اسباب بازی, لگو و ساختنی, موزیکال

معرفی بهترین اسباب‌بازی برای کودکان ناشنوا

معرفی اسباب بازی برای کودکان ناشنوا

پدر و مادرهایی که فرزندی ناشنوا دارند، نمی دانند چه نوع اسباب بازی هایی را خریداری کنند. خرید اسباب‌بازی برای کودکان ناشنوا یک مشکل بزرگ برای والدین است زیرا تصور می کنند، این کودکان نمی توانند مثل سایر بچه ها، بازی کنند. قبل از هر چیز باید بدانید که این کودکان، به لحاظ شنوایی مشکل دارند ولی در بقیه موارد تفاوتی با کودکان عادی ندارند. همه بچه ها بازی کردن و اسباب بازی ها را دوست دارند خواه شنوا یا ناشنوا. اسباب بازی کودکان ناشنوا را به گونه ای انتخاب کنید که برایشان جذاب باشد و به آن توجه نشان دهند.

اسباب‌بازی کودکان ناشنوا معمولا دارای تشعشعات نوری و رنگ های تحریک کننده بیشتری است. هدف از خرید اسباب بازی کمک به رشد مهارت ها و آموزش غیر مستقیم به کودک است. کودکان ناشنوا نیاز به آموزش دارند تا بتوانند با محیط پیرامون خود، ارتباط موثرتری داشته باشند.

 

بهترین اسباب‌بازی برای کودکان ناشنوا

کودکان ناشنوا حس شنیداری ندارند ولی هنوز بقیه حس های آن ها به خوبی فعال است. اسباب بازی هایی که حس بینایی یا لامسه را تحریک می کنند برای این کودکان، بسیار جالب تر هستند. بچه های ناشنوا به خوبی با اسباب بازی های رنگارنگ توجه می کنند. آنها به لحاظ بدنی و بازی های حرکتی نیز، مشکلی ندارند و با کمی احتیاط می توانند همراه با سایر بچه ها، بازی های جمعی را انجام دهند.

اسباب‌بازی کودکان ناشنوا باید بتواند قدرت تخیل و حل مسئله کودک را تقویت کند. جهت افزایش مهارت های اجتماعی، عاطفی، زبانی می توانید از اسباب بازی کمک بگیرید. عدم توجه به این کودکان موجب می شود که گوشه گیر شوند و در سنین مدرسه نیز، مشکل ارتباطی زیادی داشته باشند. خرید اسباب بازی مخصوص برای کودکان ناشنوا در شناخت و درک محیط اطراف، کمک زیادی به کودک می کند. سه گروه از اسباب بازی ها برای این کودکان مناسب هستند:

  • اسباب بازی لمسی
  • اسباب‌بازی بصری
  • اسباب بازیهای حرکتی-ورزشی
  • اسباب بازی از نوع زبانی

اسباب بازی مناسب برای کودک ناشنوا

اسباب بازی لمسی برای کودکان ناشنوا

برخی از کودکان ناشنوا دچار اختلالات رفتاری و اضطرابی هستند. ناخن جویدن یکی از رایج ترین مواردی است که به همراه استرس و نداشتن اعتماد بنفس در کودک ناشنوا دیده می شود. اسباب بازی های لمسی انتخاب مناسبی برای کودکان دارای اختلال شنوایی هستند. کودکان به خوبی با این نوع اسباب بازی ها ارتباط می گیرند و به دلیل استفاده از دستان، عادت های رفتاری نامعقول نیز از بین می رود. کودکان ناشنوا می توانند از دستان خود استفاده کنند و با تمرین و تکرار در بسیاری از بازی ها، تسلط پیدا کنند. بهترین اسباب‌بازی لمسی برای کودکان ناشنوا این ها هستند:

  • بازی لمسی فیگور حیوانات
  • پازل های چوبی و جایگزینی
  • لگو و ساختنی ها
  • بازی های فکری ( شطرنج، بورد گیم ها)
  • عروسک های ویبره ای

خرید انواع اسباب‌بازی برای کودکان ناشنوا

اسباب‌ بازی حرکتی-ورزشی برای کودکان ناشنوا

همه اسباب بازی هایی که به نوعی موجب درگیر شدن عضلات کودک می شوند، در این گروه قرار دارند. برخی معتقدند اسباب بازی های ورزشی نیز در واقع لمسی هستند این درست است ولی هدف در این لوازم، کمک به تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی کودک است. اسباب بازی های حرکتی-ورزشی معمولا برای فضای باز، مناسب هستند اما در فروشگاه چالیک نمونه هایی از این نوع اسباب بازی های برای داخل منزل نیز ارائه شده. بازی بولینگ و حلقه پرتاب برای تقویت مهارتهای حرکتی، تقویت هماهنگی چشم و دست و افزایش دقت و تمرکز کودکان ناشنوا انتخاب خوبی است.

اسباب‌بازی برای کودکان ناشنوا از نوع حرکتی شامل اسباب بازیهای سوار شدنی، کشیدنی و هل دادنی، پرتاب کردنی است. فوتبال دستی، توپ بازی و استخر توپ، اسکوتر، سه چرخه، وسایل باغبانی، و غیره مناسب کودکان ناشنوا هستند ولی فراموش نکنید که فرزندتان را در بازی با این وسایل، تنها نگذارید. همراهی والدین موقع بازی کردن ( به خصوص در بیرون از منزل) کمک بزرگی برای این کوئکان است و نقش حمایتی دارد.

اسباب بازی چراغدار برای کودکان ناشنوا

 

اسباب‌ بازی بصری کودکان ناشنوا

هدف از طراحی این اسباب بازی ها تحریک، حس بینایی کودکان ناشنوا است به این ترتیب نداشتن حس شنوایی با یکی دیگر از حس ها جبران می شود. تحریک بصری موجب گسترش سلول های عصبی مغز شده و یادگیری کودکان در کارهای دشوار را ساده تر می کند. مناسب ترین اسباب‌بازی برای کودکان ناشنوا مدل های چراغدار است. این وسایل دارای رنگ های تُند و جذاب تری هستند و موقع بازی، تشعشعات نورانی زیبایی منتشر می کنند. کودکان ناشنوا تمایل دارند با این نوع اسباب بازی ها بازی کنند که بسیار عالی است. اسباب بازی ها قوه خلاقیت و تخیل کودک را رشد می دهند و کودکان ناشنوا نیز قادر به فکر کردن و تخیل هستند.

برخی از بهترین اسباب‌بازی های بصری برای کودکان ناشنوا این ها هستند: ماشین های چراغدار، انواع پازل و قلعه سازی، اسباب بازیهای چراغدار، تفنگ لیزری، ماشین های کوکی و چشمک زن، عروسک های متحرک، بازی های فکری و آموزشی و حلقه هوش تعادلی هولی تویز.

قیمت اسباب‌بازی برای کودکان ناشنوا

اسباب‌ بازیهایی از نوع زبانی

بهبود مهارت های زبانی یکی از موارد مهم برای کودکان ناشنوا است به دلیل نداشتن حس شنیداری، درک مفاهیم زبانی برای این کودکان مشکل است. فایل های صوتی و آموزش زبان برای این بچه ها مناسب نیست اما کتاب همیشه اثرات شگفت انگیزی دارد. کتاب های مصور برای آموزش نگارش یا درک زبان فارسی و یادگیری انگلیسی عالی است. کتاب های مصور با شخصت اصلی حیوانات برای کودکان جذابیت بسیاری دارد. انواع کتاب آموزشی و داستانی برای کودکان ناشنوا تهیه شده که روی جلوه های بصری و آموزش های دیداری تاکید دارد. برخی از مناسب ترین اسباب بازی ها برای کودکان شنوا که به تقویت مهارت های زبانی کمک می کنند عبارتند از: بازی های معمایی و حل مسئله، کتاب های مصور کودکان، پازل های حروف و بازی آموزش الفبای انگلیسی دانی لند، بازی کارتی آموزش رنگ و غیره

کودکان ناشنوا می توانند در زمینه ذهنی، اجتماعی، عاطفی، ورزشی، آموزشی و غیره مهارت های بالایی را کسب کنند. آموزش این کودکان از سنین خردسالی اهمیت زیادی دارد. بهترین اسباب‌بازی برای کودکان ناشنوا روی جنبه های بصری، لمسی، حرکتی و ذهنی تاکید دارد. فروشگاه چالیک انواع اسباب بازی برای کودکان و نوجوانان را عرضه کرده است که می تواند برای کودکان دارای اختلال شنیداری نیز جذابیت های بسیاری داشته باشد.

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 5.00 از 2 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *