بردگیم

معرفی سری بازی های GIPF‏

معرفی سری بازی های GIPF

بازی های رومیزی با اسباب بازی های کودکان تفاوت دارند. این نوع بازی ها سن و سال نمی شناسند هم نوجوانان و هم بزرگسالان می توانند در یک گروه حضور داشته باشند. تخته نرد و شطرنج از قدیمی ترین بازی های رومیزی هستند. سبک بازی و طراحی بردگیم ها تغییرات زیادی داشته و این روزها همه نوع بازی رومیزی برای علاقمندان، وجود دارد. سری بازی های GIPF‏ از جدیدترین نمونه های بردگیم هستند که به پروژه GIPF هم معروف شده اند.

GIPF یک بازی استراتژی انتزاعی است که کمی به شطرنج شباهت دارد. بازی استراتژیک سبک محبوب افرادی است که خوب نقشه می ریزند. برای برنده شدن در این سبک بازی ها، باید طرح و برنامه داشته باشید زیرا شانس، دخالت کمتری در بازی دارد. سری بازی های GIPF‏ در گروه بازی فکری قرار دارد و می تواند ساعت ها شما را مشغول کند. برای پیروزی در این بازی نیاز به حواس جمع و تمرکز روی استراتژی شخصی خود دارید.

معرفی سری بازی های GIPF‏

معرفی GIPF Project

سری بازی های GIPF‏ در قالب یک پروژه هفت گانه وارد بازار شدند. Kris Burm طراح بلژیکی در سال 2004، گیپف را معرفی کرد. مجموعه ای از بازی استراتژیک انتزاعی در پروژه GPF وجود دارد که قابلیت ترکیب نیز دارند. بازی ها به صورت دو نفره قابل انجام هستند پس می توانید در جمع های کوچک هم آن را انجام دهید.

قوانین اولیه سری بازی های GIPF‏ به نظر پیچیده و دشوار است. البته همینطور هم هست و نمی توانید این قوانین را زیر پا بگذارید. درست مثل شطرنج حتی جهت حرکت مهره ها هم از قبل مشخص می شود. برای مثال نمی توانید فیل ظرنج را در خانه های افقی یا عمودی حرکت دهید. GIPF‏ هم کلی مهره دارد که با سبک و برنامه خاصی می توانند در خانه ها حرکت کنند.

طراح بلژیکی برای GIPF project  از اسامی عجیب و غیر متداول استفاده کرد. همه بازی ها بر روی یک تخته شش ضلعی انجام می شود. هر یک از بازی ها، از جمله GIPF، ممکن است به صورت جداگانه انجام شود. گول اسم های غیر عادی این بازی ها را نخورید، همه بازیهای این سری جالب هستند.

بازی های پروژه GIPF عبارتند از:

  • GIPF (یک بازی هل دادن است)
  • TAMSK( رسما از بازی حذف شد)
  • ZERTZ ( یک بازی فداکاری است)
  • DVONN (یک بازی برج است)
  • YINSH ( یک بازی تلنگر است)
  • PUNCT ( یک بازی ارتباط است)
  • TZAAR (بازی ضبط و انگاشته به جای TAMSK)
  • LYNGK (یک بازی شبکه است)

MATRX GIPF ترکیبی از عناصر بازی های قبلی است. این بازی در حال توسعه است و برای اواخر سال 2024 عرضه شده است.

معرفی سری بازی های GIPF‏

قوانین این بازی بر خلاف ظاهرش اصلا پیچیده نیست. در واقع آنچه بازی را سخت نشان می دهد، زمان بازی است. برنده شدن یکی از بازیکنان در بازی فکری، کار ساده ای نیست. بازیکن حریف می تواند استراتژی شما را خراب کند و ناچارید دوباره، نقشه بکشید. همین کش و قوس ها زمان بازی را افزایش می دهد. هر بازیکن در هر نوبت، یکی از مهره ها را بر می دارد و آن را در خانه دیگری قرار می دهد. GIPF را باید یک دور بازی کنید تا متوجه جذابیت و هیجان بازی بشوید. توضیح دادنش با مثالی از ظرنج ساده تر می شود.

یادتان هست شطرنج را چگونه یاد گرفتید؟ احتمالا خیلی راحت طریقه بازی و حرکت مهره های شطرنج را بلد شدید اما این برای برنده شدن کافی نیست. سری بازی های GIPF‏ هم همینطور است فقط دانستن روش بازی، کافی نیست. اگر بتوانید استراتژی پیچیده تری طراحی کنید سر بلند میدان خواهید شد. ستون و ردیف های بزرگ و قدرتمندتری با مهره های خود تشکیل بدهید. بازی رومیزی GIPF با هدف خارج کردن مهره های حریف از زمین بازی انجام می شود. باید کاری کنید که بازیکنال مقابل، دیگر مهره ای برای بازی نداشته باشد. در واقع هر بازیکن سعی می کند مهره طرف مقابل را بسوزاند. مهره سوخته هم که همیشه از بازی خارج می شود.

Abstract Strategy برد گیم

معرفی سری بازی های GIPF‏

روش های مختلفی برای این بازی رومیزی وجود دارد. ساده ترین حالت اینست که هر 12 مهره ذخیره موجودی دارد. بازی با سه مهره روی صفحه، انجام می شود. هر چه تعداد مهره های ذخیره بازی، بیشتر باشد، برنده شدن سخت تر می شود. مدت زمان بازی با مهره های بیشتر، همیشه طولانی تر است.

سری بازی های GIPF‏ همگی روی یک صفحه انجام می شوند. نقاط ورودی برای مهره ها پیش بینی شده که بر روی صفحه بازی، مشخص است. دو رنگ مهره سیاه و سفید برای بازی وجود دارد. هر کدام از بازیکنان مجاز به استفاده از یک رنگ هستند. شما می توانید مهره های سیاه یا سفید را انتخاب کنید. GIPF با تاس انداختن بازی نمی شود. فقط مهره های بازی، مهره های ذخیره و صفحه بازی در اختیارتان است. حالا می توانید فاتح سرزمین خود باشید.

بازی نبرد کوهستان از سری بازی های GIPF

این بازی با الهام از نخستین بازی GIPF Project طراحی شده است. 24 نقطه ورودی برای مهره ها وجود دارد که می توانید انتخاب کنید. قوانین ساده بازی از هیجان آن کم نمی کند. استراتژی پیچیده تر منجر به برنده شدن بازیکن می شود پس حسابی روی نقشه تان، فکر کنید.

حرکت مهره ها در بازی فکری نبرد کوهستان به صورت خط مستقیم است. شبیه به رخ شطرنج می توانید مهره ها را در خطوط افقی یا عمودی حرکت دهید. هر مهره می تواند تنها یک خانه حرکت کند. در جعبه بازی 18 مهره سفید و 18 مهره سیاه به همراه صفحه بازی وجود دارد. دفترچه راهنمای بازی را اول بخوانید چون همه قوانین را به خوبی توضیح داده است.

سری بازی های GIPF‏ سبک استراتژیک و انتزاعی هستند. این بازی ها 2 نفره انجام می شوند و هر بازیکن زمان کافی برای اجرای استراتژی خود دارد. زمان بازی گاهی طولانی تر می شود و روی این موضوع هیچ کنترلی ندارید. بازیکنان علاوه بر اجرای نقشه خود، باید بتوانند نقشه حریف را نیز پیش بینی کنند.

هر کدام از سری بازی های GIPF‏ به همین صورت بازی می شوند ولی اندکی تفاوت در طراحی صفحه و زمین بازی وجود دارد. مهم اینست که بتوانید مهره های بیشتری را حفظ کنید و همه مهره های بازیکن مقابل را از میدان خارج کنید. قوانین بازی مشخص هستند و باید به آن پایبند باشید. در تعطیلات و دورهمی های خانوادگی سری بازی های جذاب GIPF‏ را انجام دهید و توانایی های ذهنی خود را به چالش بکشید.

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

Rating 5.00 from 1 votes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *