لگو و ساختنی

همه چیز درباره ی لگو شب پر ستاره ونگوگ

خرید لگو چالیک

 

کافی‌­ست یک بار به تماشای تابلوی شب پر ستاره ونگوگ نشسته‌باشید، پس از مدتی خود را غرق در تابلو می‌­یابید. جزئیات شگفت انگیز این اثر هنری، هر دفعه چیزی تازه برای ارائه و شگفتی شما دارد. این ویژگی‌ای است که در لگو شب پر ستاره ونگوگ نیز شاهد آن خواهیم بود.

مانند بسیاری از پیشگامان هنر، آثار ونگوگ نیز در طول زندگی او چندان مورد قدردانی قرار نگرفت. اما اکنون آثار او از الهام‌بخش‌ترین کارهای هنری است. و تابلوی شب پر ستاره نه تنها یکی از مشهورترین کارها بین آثار اوست، بلکه یکی از مشهورترین نقاشی های منظره در طول تاریخ است.

شب پر ستاره ونگوگ

شب پر ستاره – ونسان ونگوگ – ۱۸۸۹

 

لگو شب پر ستاره توسط یکی از طرفداران لگو به نام ترومن چنگ (Truman Cheng) برای سری ایده ها لگو طراحی شده‌است. و پس از دریافت ۱۰۰۰۰ رای در سایت لگو ایده ها، شرکت لگو با همکاری موزه ی هنر مدرن نیویورک این اثر را تبدیل به یک مجموعه ی واقعی لگو کرده است. (ما در مقاله لگو ایده ها مفصل به این سری از مجموعه های لگو پرداخته‌ایم). 

در این مقاله در ابتدا این اثر ونگوگ را بررسی می‌کنیم سپس به لگو شب پر ستاره ونگوگ می‌پردازیم و در انتها می‌توانید تجربه‌ی ساخت این لگو را به صورت مجازی کسب کنید. با ما تا انتها همراه باشید.

لگو ایده ها

لگو شب پر ستاره ونگوگ

 

نقاشی شب پر ستاره ونگوگ

ونگوگ این اثر را با الهام از تصویری که از پنجره‌ی اتاقش در تیمارستانی در جنوب فرانسه می‌دید، نقاشی کرد. او یک سال، از سال ۱۸۸۹ تا ۱۸۹۰ را در این تیمارستان سپری کرد. اما ونگوگ یک تصویر صرفا واقع گرا از این منظره ارائه نمی‌دهد؛ بلکه براساس تخیل، خاطرات و احساساتش دست به خلق آن می‌زند.

اما تمام آن براساس تخیلات نبوده‌­است. ونوس در آن زمان قابل رویت بوده و ونگوگ آن را به تصویر کشیده‌است. درخت سرو و کوه‌های اطراف نیز منطبق بر واقعیت است.

شب پر ستاره ونسان ونگوگ

لگو شب پر ستاره

 

از طرفی در پایین نقاشی دهکده‌ای وجود دارد. موزه ی هنر مدرن معتقد است که این دهکده بر اساس منظره ی دیگری بوده‌است و  از پنجره‌ی اتاق او دیده‌ نمی‌­شده. اگر دقت کنید برج کلیسایی را خواهید دید که معماری آن در هلند -شهر زادگاه این هنرمند- مرسوم بوده‌است نه در فرانسه.

 

لگو شب پر ستاره ونگوگ

دهکده‌ی کوچک در لگو

 

با توجه به تکنیک ونگوگ، آسمان شب به نظر زنده‌تر و پر‌طراوت‌تر می‌­آید. هر چه بیش‌تر به ستارگان و ماه درخشان و باد در حال چرخش نگاه کنید، مجذوب تصویر پر هرج و مرجی که ونگوگ از آسمان شب ارائه می‌­دهد، می‌­شوید. و این مسئله که بتوان نقاشی ونگوگ را با آجرهای لگو به همین صورت مرتعش نمایش داد، بزرگ‌ترین چالش بود. از طرفی همان گونه که ذکر شد این نقاشی پر از جزئیات است و به تصویر کشیدن آن ها به صورت سه بعدی، چالش بزرگ دیگری بود که لگو از پس آن برآمد.

جزئیات در لگو شب پر ستاره

تداعی کردن ضربه قلم موهای ونگوگ در لگو بزرگ‌ترین چالش بود

 

 

لگو ماینکرفت مزرعه مرد روستایی (کد 068-1)

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت مزرعه مرد اسکلتی (کد 068-3)

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 4-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 3-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 2-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 1-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

 

داستان خلق لگو شب پر ستاره ونگوگ

همانطور که گفته‌شد این مجموعه لگو مربوط به سری ایده ها می‌باشد. استفاده‌ی ویژه‌ی این هنرمند از رنگ‌ها و ضربه قلمو‌ها ترومن چنگ را شیفته‌ی این اثر کرد و الهام بخش او برای خلق این مجموعه شد. او اولین بار ایده‌ی خود را در وبسایت لگو ایده‌ها در جولای ۲۰۲۰ ثبت کرد و پس از یک ماه به حداقل آرا یعنی ۱۰۰۰۰ رای رسید. شرکت لگو با همکاری موزه‌ی هنر مدرن نیویورک این اثر را تبدیل به یک مجموعه لگو سه بعدی کرد.

ترومن چنگ درباره‌ی داستان خلق این مجموعه لگو چنین می‌گوید: شب پر ستاره یکی از نمادین‌ترین آثار ونگوگ است. مدت طولانی‌ای به خلق یک مجموعه‌ی لگو بر اساس این اثر فکر می‌کردم اما روش اجرایی مناسبی به ذهنم نمی‌رسید. تا این که یک روز در حال بازی با آجر های لگو بودم و کشف کردم که قرار دادن آجرها به با فاصله‌ی تصادفی در کنار یکدیگر، ضربه قلموهای منحصر به فرد ونگوگ را تداعی می‌کند. نمی‌توانستم لحظه‌ای از فکر کردن به این که یک مجموعه‌ی کامل لگو با این سبک چگونه می‌شود، دست بردارم.

لگو شب پر ستاره

ترومن چنگ خالق لگو شب پر ستاره

 

علاوه بر تمام جزئیاتی که در این مجموعه لگو شاهد آن هستیم؛ یک مینی فیگور اختصاصی از نقاش نیز وجود دارد. ونسان ونگوگ به همراه سه پایه و تخته در حال کشیدن همین نقاشی است.

ونسان ونگوگ

مینی فیگور ونگوگ

 

تجربه ی خلق لگو شب پر ستاره ونگوگ به صورت مجازی

و اما لگو همیشه چیزی برای شگفت‌زده کردن طرفداران خود دارد. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت لگو ، با استفاده از قطعاتی که در اختیارتان قرار می‌گیرد دست به خلق شب پر ستاره ونگوگ بزنید. یا حتی با خلاقیت خود یک تابلوی لگویی جدید خلق کنید!

لگو شب پر ستاره

لگو شب پر ستاره را به صورت مجازی بسازید

 

کلام آخر

فارغ از اینکه چقدر به هنر علاقه داریم یا نه، تابلوی شب پر ستاره همه را مجذوب خود می‌کند. لگو شب پر ستاره ونگوگ به طرفداران هنر و ونگوگ این فرصت را می‌دهد که علاوه بر احساس خلق این اثر با ارزش، آن را به صورت سه بعدی بر دیوار خانه‌شان آویزان کنند. ونسان در نامه‌ای به برادرش تئو می‌گوید: «امید در ستاره­‌ها است – Hope is in the stars». این جمله بینشی از آنچه در آن زمان در سر این هنرمند می‌گذشته‌است، می­‌دهد. شاید شب پر ستاره امید و آرزویی برای چیزهای بهتر بوده­‌است.

 

منابع

All the details not to be missed in Vincent van Gogh’s The Starry Night

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 5.00 از 7 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *