لگو و ساختنی

تاریخچه ی مینی فیگور لگو

خرید لگو چالیک

 

مینی فیگور ها، فیگورهای کوچک لگویی معمولا با ارتفاع ۴ سانتی متر و دارای شش قسمت اصلی هستند. لگو در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که جمعیت مینی فیگورهایش به چهار میلیار رسیده‌است. این بدین معنی است که بیش‌ترین جمعیت جهان را این مینی فیگورهای کوچک تشکیل داده‌اند!

اما مینی فیگورها از کجا آمدند و چگونه جاودانه شدند؟ در این مقاله به طور کامل تاریخچه ی مینی فیگورهای لگو را بررسی می‌کنیم و ابزاری برای ساخت مینی فیگور به صورت آنلاین معرفی می‌کنیم.

مینی فیگور

مینی‌فیگور چیست؟

 

اولین مینی فیگور های لگو

اولین فیگورها در سال ۱۹۵۶ در مجموعه ی پلیس راهنمایی رانندگی (Traffic Police 1271) عرضه شد. این مجموعه اولین مجموعه‌ای بود که در آن فیگور وجود داشت؛ هر چند که با چیزی که ما امروزه به نام مینی فیگور می‌شناسیم متفاوت بود.

اولین فیگورهای لگو

مجموعه پلیس راهنمایی و رانندگی

 

بعدتر در سال ۱۹۷۶ شاهد نمونه های اولیه ی مینی فیگور بودیم. این نمونه های اولیه از نظر ارتفاع، مشابه همتایان امروزی خود بودند اما پاهای غیرمفصلی و غیرمتحرک با بدن یک تکه داشتند. آن ها همچنین به شکل یک بلوک بودند و بازوهایشان در جیبشان به تصویر کشیده شده بود. سر آن ها بدون تصویرسازی بود اما تنها قسمت متحرک مینی فیگورهای آن زمان بودند. بعدتر کلاه و مو به این سرها اضافه شد و رفته‌رفته تغییراتی شکل گرفت تا به شکل امروزی مینی فیگورها رسیدیم. 

مینی فیگورهای اولیه

اولین نمونه های مینی فیگور

 

اما اولین مینی فیگور با دست و پای متحرک یک پلیس بود که در سال ۱۹۷۸ عرضه شد. این مینی‌فیگور توسط Jens Nygaard Knudsen طراحی شده‌بود.

اولین مینی فیگورها

مینی فیگور پلیس – ۱۹۷۸

 

بسیاری از مینی‌فیگورهای مجموعه ی شهر (LEGO Town) دارای نیم تنه ی برچسبی به جای چاپی بودند. بعدتر مینی‌فیگورهای کلاسیک فضا (Classic Space Minifigures) اولین مینی فیگورهایی بودند که چاپ داشتند اما چاپ آن ها زود از بین می رفت. همچنین تا سال ۱۹۸۹ سر مینی‌ فیگورها دارای یک حالت بود؛ با دو نقطه ی سیاه به عنوان چشم و یک خط منحنی به عنوان لبخند. در این سال مینی فیگورهایی در تم دزد دریایی عرضه شد که حالت صورت متفاوتی داشتند. همچنین فیگورها در این تم به جای دست های مرسوم، قلاب و به جای پا، پای چوبی داشتند.

نمونه های اولیه ی مینی‌فیگور لگو

مینی فیگورهای کلاسک فضایی

 

 

 

لگو ماینکرفت مزرعه مرد روستایی (کد 068-1)

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت مزرعه مرد اسکلتی (کد 068-3)

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 4-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 3-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 2-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 1-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

 

تغییرات در مینی فیگور های لگو

بدعت ها و تغییرات با فیگورهای دزدان دریای خاتمه نیافت. در سال ۱۹۹۰، یک روح اولین مینی فیگور غیرانسانی و اولین فیگور درخشنده در تاریکی بود. لگوی ویلای ساحره (Willa the witch) در سال ۱۹۹۷ با دهان باز و چشمان پر جزئیات ترسیم شد. تغییر بزرگ دیگری در سال ۲۰۰۱ رخ داد؛ برای اولین بار صورت دو طرفه با لگوی هری پاتر عرضه شد. سنت شکنی دیگر لگو استفاده از رنگ پوست های دیگر در لگو هایش بود. لگو معتقد است که رنگ زرد برای مینی فیگورها، نماینده ی نژاد خاصی نیست و رنگ خنثی‌ای به حساب می‌آید. در سال ۲۰۰۳ در تم بسکتبال از رنگ پوست های واقعی استفاده شد تا نماینده ی بازیکنان NBA باشد.

مینی فیگورها در زندگی پر فراز و نشیبشان شاهد تغییرات بسیاری بودند. از جمله تغییر فرم های اساسی در مجموعه ی استار وارز، تغییر رنگ پوست و… همه ی این تغییرات باعث شده‌است تا به طیف وسیعی از مینی فیگورها دست یابیم.

مینی فیگور NBA

مینی فیگور کوبی برایانت

 

فرنچایز در مینی فیگور

قراردادهای لگو با شرکت های دیگر برای مثال فرنچایزهای سینمایی، بر جذابیت آن ها افزوده است. در این مجموعه‌ها، فیگورها، بازیگران فیلم‌ها یا انسان های شناخته‌شده‌ی دیگر را بازنمایی می‌کنند. در سال ۲۰۰۲ مینی فیگورهای استار وارز و هری پاتر در رنگ ها و اندازه های متفاوتی عرضه شدند. مینی فیگورهای استاروارز تا سال ۲۰۱۹ از مرز ۱۰۰۰ عدد گذشت. مینی فیگور یودا اولین مینی فیگور با پاهای کوتاه بود. از سال ۲۰۰۴ به بعد نیز مینی‌ فیگور های مجوزدار، دیگر صورت زرد‌رنگ نداشتند. لگو در سال ۲۰۱۰ با توجه به درخواست طرفدارنش، سری Blind Bag را عرضه کرد که شامل مینی فیگورهای مختلف از فیلم‌ها، مشاغل و… در یک بسته می‌شد. در سال ۲۰۱۴ فیلم لگو به سینماها آمد که طیف وسیعی از مینی فیگورها را با خود به دنبال داشت.

مینی فیگور استار وارز

سری Blind Bag با مینی فیگورهای استار وارز

 

مینی فیگور های دیگر

لگو در خط های تولید دیگرش مینی فیگورهایی عرضه کرد که مطابق استاندارهای معمول مینی فیگور ها نبودند. 

سری لگو تکنیک مینی فیگورهای منحصر به فرد خود را از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۹ داشت. این مینی فیگورها واقع گرایانه‌تر بودند و حرکات بیشتری در زانو و آرنج را شامل می‌شدند. (ما در مقاله ی لگو تکنیک به طور مفصل به این مجموعه از لگو پرداخته‌ایم.)

لگوی فیگور

فیگور تکنیک

 

در سری فبولند Fabuland که در دهه ۸۰ میلادی عرضه می شد، شاهد مینی فیگور‌های حیوانات هستیم. این مجموعه که ساخت آن راحت بود برای گروه سنی ۳ تا ۷ سال طراحی شده‌بود. همچنین این مجموعه کتاب داستان، کارت بازی و… نیز داشت.

مینی فیگور حیوانات

فیگور های سری Fabuland

 

در سال ۲۰۱۰ لگو فیگورهای عروسکی (Mini-doll figure) را عرضه کرد که واقع‌گرایانه‌تر بودند. این لگوها بدون در نظرگرفتن قسمت مو سه میلی متر از بلندتر از مینی‌فیگورهای معمول بودند. این فیگورهای عروسکی ابتدا به مجموعه دوستان و در سال ۲۰۱۵ به خط تولید پرنسس های دیزنی منتقل شدند. 

لگو سری فرندز

مینی‌فیگورهای عروسکی

 

مینی فیگور خود را بسازید!

در نهایت برای شما طرفداران مینی‌ فیگور یک شگفتی داریم. شما می توانید با مراجعه به وبسایت لگو مینی فیگور خود را بسازید. برای خودتان لباس، اکسسوری، حالت چهره و… انتخاب کنید. و از دیدن مینی‌فیگوری که شبیه شماست، لذت ببرید.

از طریق وبسایت لگو می توانید به صورت مجازی مینی فیگور بسازید

مینی فیگوری که از خودم ساختم. (:

 

کلام آخر

مینی فیگور ها مسیر طولانی‌ای طی کرده‌اند تا به این نقطه رسیده‌اند. و با توجه به استقبال طرفدارن به نظر می‌رسد که سفر دور و درازی در پیش داشته باشند. به نظر شما فصل بعدی از زندگی مینی فیگورهای دوست داشتنی‌مان چه خواهد بود؟

در انتها پیشنهاد می کنیم سری به مقاله ی حقایق جالب درباره ی مینی فیگور های لگو بزنید تا با رمز و رازهای آن ها آشنا شوید.

 

منابع

A Brief History Of LEGO Minifigures

Lego minifigure-Wikipedia

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 2.86 از 21 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *