لگو و ساختنی

لگو ایده ها : زمانی که طرفداران لگو، طراح می شوند

لگو سری ایده ها

 

لگو سری ایده ها (LEGO Ideas) یک مجموعه از لگو (LEGO) است که ایده‌ ی ساخت لگو های این مجموعه توسط طرفدارن لگو ارائه شده‌است. طرفدارن لگو می توانند در سایت لگو ایده ها، ایده‌ی خود را ثبت کنند و پس از طی شدن مراحل لازم، ممکن است ایده‌ی آن ها تبدیل به یک ست واقعی لگو شود. 

در این مقاله به بررسی لگو ایده ها می‌پردازیم. نگاهی به تاریخچه‌ی آن، نحوه‌ی شرکت در این رویداد و محصولات تولیدشده، خواهیم داشت.

لگو سری ایده ها

لگو مجموعه حشرات (Lego The Insect Collection 21342)

 

اولین اقدامات لگو برای تعامل با مخاطب

اولین اقدامات لگو جهت ترغیب کاربران برای مشارکت در فعالیت‌های لگو از سال ۱۹۹۸ شروع شد؛ یعنی زمانی که شرکت لگو توفان فکری (Mindstorms) -مجموعه‌ای برای ساخت ربات هایی که توسط یک واحد کامپیوتری کار می کردند- را عرضه کرد. یک ماه بعد شرکت لگو متوجه شد سیستم عامل اختصاصی این مجموعه هک شده‌است. اکنون کاربران می‌توانستند خودشان برنامه‌نویسی کنند یا آن را توسعه دهند. این اتفاق پدیده‌ی شگفت‌انگیزی برای لگو که در آن زمان شرکتی سنتی و بسته بود، محسوب می‌شد. شرکت لگو متوجه شد که تعامل با کاربران می‌تواند اجتماع قوی‌تری از طرفدارن ایجاد کند. بعد از این اتفاق، لگو فعالیت‌هایی برای قوی‌تر کردن ارتباط شرکت با طرفدارن خود، تدارک دید. 

از نمونه‌های دیگر درگیر کردن مصرف‌کننده در توسعه‌ی محصول در لگو، می‌توان به وبسایت LEGOfactory اشاره کرد. این کانسپت براساس یک مسابقه است که در آن ده برنده‌ی رقابت می‌توانند لگوی خود را با نام و عکس طراح بر روی جعبه تولید کنند. همچنین کاربران سایت می‌توانند یک نسخه‌ی رایگان از اپلیکیشن LEGO Digital Designer را دانلود کنند. این برنامه که در سال ۲۰۰۴ عرضه شد به کاربران قابلیت ساخت مدل‌های سه بعدی لگو را می‌داد. در سال ۲۰۰۹ LEGO Factory به LEGO Design ByMe تغییر نام یافت. این برنامه به کاربران برای مدلسازی ۱۵۰۰ آجر لگو می‌داد. پس از تکمیل مدل، کاربران می‌توانستند یک جعبه لگو و یک دفترچه‌ی راهنمای ساخت نیز طراحی کنند. در سال ۲۰۱۲ Design ByMe تعطیل شد، اما برنامه‌ی LEGO Digital Designer هنوز برای دانلود رایگان است.

لگو و تعامل با مخاطب

اپلیکیشن Lego Digital Designer

 

تاریخچه لگو ایده ها

لگو اولین بار در سال ۲۰۰۸ با همکاری شرکت ژاپنی کوسو (CUSSOO) فرصتی برای طرفدارن در ژاپن ایجاد کرد تا ایده‌های لگویی خود را بیان کنند. طراحان و طرفداران بالای هجده سال می توانستند ایده‌ی خود را در سایت LEGO CUUSOO ثبت کنند، اگر ایده بیش از ۱۰۰۰ رای داشت، توسط هئیت بررسی لگو برای تولید محصول ارزیابی می‌شد. در سال ۲۰۱۱ وبسایت CUUSOO در سطح جهانی گسترش یافت و این بار برای بررسی ایده نیاز به ۱۰۰۰۰ رای بود.

پلتفرم LEGO CUUSOO با بیش از نیم میلیون عضو، تبدیل به یک موفقیت بزرگ می‌شود. اما این پلتفرم در ابتدا به عنوان یک برنامه‌ي آزمایشی تاسیس شده‌بود و ظرفیت این حجم از کاربر را نداشت. بنابراین در سال ۲۰۱۴ وبسایت لگو ایده ها (LEGO Ideas) راه‌اندازی شد و از آن پس محصولات تولیدشده با همین نام عرضه می‌شدند.

در این پلتفرم با هدف تجربه ی کاربری بهتر، ویژگی‌های جدیدی به سایت اضافه شد. همچنین گروه سنی از ۱۸ به مثبت ۱۳ سال کاهش یافت تا علاقه‌مندان و طرفدارن بیشتری را دربربگیرد. همچنین بازه‌ی زمانی‌ای برای دستیابی به حد نصاب آرا تعین شد.

لگو ایده ها

لگو Shinkai 6500، اولین مجموعه ساخته‌شده لگو براساس وبسایت CUUSOO بود-۲۰۱۱

 

 

شرایط شرکت در لگو ایده ها

در ابتدا لازم است یک اکانت در سایت لگو ایده ها به صورت رایگان بسازید. حداقل سن برای ثبت‌نام ۱۳ سال است، اما در نظر بگیرید که اگر زیر ۱۸ سال هستید در صورت تولید محصول و… نیاز به رضایت نماینده‌ی قانونی خود دارید. تقریبا همه‌ی افراد به غیر از کارمندان لگو و شرکت‌های وابسته به آن و اعضای خانواده‌شان می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. برای مثال دو مجموعه‌ی Japanese Tea Garden و Mystery Shack به همین دلیل بعد از رسیدن به ۱۰۰۰۰ آرا، در مرحله‌ی دوم رد صلاحیت شدند. علاوه بر این افراد ساکن کشورهایی که در لیست تحریم‌های بین‌الملل قرار دارند، واجد شرایط نیستند. پس از رسیدن به ۱۰۰۰۰ رای، ایده‌ی اولیه وارد مرحله‌ی دوم می‌شود و توسط هئیت بررسی لگو مورد ارزیابی قرار می گیرد. در صورت تایید، ایده‌ی شما تبدیل به یک مجموعه‌ی لگو می‌شود. یک درصد از فروش نیز به طراح تعلق می‌گیرد.

لگو ایده ها

 

بهترین مجموعه‌های لگو ایده ها

لگو وال-ای

ساخت این مدل توسط Angus MacLane، انیماتور و کارگردان شرکت پیکسار انجام شد. تقریبا یک دهه طول کشید تا نسخه‌ی لگوی وال-ای کامل شود. این مجموعه دارای جزئیات بسیاری برای بازنمایی این شخصیت دوست‌داشتنی است، از جمله گردن و سر قابل تنظیم، بازوهایی که حرکت می کنند، چنگش در دستان، آخرین گیاه باقی‌مانده روی زمین و حتی صندوق وال‌-ای که باز و بسته می‌شود.

لگو ایده ها

لگو ایو و وال ای (Lego EVE & WALL-E 40619)

 

لگو ماشین تایپ

Steve Guinness این مجموعه را با توجه به علاقه‌ی خود به لگو و ماشین‌های تایپ خلق کرد است. این لگو شامل اجزای متحرک، غلطک برای قرارگیری کاغذ و… می‌شود.

لگو ایده ها

لگوی ماشین تحریر (Lego Typewriter 21327)

 

لگو شب پر ستاره‌ی ونگوگ

این مجموعه توسط طرفدار لگو Truman Cheng طراحی شده‌است او در این باره می گوید: «آثار ونگوگ همیشه مرا شگفت‌زده می کرد و تابلوی شب پر ستاره یکی از نمادین‌ترین آثار اوست.» لگوی شب پر ستاره به گونه‌ای طراحی شده‌است تا ضربه‌‌های منحربه فرد قلموی ونگوگ را تداعی کند و به آثار امپرسیونیستی وفادار باشد.

این لگو همچنین شامل یک مینی فیگور از ونگوگ به همراه قلمو و پالت در حال کشیدن این نقاشی است.

(ما در مقاله ی همه چیز درباره ی لگو شب پر ستاره ی ونگوگ به طور مفصل درباره‌ی این مجموعه صحبت کرده‌‌ایم.)

لگو ایده ها

لگو شب پر ستاره ونگوگ (Lego The Starry Night 21333)

 

لگو کره‌ ی زمین

Guillaume Roussel طراح این مجموعه درباره‌ی‌ آن، چنین می‌گوید: «لگوی کره‌ ی زمین به من یادآوری می‌کند که ما بخشی از یک جامعه‌‌ی منحصربه‌فرد در گوشه‌ی کوچکی از این جهان هستیم.» این لگو با چهل سانتی متر ارتفاع، دارای قطعاتی متعلق به سری لگو تکنیک می‌باشد. همچنین دارای آجرهای درخشانی برای نام قاره‌ها و اقیانوس‌ها است که در تاریکی می‌درخشند. (برای خرید لگو کره زمین کلیک کنید)

لگو و محیط زیست

لگوی کره‌ی زمین (The Globe 21332)

 

کلام آخر

به گفته‌ی Tormod Askildsen سرپرست بخش AFOL Engagement در لگو: «آجر لگو، زبانی برای بیان ایده‌ها و داستان‌گویی است و میلیاردها ایده برای به اشتراک گذاری و داستان برای روایت وجود دارد.» اگر شما نیز به طراحی لگو علاقه‌مندید، ایده‌ و داستانی برای بیان دارید و شرایط لازم برای ثبت‌نام را دارید، بد نیست سری به سایت لگو ایده‌ ها بزنید.

 

منابع

LEGO® Ideas

LEGO Ideas: Rules and Guidelines explained

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

Rating 3.64 from 25 votes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *