اسباب بازی

افزایش هوش کودکان با اسباب بازی‌ ها

افزایش هوش از طریق اسباب بازی

سالانه مبالغ زیادی صرف خرید اسباب بازی برای کودکان می شود. اغلب پدر و مادرهای جوان در این مورد اطلاعات کمی دارند و نمی‌دانند کدام اسباب بازی مناسب فرزندشان است. امروزه، اسباب‌ بازی‌ ها به‌عنوان ابزاری که می‌تواند در افزایش هوش و توانایی‌های ذهنی کودکان مؤثر باشد، موردتوجه قرار گرفته‌اند. افزایش هوش کودکان با اسباب بازی‌ موضوعی است که از نظر علمی نیز به اثبات رسیده است. اسباب بازی‌ها می‌توانند در تحرک بدنی، تقویت مهارت‌های اجتماعی، تقویت تخیل و خلاقیت و توسعه مهارت‌های شناختی کودکان مؤثر باشند.

انواع مختلفی از اسباب بازی ها وجود دارند که می توانند هوش کودک را تحریک کنند. برای مثال بازی‌های ساختنی در تقویت مهارت های فنی و مهندسی کودکان عالی هستند. همچنین اسباب‌ بازی‌ های آموزشی می‌توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت‌های ریاضی، زبان، منطق و مسائل مربوط به علوم را بهبود دهند. به طور کلی انواع اسباب بازی فکری برای تقویت هوش و افزایش توان ذهنی بچه ها تولید شده که هر کدام در بهبود مهارت های بچه‌ها نقش موثری دارند.

خرید اسباب بازی

 

آیا افزایش هوش کودکان با اسباب بازی‌ امکان پذیر است؟

بازی کودک با بزرگسال تفاوت زیادی دارد. کودکان در حین بازی کردن، بسیاری از تجارب و اطلاعات را یاد می گیرند. از همان دوران خردسالی می‌توان با تهیه‌ی وسایل بازی مناسب، علاوه بر سرگرمی به طور موثر هوش کودک را تقویت کرد. برای این منظور باید اسباب بازی هایی در اختیار کودک قرار گیرد که توان ماهیچه ها و دامنه‌ی حرکت عضلات و اندام ها را افزایش دهد. بازی های تخیلی و خلاقانه نیز نقش موثری در تقویت هوش بچه ها دارند.

افزایش هوش کودکان با اسباب بازی‌ ساده ترین راه آموزشی است. کودکان ذاتاً می دانند چگونه بازی کنند. وظیفه والدین است تا از این پدیده طبیعی به نحو مطلوب استفاده کنند. خرید یک اسباب بازی خوب همیشه نیاز به بودجه زیادی ندارد اما ابتدا باید بدانید که چه وسیله ای را برای فرزندتان تهیه کنید.

اسباب بازی خرگوش موزیکال هولا (کد 9991)

قیمت اصلی ۱,۱۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۹۳۵,۰۰۰ تومان است.

اسباب بازی کفشدوزک آموزشی آبی (sobebear)

قیمت اصلی ۱۸۸,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۵۹,۰۰۰ تومان است.

اسباب بازی کفشدوزک آموزشی سبز (sobebear)

قیمت اصلی ۱۸۸,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۵۹,۰۰۰ تومان است.

اسباب بازی دایناسور تی رکس قرمز هولی تویز

قیمت اصلی ۱۳۵,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۱۵,۰۰۰ تومان است.

چه اسباب بازی هایی انتخاب کنیم تا کودکان، باهوش تر شوند؟

برای افزایش هوش کودکان با اسباب بازی‌ نیازی نیست کار پیچیده ای انجام دهید. این روزها ساخت و تولید اسباب بازی نیز تخصصی شده و تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته تا بهترین ها در اختیار والدین قرار داده شود. برخی تصور می کنند فقط با خرید کتاب برای فرزندشان می توانند کودکانی باهوش تر داشته باشند. البته که نقش یک کتاب خوب در آموزش را نمی توان نادیده گرفت اما انتخاب های دیگری هم دارید.

بهترین اسباب‌بازی‌ها برای توسعه هوش کودکان، بازی‌هایی هستند که مهارت‌های مختلف را تقویت کنند و به نوعی ذهن کودک را درگیر خودش می‌کند. در ادامه برخی از اسباب‌بازی‌هایی که به تقویت هوش بچه ها کمک می‌کنند، آورده شده است:

 

پازل برای افزایش هوش کودکان

بازی با پازل‌ ها کودک را در تمرین توانایی‌های شناختی و مغزی مانند توجه، تمرکز، حل مسئله و تفکر فضایی یاری می‌دهد. پازل‌ های با تعداد قطعات متفاوت و درجه سختی متنوع، به توانایی‌های مختلف کودکان در سطوح سنی متفاوت کمک می کنند.

به طور معمول پازل هایی که قطعات کمتری دارند، به دلیل سادگی برای کودکان زیر 5 سال، پیشنهاد می شود. میزان سختی و پیچیدگی پازل با توجه به سن کودک تغییر می کند. در سال های اولیه کودکی، پازل باید ساده و آسان باشد تا کودک بتواند به تنهایی از عهده آن بر آید. با افزایش سن کودک می توان پازل های دشوارتر را تهیه کرد. انواع پازل تصویری 1000، 2000 یا 5000 قطعه مناسب نوجوانان و بزرگسالان هستند.

پازل ها و افزایش هوش

پازل های موجود در فروشگاه

 

 

تاثیر بازی با لگو بر افزایش هوش کودکان

لگوها از لذت بخش ترین وسایل بازی در تمام دنیا هستند. این اسباب بازی ها در تنوع و تعدد رنگی فراوانی تولید شده‌اند و دارای اشکال و اندازه های متفاوتی هستند. لگوها در گروه اسباب بازی های ساختنی قرار دارند و به افزایش مهارت های حرکتی ظریف و مغزی کودک، کمک می کنند. برای اینکه خلاقیت و مهارت های اجتماعی کودکان را تقویت کنید، می‌توانید از تعداد بیشتری لگو استفاده کنید تا وارد دنیای بی‌پایان لگو شوید علاوه بر این بازی با لگو به صورت گروهی نیز قابل انجام است و به شدت پیشنهاد می شود. بهتر است پدر و مادرها هم با فرزند خود وارد دنیای کودکی شوند و بازی کنند.

در انتخاب و خرید لگو هم مهم هست که لگویی مناسب تهیه کنید تا بتونید از اون بهترین استفاده و بیشترین لذت رو ببرید. برای اینکه بتونید بهترین انتخاب رو داشته باشید می‌تونید مقاله‌ی ” چگونه یک لگوی مناسب برای خودمون بخریم ” رو بخونید.

بازی لگو

 

تقویت هوش کودک با انواع اسباب بازی‌ های فکری و آموزشی

اسباب بازی های الکترونیکی، بردگیم ها، انواع بازی های کارتی و همه پازل ها و بازی های ساختنی به نوعی حالت آموزشی دارند. اصطلاح بازی فکری بسیار گسترده است و می تواند تعداد زیادی از اسباب بازی ها را شامل شود. برای مثال بازی های حروف چینی در سبک‌های متنوع تولید شده و در افزایش مهارت های زبانی، شناخت حروف و اعداد و منطق و ریاضیات تاثیرگذار هستند.

موضوع مهم در خرید اسباب بازی فکری و آموزشی این است که بدانید تا کجا به کودک کمک کنید. برخی از پدر و مادرها تمایل دارند تا هر چه سریع تر، چالش داخل بازی را برای کودک خود حل کنند. واقعیت این است که کودکتان باید بداند که همیشه می تواند روی کمک شما حساب کند. البته تا زمانی که درخواست کمک ندارد، اجازه دهید او به تنهایی تلاش کند تا راه حل را پیدا کند.

بازی های فکری

اجازه دهید خود کودکان با چالش های اسباب بازی ها روبرو شوند.

بازی های فکری موجود در فروشگاه

 

انواع بازی‌ های مهارتی و حرکتی

از دیگر راه های افزایش هوش کودکان با اسباب بازی‌ می توان به بازی‌های حرکتی مثل پرتاب توپ، پرش از روی موانع، بازی‌های ورزشی متنوع اشاره کرد. مهم است که بازی‌های مناسب سن و توانایی کودک را انتخاب کنید و تنوع در بازی را رعایت کنید. برای مثال بعضی از بازی ها برای تقویت اندام های بزرگ طراحی شده اند و برخی از اسباب بازی های دیگر اندام های ظریف را درگیر می کنند. انواع بازی‌های مهارتی و حرکتی، در افزایش تمرکز، زمان واکنش مغز و عکس العمل سریع تاثیر دارند.

بازی بچه ها

 

 

نتیجه گیری:

افزایش هوش کودکان با اسباب بازی در طولانی مدت می‌تواند نتایج شگفت انگیزی در بر داشته باشد. این بازی ها به صورت جمعی نیز قابل اجرا هستند و برای محیط خانه و  فضای بیرون نیز کاربرد دارند. توجه کنید که زمانی که کودکان صرف بازی کردن می‌کنند، مدیریت شود. تعیین محدودیت زمانی معقول برای بازی کردن با توجه به نوع بازی و هدفی که دارد، به کودک کمک می‌کند تا تعادل مناسبی بین بازی و سایر فعالیت‌های روزمره خود برقرار کند. این امر در مورد نوجوانان می‌تواند اهمیت بیشتری داشته باشد.

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 3.80 از 5 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *