اسباب بازی

مقایسه اسباب بازی چوبی و پلاستیکی | مزایا و معایب

مقایسه ی اسباب بازی چوبی و پلاستیکی

انواع اسباب ‌بازی مدرن و امروزی تولید شده ولی همچنان بحث جنس و مواد اولیه اسباب‌ بازی ها داغ است. چوب و پلاستیک پر مصرف ترین متریال در تولید اسباب‌ بازی کودک و نوجوان هستند. با توجه به نقش مهم اسباب‌ بازی در رشد ذهنی-شناختی و حرکتی کودک، به مقایسه اسباب بازی چوبی و پلاستیکی پرداختیم. هر دو نوع اسباب‌ بازی دارای مزایا و معایبی هستند. هدف از خرید اسباب‌ بازی تشویق کودک به بازی و توسعه مهارت های اوست. اولویت ها و ارزش های افراد متفاوت است و در نهایت تصمیم گیرنده نهایی شما هستید. پس از مطالعه‌ی این مطلب به راحتی می توانید یک اسباب ‌بازی خوب را خریداری کنید.

کامل ترین مقایسه‌ اسباب بازی چوبی و پلاستیکی

اسباب‌ بازی را همه بچه ها دوست دارند. در هر مراسمی به کودکان اسباب‌ بازی هدیه دهید تا لبخند رضایت را در چهره آنها ببینید. برای کودک نه قیمت اسباب‌ بازی مهم است و نه جنس آن اما هر دو مقوله برای پدر و مادرها اهمیت زیادی دارد. بعضی از موارد عمومی هستند و برای همه والدین اولویت دارند. برای مثال ایمنی اسباب ‌بازی مهم است در واقع همه وسایل کودک باید از نوع مرغوب، بهداشتی و کاملا ایمن انتخاب شود. اسباب‌ بازی ها با دست ها و پوست کودک تماس مستقیم دارند کودکان کوچکتر هر وسیله ای را در دهان می برند.

اسباب‌ بازی‌های چوبی اغلب از چوب طبیعی ساخته‌شده‌اند که باعث می‌شود ظاهر آنها گرم و دل‌نشین باشد. چوب از لحاظ بازی‌ها و الگوهای مختلف قابلیت انعطاف بیشتری نسبت به پلاستیک دارد. به علاوه، اسباب‌ بازی‌ های چوبی معمولاً دارای طرح‌های سنتی و کلاسیک هستند که می‌تواند به تشویق خلاقیت و تخیل کودکان کمک کند. در مقابل اسباب‌ بازی‌ های پلاستیکی اغلب دارای طرح‌ها و رنگ‌های شاد و جذاب‌تری هستند و  جذابیت بیشتری برای کودکان دارند. همچنین، پلاستیک به عنوان ماده‌ای سبک‌تر از چوب برای ساخت اسباب‌ بازی های سبک تر قابل استفاده است.

اسباب بازی پلاستیکی و چوبی

مقایسه ی اسباب بازی چوبی و پلاستیکی

 

مقایسه اسباب‌ بازی چوبی و پلاستیکی

استفاده از چوب در ساخت لوازم و وسایل خانگی و کاری، قدمتی چندین هزار ساله دارد. اولین اسباب‌ بازی ها هم از چوب ساخته‌شده‌اند و حتی با وجود ساخت اسباب‌ بازی هایی با تکنولوژی های پیشرفته، همچنان اسباب ‌بازی های چوبی محبوبیت زیادی دارند. اسباب‌بازی های پلاستیکی نیز دارای مزایا و معایب متعددی هستند.

اسباب بازی خرگوش موزیکال هولا (کد 9991)

قیمت اصلی ۱,۱۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۹۳۵,۰۰۰ تومان است.

اسباب بازی کفشدوزک آموزشی آبی (sobebear)

قیمت اصلی ۱۸۸,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۵۹,۰۰۰ تومان است.

اسباب بازی کفشدوزک آموزشی سبز (sobebear)

قیمت اصلی ۱۸۸,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۵۹,۰۰۰ تومان است.

اسباب بازی دایناسور تی رکس قرمز هولی تویز

قیمت اصلی ۱۳۵,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۱۵,۰۰۰ تومان است.

امنیت اسباب‌ بازی

در مقایسه اسباب‌ بازی چوبی و پلاستیکی اولین نکته مهم، امنیت است. اسباب‌ بازی‌ های چوبی معمولاً از مواد طبیعی ساخته شده‌اند و اغلب حاوی مواد شیمیایی مضر نیستند. میزان آلودگی چوب بسیار کم است و به نوعی اسباب ‌بازی های چوبی آنتی باکتریال محسوب می شوند.  به علاوه، چوب دارای سطح نرمی است که در صورت برخورد با بدن کودک، مشکل جدی ایجاد نمی کند. اسباب‌بازی های چوبی دارای سرب یا مواد مضر شیمیایی نیستند. در تولید برخی از اسباب ‌بازی های پلاستیکی، مواد رنگی حاوی سرب و فنتالات استفاده شده. البته شرکت های بزرگ اسباب‌ بازی در این زمینه قوانین سخت گیرانه ای دارند و اسباب‌بازی هایی ایمن تولید می کنند.

به طور مثال اسباب بازی های موزیکال هولی تویز همگی دارای استاندارهای اروپا برای محصولات تولید شده برای کودکان می‌باشند.

 

پایداری و محیط زیست

چوب دارای منبع طبیعی است و قابلیت بازگشت به طبیعت را دارد. اسباب‌ بازی های چوبی معمولا قابل تعمیر هستند و می توان آن را بازسازی کرد. در صورت خرابی و غیر قابل استفاده بودن نیز، چوب به طبیعت باز می گردد و مشکلی ایجاد نمی کند. حال آنکه اسباب‌ بازی های پلاستیکی بعد از خرابی، قابل برگشت به چرخه طبیعت نیست و آلوده کننده محیط زیست به حساب می آید. اسباب ‌بازی های پلاستیکی به طور معمول درصد آسیب و شکستن و خرابی بیشتری دارند و کم دوام تر از اسباب‌بازی های چوبی هستند.

اسباب بازی چوبی

 

مقایسه اسباب بازی چوبی و پلاستیکی از نظر طرح و رنگ

اسباب‌بازی‌های چوبی به دلیل ماهیت طبیعی و ساده‌تر خود می‌توانند خلاقیت و تخیل کودکان را تشویق کنند. این اسباب‌ بازی‌ ها دارای جزئیات کمتری هستند و روی خلاقیت کودک اثر مثبت دارند. از طرفی، اسباب ‌بازی‌ های پلاستیکی با طرح‌ها و رنگ‌های جذاب‌تر ممکن است توجه کودکان را به سمت خلاقیت و تخیل بیشتر جلب کنند.

اسباب‌ بازی‌ های پلاستیکی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی قابل تولید هستند. این امر برای کودکان جذابیت بیشتری دارد و می‌تواند خلاقیت و تخیل آن‌ها را تحریک کند. به جهت روانشناختی رنگ ها تاثیر فراوانی بر محیط دارند. کودکان از همان طفولیت با کمک اسباب‌ بازی ها با رنگ آشنا می شوند. البته رنگ پذیری چوب نیز زیاد است و اسباب‌بازی چوبی قابلیت رنگ آمیزی را دارد. در مقایسه اسباب‌بازی چوبی و پلاستیک تنوع رنگی پلاستیک ها بسیار بیشتر است.

وزن اسباب‌ بازی

اسباب‌بازی‌های پلاستیکی معمولاً سبک وزن‌تر هستند . به این ترتیب کودک موقع بازی و حمل و نقل، مشکلی با این نوع اسباب‌بازی ها ندارد. توانایی حمل آسان در رشد استقلال و تقویت و تشویق کودک به فعالیت، اثر مثبت دارد.  در مقایسه با پلاستیک، وزن چوب به مراتب بیشتر است. البته چوب ها دارای چگالی و وزن متنوعی هستند ولی به طور حتم از پلاستیک و لاستیک وزن بیشتری دارند.

 

مقایسه اسباب بازی چوبی و پلاستیکی از نظر مقاومت به رطوبت

انواع چوب در برابر آب و رطوبت حساس است و دوام ندارد. البته در ساخت اسباب ‌بازی های چوبی از یک لایه محافظ رطوبت استفاده می‌شود. این موضوع تا حدودی مقاومت چوب را افزایش می دهد. اما اسباب‌ بازی های پلاستیکی ضد آب هستند و در برابر رطوبت رنگ یا شکل آنها تغییر نمی کند. البته اسباب‌ بازی های باتری دار و چراغ چشمک زن و … را نمی توان با آب شستشو داد. عمر اسباب ‌بازی های چوبی در محیط مرطوب بسیار کم می شود و ماندگاری زیادی ندارند.

اسباب بازی پلاستیکی

 

قیمت اسباب‌ بازی

اسباب‌بازی‌های چوبی و پلاستیکی هر یک مزایا و معایب خود را دارند. اسباب‌ بازی‌ های چوبی برای حفظ محیط زیست، طبیعی بودن مواد و ماندگاری بیشتر می‌توانند مناسب باشند. اسباب‌بازی‌های پلاستیکی با تنوع طرح و رنگ و وزن کمتر، جذابیت بیشتری برای کودکان دارند. با این حال، لازم است در انتخاب اسباب‌بازی‌ها، به استانداردهای ایمنی، کیفیت مواد و تأثیر آن‌ها بر محیط زیست توجه کنیم تا بهترین انتخاب را برای سلامت و رشد کودکانمان داشته باشیم.

بحث هزینه ها ارتباط مستقیم با متریال ساخت، کارایی ، قطعات الکترونیکی به کار رفته و برند اسباب‌ بازی دارد. در حالت کلی قیمت اسباب‌ بازی پلاستیکی ارزان تر اسباب‌ بازی چوبی است. افزودن هر آپشنی به اسباب بازی قیمت را افزایش می دهد. اسباب بازی های چوبی قیمت بالاتری دارند ولی با توجه به طول عمر چوب و ماندگاری و قابلیت تعمیر، مقرون به صرفه تر هستند.

پیشنهاد می کنم موقع خرید اسباب بازی، فرزندتان را نیز همراه ببرید. به این ترتیب از نظر طراحی و رنگ و … سلیقه فرزندتان را نیز در نظر می گیرید.

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 4.17 از 11 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *