لگو و ساختنی

لگو فرندز و سیر تحول آن

لگو فرندز LEGO Friends

در سال ۲۰۱۲ لگو فرندز به عنوان یکی از سری های لگو با هدف جلب توجه دختران معرفی شد. اما این تم مسیر آسانی را طی نکرده است. لگو فرندز بارها به خاطر کلیشه سازی سرزنش شد؛ اسباب بازی هایی صرفا مخصوص دختران با رنگ های صورتی و بنفش! اما با گذشت ده سال این سری همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. با ما در ادامه ی این مقاله همراه باشید تا ببینیم لگو فرندز چگونه به بقای خود ادامه داد.

(برای خرید لگو فرندز های فروشگاه چالیک کلیک کنید.)

شخصیت های لگو فرندز

 

لگو فرندز چیست؟ 

براساس شواهد آماری، گروه لگو دریافت که حدود ۷۰٪ مشتریان این برند، پسرها بودند. با مشاهده ی این شکاف تیم لگو پس از تحقیقات و آزمایشات، تصمیم به عرضه ی مجموعه ای با قرار دادن دخترها به عنوان گروه هدف گرفت. آن ها دریافتند که دختران با مجموعه های دیگر لگو ارتباط برقرار نمی کنند و می خواهند که دختران در مجموعه های لگو یک نماینده داشته باشند تا فرصت های مختلفی برای نقش آفرینی بیابند. بنابراین لگو فرندز (LEGO Friends) پا به عرصه گذاشت. این تم دارای یک زیبایی شناسی متفاوت نسبت به سایر تم ها بود. در این مجموعه شاهد قطعات و رنگ های جدیدی در طیف های صورتی و بنفش بودیم. و از همه مهم تر حضور عروسک های کوچک (mini-doll) ها بود. مینی دال ها از مینی فیگور ها بزرگ تر و طبیعی تر بودند و حرکت دادن قسمت های مختلف آن و بازی کردن با آن ها راحت تر بود. 

این ست به همراه یک انیمیشن سریالی عرضه شد. داستان این مجموعه در شهر خیالی هارت لیک (Heartlake City) می گذرد و در ابتدا پنج شخصیت اصلی با نام های آندریا، اما، میا، الیویا و استفانی داشت و هیچ شخصیت مردی در آن وجود نداشت. بسیاری از طرفداران معتقد بودند که این تقسیم بندی جنسیتی درست نیست و مجموعه های لگو صرف نظر از موضوع، باید متعلق به همه باشد. همچنین شخصیت ها نمی توانستند به خوبی نماینده ی دختران باشند. دختران باید تشویق به دنبال کردن چیزی که می خواهند بشوند و مجبور به برآورده کردن انتظارات منسوخ جامعه نباشند. با وجود تمام اعتراضات در دنیای آنلاین، لگو در دنیای واقعی دو برابر انتظارات فروش داشت. و این خط تولید به طور متوالی در لیست پرفروش ترین سری های لگو قرار می گرفت.

لگو فرندز

تحولات لگو فرندز

اما سوال اینجاست؛ با وجود این همه بحث و جدل، لگو فرندز چگونه به حیات خود ادامه داد؟ لگو فرندز تغییر کرد و همچنان به تغییرات خود ادامه می دهد. در سال ۲۰۱۷ وسایل زمستانی جدیدی از جمله اسکی، سورتمه و… به مجموعه اضافه شدند. الیویا یک آزمایشگاه علمی راه اندازی کرد و در مجموع لگو فرندز طیف متنوع تری از موضوعات را در برگرفت. در سال ۲۰۱۸، دوستان تغییر شکل دادند و شاهد رنگ پوست و لباس های متنوع تری بودیم.

در اکتبر ۲۰۲۲ گروه لگو حضور هشت شخصیت جدید را در این مجموعه اعلام کرد. شخصیت های به‌روز شده، بیشتر نماینده ی بچه های این عصر هستند. مجموعه های جدید برای بازنمایی افراد بیشتر، انواع جنسیت ها، فرهنگ ها، قومیت ها، ناتوانی های فیزیکی و ویژگی های مختلف را نشان می دهد. همچنین خط داستانی به بررسی فراز و نشیب های دوستی در حالی که شخصیت ها بر چالش ها و موانع مختلف دنیای مدرن غلبه می کنند، می پردازد.

تریسی چیارلا (Tracie Chiarella) سرپرست محصولات لگو فرندز در این باره می گوید: ما متوجه شدیم که کودکان می خواهند با شخصیت هایی روبه‌رو شوند که بیشتر شبیه شخصیت های متنوعی باشد که در زندگی واقعی با آن ها ملاقات می کنند. محصولات ما به گونه ای که بازتابی از جامعه امروزی باشند، طراحی می شوند. 

در نتیجه، خطوط داستانی سریال و خط تولید لگو فرندز با همکاری موسسه Geena Davis به روز شد. تا به توسعه روایت های شخصیت ها کمک کند تا اطمینان حاصل شود که آن ها قابل ربط، فراگیر و منعکس‌کننده مشکلات و تجربیات مختلف هستند. 

تنوع در سری های جدید لگو فرندز

ویژگی های ظاهری متفاوت در سری های جدید

لگو Friends چه مزایایی دارد؟

لگو فرندز با هدف کمک به بچه‌ها برای تبدیل شدن به دوستانی بهتر برای خود و دیگران، ایجاد رشد عاطفی و اجتماعی، کمک به درک بهتر فردیت، تنوع و دنیای مدرن بازسازی شده است. مطالعه LEGO® Play Well Study 2022 نشان داد که کودکان و والدین تمایل زیادی برای بازنمایی بیشتر دارند. ۹۷٪ والدین معتقدند بحث در مورد شخصیت های منحصر به فرد بین همه ما، به ویژه سلامت روان  ناتوانی جسمی، ناتوانی ذهنی و قومیت مهم است. علاوه بر این، ۸۴٪ والدین می گویند که بازی و اسباب بازی ها می توانند نقش کلیدی در کمک به کودکان در یادگیری مفهوم تنوع داشته باشند.

این تحقیق همچنین نشان داد که از هر ۴ کودک ۳ نفر احساس می‌کنند که اسباب‌بازی‌های کافی با شخصیت‌هایی که آنها را نشان می‌دهد وجود ندارد. و به طور مشابه، از هر ۱۰ کودک، ۸ نفر دوست دارند که اسباب‌بازی‌های بیشتری با شخصیت‌هایی که شبیه آن ها هستند وجود داشته باشد. علاوه بر این، خود کودکان خواهان جهانی عادلانه تر و عادلانه تر هستند. و از هر ۱۰ نفر ۹ نفر می گویند که به این موضوع اهمیت می دهند که با همه به طور یکسان رفتار شود.

مجموعه تلویزیونی لگو فرندز

مجموعه تلویزیونی لگو فرندز

 

کلام آخر

شرکت لگو همواره به نظرات طرفدارن خود اهمیت می دهد و به دنبال بهبود محصولات خود است. درست است که لگو فرندز به عنوان مجموعه ای برای دختران شروع شد، اما به مجموعه ای تبدیل شد که هدف آن دربرگرفتن همه ی افراد است. 

 

منابع

The evolution of LEGO Friends

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

Rating 5.00 from 1 votes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *