی نتیجه مثبت نخواهد داشت. در موارد این چنین کودک با مشکل روبه‌رو می شود و در دفعات بعدی تصمیمات بهتری می گیرد. ممکن است در ابتدا کودک جذب زرق و برق و ظاهر فریبنده اسباب بازی شود اما در دفعه بعدی انتخاب دیگری خواهد داشت.

خرید اسباب بازی برای کودک و افزایش مهارت حل مسئله

کلام آخر

به کودک اجازه دهید خودش اسباب بازی را انتخاب کند اما به او کمک کنید. به آن ها قدرت انتخاب دهید ولی به این انتخاب ها جهت دهید. برای مثال می توانید به سراغ قفسه اسباب بازی های آموزشی بروید. در این صورت فرزندتان از بین آن ها انتخاب خواهد کرد.

کمک در انتخاب اسباب بازی برای کودک بر عهده والدین است زیرا آنان درکی از کیفیت اسباب بازی ندارند. به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید تا انتخاب ها از بین  اسباب بازی های استاندارد باشد.

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

Rating 5.00 from 4 votes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *