اسباب بازی

چگونگی تمیز کردن اسباب بازی کودک

نحوه تمیز کردن اسباب بازی

تمیز کردن و ضدعفونی اسباب بازی کودک یکی از مهم ترین وظایف والدین است ولی گاهی در این مورد غفلت می شود. پدر و مادرها همیشه مراقب غذا خوردن، خوابیدن، حمام کردن و به طور کلی سلامت فرزند خردسال خود هستند. شستشو و نظافت اسباب بازی ها هم به همان اندازه اهمیت دارد و به طور مستقیم روی سلامت کودک، تاثیر می گذارد. بسیاری از آلودگی ها و میکروب ها می توانند روی سطوح اسباب بازی ایجاد شوند که تنها با شست‌و‌شو و ضد عفونی از بین می روند. هر چقدر اسباب بازی قدیمی تر باشد، امکان آلودگی بیشتری دارد.

نحوه صحیح شستن اسباب بازی کودک

تمیز کردن و ضدعفونی اسباب بازی ها کار وقت گیر و دشواری است ولی نمی توان از آن چشم پوشید. سختی کار اینجاست که اسباب بازی ها از متریال متفاوتی تهیه می شوند و روش شست‌و‌شوی هر کدام متفاوت است. انواع محلول های شوینده و ضدعفونی کننده در بازار موجود است اما آیا می دانید کدامیک مناسب اسباب بازی کودک است؟

قبل از اینکه به آموزش نظافت اسباب بازی کودک بپردازیم لازم است تا در مورد زمان شستشوی اسباب بازی ها صحبت شود.

تمییز کردن اسباب بازی

 

بسته 6 عددی اسباب بازی قایق های رنگی

قیمت اصلی ۵۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۴۲,۵۰۰ تومان است.

اسباب بازی خرگوش موزیکال هولا (کد 9991)

قیمت اصلی ۱,۱۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۸۸۰,۰۰۰ تومان است.

اسباب بازی کفشدوزک آموزشی آبی (sobebear)

قیمت اصلی ۱۸۸,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۵۰,۴۰۰ تومان است.

اسباب بازی کفشدوزک آموزشی سبز (sobebear)

قیمت اصلی ۱۸۸,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۵۰,۴۰۰ تومان است.

اسباب بازی تخته مغناطیسی سبز

قیمت اصلی ۳۹۵,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۱۶,۰۰۰ تومان است.

اسباب بازی دایناسور تی رکس قرمز هولی تویز

قیمت اصلی ۱۳۵,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۰۸,۰۰۰ تومان است.

بهترین زمان برای ضدعفونی اسباب بازی کودک

فرزندتان به تنهایی نمی تواند شستشو و نظافت وسایل بازی خود را انجام دهد و در این مورد نیاز به کمک دارد. هر چقدر سن کودک کمتر است اهمیت این قضیه بیشتر می شود. نوزادان و کودکان زیر 3 سال، اسباب بازی ها را به دهان می برند. این موضوع عادی است و بخشی از روند رشد شناختی نوزاد و کودکان نوپا به حساب می آید. هر زمان که جغجغه، خارش گیر لثه و هر وسیله دیگری از دست نوزاد به زمین بیفتد، نیاز به شستشو دارد. همانطور که شیشه شیر و پستانک فرزندتان را روزی چند بار تمیز می کنید، اسباب بازی هایش را هم بشویید. در مورد بچه های بزرگتر می توانید روتین نظافت را به صورت هفتگی انجام دهید.

در این موارد نیز لازم است تا اسباب بازی به درستی ضدعفونی شود:

  • اسباب بازی های استفاده شده کودک دیگر
  • اسباب بازی هایی که مدت ها در انبار بوده اند
  • بعد از مریض شدن کودک( سرماخوردگی و …)
  • لوازمی که هر روز کودک با آن بازی می کند

 

بهترین شوینده برای تمیزکردن اسباب بازی کودک

ابتدا اسباب بازی را از لحاظ متریال تقسیم بندی کنید. روش شستشوی عروسک های پولیشی، پلاستیکی یا چوبی متفاوت است. چوب خواص آنتی باکتریالی دارد و میکروب ها را در خود نگه نمی دارد. اسباب بازی های چوبی از لحاظ آلودگی های میکروبی، ایمن تر هستند. برخی از مواد رایج برای تمیز کردن اسباب بازی بچه ها این ها هستند:

آب گرم و صابون

برای جلوگیری از آلودگی های میکروبی و ویروسی تنها نیاز به آب و صابون دارید. در واقع هر نوع شوینده پایه صابونی برای این منظور، مناسب است. اسباب بازی های پلاستیکی را به همین ترتیب تمیز کرده و کامل خشک کنید

شستن اسباب بازی

تمیز کردن اسباب بازی با آب گرم و صابون

 

محلول ضدعفونی کننده اسباب بازی کودک

این محلول ها به صورت آماده در دسترس هستند. دستورالعمل استفاده و توصیه های ایمنی روی محلول را قبل از استفاده، مطالعه کنید. الکل ایزوپروپیلیک یک ضدعفونی کننده قوی است که در اغلب محلول های ضد عفونی وجود دارد. البته این محلول ها برای همه اسباب بازی ها مناسب نیستند و امکان آسیب به آن وجود دارد.

آب اکسیژنه برای شستن اسباب بازی ها

آب اکسیژنه یک ضد عفونی کننده طبیعی است که در داروخانه ها نیز به فروش می رسد. با این ماده می توانید اسباب بازی ها را به سادگی ضدعفونی کنید. ابتدا اسباب بازی را در آب اکسیژنه با غلظت 3٪ بخیسانید و سپس آن را با آب بشویید. به این ترتیب قارچ ها، باکتری ها، ویروس ها، میکروب ها و دیگر آلودگی ها از بین می رود.

ضدعفونی اسباب بازی

 

 

ضدعفونی اسباب بازی کودک با توجه به جنس

در اغلب موارد آب داغ به تنهایی برای شست‌و‌شوی وسایل بازی کودک، کافی است. طیف وسیعی از آلودگی ها با آب داغ از بین می روند اما همه اسباب بازی ها را نمی توان مدتی در آب داغ قرار داد. جنس و مواد ساخت اسباب بازی ها با هم فرق دارد. عروسک های پارچه ای و پولیشی، اسباب بازی های الکترونیک و باتری خور و انواع لوازم بازی چوبی و لاتکس و پلاستیکی تولید‌شده که هر کدام به شیوه‌ی خاصی تمیز می شوند.

پارچه ای و پولیشی

انواع عروسک های پولیشی، پارچه ای و از این قبیل را می توانید با ماشین لباسشویی بشویید. از تنظیمات با سرعت چرخش ملایم استفاده کنید. برای اینکه مواد داخل عروسک ها، گلوله نشود از چند عدد توپ تنیس استفاده کنید. این وسایل را با سه چهار عدد توپ تنیس داخل ماشین لباسشویی بیندازید و طبق معمول دستگاه را روشن کنید. پس از شستشو عروسک ها را در هوای آزاد قرار داده تا به خوبی خشک شود.

ضد عفونی اسباب بازی حمام

ضدعفونی اسباب بازی کودک و وسایل بازی در حمام باید به طور هفتگی تمیز شود. اگر اسباب بازی ها دارای سوراخ و حفره هستند، امکان آلودگی بیشتر هستند. در اثر آب و رطوبت کپک و قارچ داخل منافذ رشد می کند.اسباب بازی های حمام از جنس پلاستیکی و مستعد آلودگی هستند. اسباب بازی های لاستیکی و پلاستیکی، جامد و سخت را با ماشین ظرفشویی تمیز کنید.

شستن اسباب بازی حمام

می‌توان با استفاده از ماشین ظرف‌‌شویی اسباب بازی ها را تمیز کرد

 

اسباب بازی های الکترونیکی

اسباب بازی های موزیکال را نباید با آب یا هر نوع شوینده ای تمیز کنید. با استفاده از یک دستمال و محلول ضدعفونی کننده، فقط روی سطوح اسباب بازی را ضدعفونی کنید. دستمال ضدعفونی الکلی هم برای این کار مناسب است. با توجه به مدت زمانی که کودک از این وسایل استفاده می کند به صورت هفتگی یا ماهانه نیاز به نظافت دارد. قبل از هر اقدامی ابتدا باتری را خارج کنید

تمیز کردن اسباب بازی موزیکال

تمیز کردن اسباب بازی های موزیکال

 

تمیز کردن اسباب بازی چوبی کودک

در این مورد نیازی نیست کار خاصی انجام دهید. چوب ها میکروب را جذب نمی کنند. با یک دستمال مرطوب سطح اسباب بازی را تمیز کنید. دستمال مرطوب کلروکس یا لیزول هم پیشنهاد خوبی است و برای اسباب بازی های پلاستیکی و بزرگ قابلیت استفاده دارد.

تمیز کردن اسباب بازی چوبی

ضدعفونی و تمیزکردن اسباب بازی

 

ضدعفونی اسباب بازی کودک از جنس پلاستیکی

انواع لگو، پازل و ساختنی ها از متریال لاستیک و پلاستیک تولید می شوند. این اسباب بازی ها را هم به صورت دستی و هم در ماشین ظرفشویی می توانید شستشو دهید. شوینده‌های خانگی برای از بین بردن آلودگی های روی این وسایل کافی است. برای استفاده از ماشین ظرفشویی دقت کنید که وسایل کوچک تر را در بین اسباب بازی های بزرگ تر فیکس کنید تا موقع شستشو، حرکت نکند.

اگر روش دیگری برای شست‌و‌شوی اسباب بازی کودک می شناسید در کامنت ها بنویسید

 

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

امتیاز 5.00 از 4 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *