اسباب بازی

هشت ویژگی یک اسباب بازی خوب

ویژگی های یک اسباب بازی خوب

 

با انبوهی از اسباب بازی های موجود در بازار، چگونه می توانید بهترین اسباب‌بازی ها را برای کودک خود انتخاب کنید؟ انتخاب از بین صدها نوع اسباب بازی موزیکال، رنگارنگ و با طراحی شگفت انگیز، کار دشواری است. برای خرید یک اسباب بازی خوب لازم است تا به برخی جزئیات مهم توجه کنید. اسباب‌بازی‌ها تنها ابزارهای واقعی هستند که کودکان با آن، ارتباط دارند. در واقع یک کودک از طریق همین وسایل به ظاهر ساده، یاد می‌گیرد و می آموزد. اما سوال اینجاست که چه اسباب‌بازی‌هایی مناسب است و ارزش خرید را دارد؟

اسباب بازی کودک

چگونه یک اسباب بازی مناسب خریداری کنیم؟

 

مهم ترین ویژگی های اسباب بازی خوب

قیمت، طرح، رنگ، برند و نام شرکت سازنده، همگی مهم هستند اما موارد دیگری هم هست که شاید در موقع خرید اسباب بازی، زیاد به آن توجه نکنید. ساده ترین راه این است که اسباب‌بازی را بر اساس گروه سنی کودک، تهیه کنید. شرکت های تولید کننده، در این زمینه به صورت حرفه ای و تخصصی کار می کنند و ایده های خوبی در این زمینه دارند. از دیگر موارد مهم در موقع خرید اسباب بازی می توان به نکات زیر اشاره کرد:

1-اسباب بازی خوب سرگرم کننده است

اگر اسباب بازی خریداری شده، برای کودک سرگرم کننده نباشد، پول تان را بیهوده خرج کرده اید. مهم ترین ویژگی برای یک اسباب بازی خوب سرگرم کننده بودن آن است. در واقع کودک باید ازداشتن این وسیله حس خوبی داشته باشد و بتواند با آن مدت ها بازی کند. این موضوع ارتباط مستقیم با خلق و خو و البته سن کودک دارد.

اسباب‌بازی‌های ترسناک یا عروسک های زشت برای یک کودک نوپا مناسب نیست. در حالی که برخی از اسباب بازی های موزیکال می تواند توجه کودک را جلب کند. البته ممکن است والدین از اسباب‌بازی های موزیکال به دلیل سر و صدا استقبال نکنند اما این رو باید یادمون باشه که اصل، کودک است.

اسباب بازی موزیکال

برای خرید اسباب‌بازی بالا می‌توانید روی لینک اسباب‌بازی ترازوی جوجه کلیک کنید

اسباب بازی خرگوش موزیکال هولا (کد 9991)

قیمت اصلی ۱,۱۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۹۳۵,۰۰۰ تومان است.

اسباب بازی کفشدوزک آموزشی آبی (sobebear)

قیمت اصلی ۱۸۸,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۵۹,۰۰۰ تومان است.

اسباب بازی کفشدوزک آموزشی سبز (sobebear)

قیمت اصلی ۱۸۸,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۵۹,۰۰۰ تومان است.

اسباب بازی دایناسور تی رکس قرمز هولی تویز

قیمت اصلی ۱۳۵,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۱۵,۰۰۰ تومان است.

2- اسباب بازی مناسب، جنبه آموزشی دارد

شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک اسباب بازی خوب، آموزشی بودن آن باشد. مغز کودک تا 12 سالگی، به سرعت رشد می کند و قدرت یادگیری بسیار بالاتری دارد. پیشنهاد می شود اسباب بازی فکری و آموزشی خریداری کنید تا کمک شایانی به رشد شناختی، حرکتی و ذهنی کودک باشد. انواع لگو، پازل های ساختنی، بازی های معمایی و … از بهترین انتخاب ها می‌توانند باشند.

اسباب بازی آموزشی

یکی از ویژگی‌های اسباب‌بازی خوب می‌تواند آموزشی بودن آن باشد.

 

3- اسباب بازی خوب کیفیت مناسبی دارد

موقع خرید به کیفیت و جنس اسباب‌بازی دقت کنید. این وسیله مخصوص کودک ساخته می شود و باید بتواند در برابر ضربه، پرت شدن یا هر فشار دیگری تاب تحمل داشته باشد. یک اسباب‌بازی محکم و با دوام تا مدت های طولانی، قابل استفاده است. وسایلی را انتخاب کنید که همه این جنبه ها را با هم داشته باشد و تا مدت ها نیز، همچنان مفید و سرگرم کننده باشد.

(برند هولی تویز یکی از با کیفیت‌ترین شرکت‌های تولیدی اسباب‌بازی در چین هست که محصولاتش موفق به گرفتن استانداردهای اروپایی شده است. محصولات هولی تویز موجود در فروشگاه رو می‌تونید از لینک خرید اسباب‌بازی هولی تویز مشاهده کنید.)

4-نگهداری آن آسان باشد

آیا اسباب‌بازی مورد نظر، فضای وسیعی را اشغال می کند؟ اگر در خانه ای کوچک زندگی می کنید سراغ وسایل مناسب تر بروید. برخی اسباب‌بازی های بسیار حجیم و جاگیر هستند و شاید به راحتی در یک کمد کوچک یا جعبه‌ی اسباب‌بازی، نتوانید آن را نگهداری کنید. برای لگوها، پازل ها یا بازی های کارتی و … می توانید یک باکس تهیه کنید که گنجایش کافی داشته باشد. اما به هر حال عروسک های خیلی بزرگ‌تر و یا لوازمی مثل سرسره های کودک را نمی توانید در یک فضای محدود و داخل یک اتاق کوچک نگهداری کنید.

نگهداری اسباب بازی در اتاق

موقع خرید اسباب بازی حواستون به اندازه‌ی اون باشه.

 

5- برای طراحی اسباب بازی خوب ، فکر شده‌است

اسباب‌بازی باید کاملاً فکر شده و به درستی طراحی شده باشد. محبوبیت یک اسباب‌بازی، از جمله، به این بستگی دارد که چقدر خوب طراحی شده است. فقط به این دلیل که یک اسباب‌بازی محبوب یا مد روز است، لزوماً به معنای خوب بودن آن نیست. صرف نظر از تبلیغات و …. به طرح و شکل ظاهری اسباب‌بازی مورد نظر، توجه کنید. این ویژگی می تواند در انتخاب بسیار کمک تان کند.

طرح اسباب بازی

برای طراحی یک اسباب‌بازی خوب زمان گذاشته‌شده و فکرشده

 

6- اسباب بازی خوب تنوع دارد

همیشه از یک نوع وسیله برای بازی و سرگرم کردن کودک تان خریداری نکنید. برای مثال خرید پازل در انواع مختلف بسیار خوب است اما به زودی فرزندتان از بازی با آن خسته می شود. حتی کودکان و نوجوانانی که بسیار به کتاب علاقه دارند هم نمی توانند در کل روز کتاب بخوانند. یا تصور کنید بازی های دیجیتال در انواع مختلف، تحرک کودک را کاهش می دهد. لازم است تا از انواع مختلف اسباب‌بازی در سبد کودک باشد تا جنبه های ذهنی، ماهیچه ها و الگوهای رفتاری و شناختی کودک، رشد کند.

اسباب بازی های مختلف

سعی کنید در سبد خرید اسباب‌بازی کودک خود فقط از یک مدل انتخاب نکنید

 

7-اسباب بازی مناسب با سن کودک باشد

آیا این اسباب‌بازی تخیل، کاوش، تصمیم گیری، حل مسئله، خلاقیت و موارد دیگر را تشویق می کند؟

گاهی کودکان با اسباب‌بازی‌های متفاوتی بمباران می شوند در حالی که اغلب این وسایل مناسب سنشان نیست. اگر چه ممکن است یک کودک در گروه سنی خاصی باشد ولی شما فرزندتان را بهتر می شناسید. به طور کلی می توان از روی برچسب گروه سنی برای خرید اسباب بازی خوب ایده گرفت اما یک نکته ریز وجود دارد. همه کودکان در یک سن خاص، نمی توانند با یک نوع اسباب‌بازی ارتباط بگیرند. برخی ممکن است حوصله شان سر رفته و یا برخی دیگر نیاز به کمک داشته باشند.

8- باید برای کودکان ایمن باشد

ایمنی مهم‌ترین ویژگی یک اسباب بازی خوب است. وسایلی که دارای لبه‌های نوک تیز و برنده هستند، اصلاً مناسب نیستند. دقت داشته باشید که اسباب‌بازی دارای سطوح صاف باشد و هیچ نوع زائده اضافی یا مشکل آفرین نداشته باشد. حتی برخی اسباب بازی‌های خوب و استاندارد هم می‌تواند خطراتی را ایجاد کند. برای مثال وسایلی که دارای قطعات ریز و بسیار کوچک‌تر هستند برای کودکان زیر سه سال مناسب نیستند. حتی خطر خفگی ناشی از بلعیدن هم وجود دارد. بنابراین دقت کنید اسباب‌بازی با توجه به سن کودک تهیه شود و دارای قطعات جدا شونده کوچک نباشد.

استفاده از رنگ‌های دارای مواد شیمیایی مضر در وسایل کودک یا مواد اولیه بازیافتی اصلاً درست نیست. یک اسباب بازی خوب و ایمن، کاملاً بهداشتی است و از مواد غیر سمی و استاندارد تهیه شده‌است.

اسباب بازی ایمن برای کودکان

در خرید اسباب بازی برای کودک خود حتما به ایمن بودن اون توجه کنید!

یک پیشنهاد:

همیشه می توانید با بزرگ شدن فرزندتان، اسباب‌بازی های خوب و با کیفیت او را به کودک دیگری اهدا کنید. البته از قبل با فرزندتان مشورت کنید و این موضوع را با او در میان بگذارید.

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 4.38 از 8 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *