لگو و ساختنی

نیتن ساوایا : هنرمندی که از لگو مجسمه می‌ سازد

مجسمه با لگو

«من دنیا را به شکل مستطیل می‌بینم» این جمله را نیتن ساوایا (Nathan Sawaya) می گوید، مردی که با لگو (LEGO) مجسمه می‌سازد. نیتن هنرمند نیویورکی‌ست که آثارش بر ساخت مجسمه‌ هایی با ابعاد بزرگ با استفاده از لگو تمرکز دارد. 

در این مقاله داستان هنرمندی را می خوانیم که از یک وکیل تبدیل به یک مجسمه‌ساز شد که با آجر های لگو برای بیل کلینتون و لیدی گاگا مجسمه می‌سازد. 

مجمه با لگو

نیتن ساوایا

 

درباره ی نیتن ساوایا

حدود بیست سال پیش نیتن ساوایا یک وکیل بود. او صبح ها قراردادهای قانونی می‌ نوشت و شب ها تا ساعت ها لگو می ساخت. تا اینکه تصمیم گرفت علاقه ی خود را به طور جدی دنبال کند. او بعد از شش ماه همکاری با گروه لگو (The Lego group) که کیت های ساخت و ساز لگو را تولید می کرد، یک استودیوی هنری در شهر نیویورک به راه انداخت. او درباره ی کار خود چنین می گوید: « من ساعت های زیادی را در استودیو با خوشحالی تمام صرف قرار دادن آجرهای لگو روی یکدیگر می کنم؛ گویی وارد نوعی خلسه می‌شوم.»

اما ساخت مجسمه های لگویی توسط او به سال ها قبل باز می‌گردد. زمانی که او یک پسر بچه ی ده ساله بود و پدر و مادرش موافق نگهداری از یک سگ در خانه نبودند. پس نیتن ساوایا دست به کار شد و یک سگ لگویی در ابعاد واقعی ساخت. و از آن زمان به بعد کار او از ساخت یک مداد بزرگ، یک سیب بزرگ و… به سمت ساخت آثار هنری پر احساس رفته‌است. او درباره‌ي ساخت مجسمه با لگو می گوید: «هنگامی که با کسی صحبت می‌کنم، ناگهان خودم را در حال بررسی صورت فرد مقابل می بینم و فکر می کنم چگونه می توانم آن را با لگو بسازم.»

مجسمه های او به ویژه آثار فیگوراتیوش تکان‌دهنده و قابل تامل است. او افرادی را در حالت گذار یا نوعی دگردیسی نشان می‌دهد. آن ها با مضامین قدرتمندی مانند غم و اندوه و شک در حال کاوش و پرسش از خود و زندگیشان هستند. 

نیتن ساوایا

تصویری از هنرمند

 

لگو ماینکرفت مزرعه مرد روستایی (کد 068-1)

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت مزرعه مرد اسکلتی (کد 068-3)

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 4-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 3-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 2-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

لگو ماینکرفت متوسط کد 1-80004

قیمت اصلی ۴۴۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۷۴,۰۰۰ تومان است.

 

آثار نیتن ساوایا

زرد: این اثر با ۱۱۰۱۴ قطعه، شناخته‌‌شده‌ترین اثر این هنرمند است. «زرد» استعاره‌ای از خود هنرمند و عریان کردن روح او است. او درباره‌ی خلق این اثر چنین می‌گوید: «من همه چیز را رها می کردم و از دنیای امن کاری خود در شرکت فاصله می‌گرفتم. دوران سختی بود؛ اما ساخت این اثر برای من مثل دارو بود.»

چیزی که نیتن درباره‌ی این کار دوست دارد این است که در حالی که بزرگسالان با اندوه این اثر ارتباط می‌گیرند، کودکان از تماشای بیرون ریخته شدن آجرها از درون بدن یک انسان لذت می برند.

مجسمه با لگو

مجسمه زرد

 

ماسک: نیتن ساوایا در این اثر اشاره به پنهان کردن هر روزه‌ی خود واقعی‌مان پشت ماسک ها دارد؛ چیزی که باعث می‌شود به مرور آن کسی که واقعا هستیم گم شود. این اثر از ۱۸۵۰۹ قطعه آجر تشکیل شده‌است. این کار نیز مانند سایر آثار فیگوراتیو نیتن، تک رنگ است، زیرا او معتقد است این گونه، احساسات بیشتری بر می انگیزد.

مجسمه با لگو

مجسمه ماسک

 

دایناسور: این اثر با ۸۰۰۲۰ قطعه آجر لگو، از بزرگ ترین مجسمه های اوست که ساخت آن یک تابستان زمان برده‌است. «دایناسور» به عنوان تشکر از بچه هایی که به دیدن اولین نمایشگاه انفرادی او در سال ۲۰۰۷ آمده‌اند، ساخته شده‌است.

مجسمه با لگو

تی رکس

 

پسرم: نیتن ساوایا این اثر را با الهام از داستان والدینی که فرزندشان را از دست داده بودند، خلق کرد. او قصد داشت مجسمه‌ای بسازد که واکنش های احساسی شدیدی برانگیزد. چالش این بود که مردم موضوع را ببینند و رسانه را فراموش کنند. زنی در اولین نمایش این کار، گریه‌اش گرفت و این یعنی نیتن به هدف خود رسیده‌بود.

مجسمه با لگو

پسر من

 

بازسازی آثار هنری: ساوایا از آجر های لگو برای بازنمایی آثار هنری استفاده کرده است، از جمله تابلوی مونالیزا، شب پر ستاره ونگوگ، و دختری با گوشواره مروارید از ورمیر و… او امیدوار است این گونه آثار، دری برای صحبت درباره‌ی تاریخ هنر رو به کودکان بگشاید. 

مجسمه با لگو

بازسازی داوود میکل آنژ با لگو

 

کلام آخر

نیتن ساوایا ساخت لگو را به مرحله ای دیگر برده‌است. او خلاقیت، تخیل و احساسات هنرمندانه‌اش را با آجر های لگو به نمایش می گذارد. آثار او می تواند برای فکر کردن خارج از چهارچوب الهام بخش باشند. 

 

منابع

Nathen Sawaya: the artist making sculptures from lego-The Guardian

Nathan Sawaya-Wikipedia

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 4.17 از 6 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *