اسباب بازی

اهمیت بازی والدین با کودکان چیست؟

فواید بازی والدین با کودکان

حالا شما یک پدر یا مادر هستید و وظایف زیادی دارید که بازی کردن با فرزندتان را هم شامل می شود. آیا تصور می کنید کارهای مهم تری دارید و نمی توانید برای کارهای بیهوده، وقت بگذرانید؟ بازی والدین با کودکان از لحاظ تربیتی بسیار مهم است. هرگز نمی توانید با خرید اسباب بازی و لباس و غذا، نقش خود را به عنوان همبازی فرزندتان فراموش کنید. یک برنامه ریزی منظم داشته باشید تا در خانه و بیرون از منزل، بتوانید با فرزند خود وقت بگذرانید و بازی کنید. این کار هم برای شما و هم فرزندتان فواید بسیاری دارد.

برنده بازی والدین با کودکان کیست؟

شاید فکر می کنید موقع بازی با فرزندتان، لطف بزرگی به او کرده اید! همبازی شدن با کودکان برای پدر و مادرها هم بسیار سودمند است و در واقع بازی دو سر بُرد است. امتحان کنید همین حالا به اتاق فرزندتان بروید با او ساختمان سازی کنید یا با خمیر بازی، شکلک بسازید یا هر بازی دیگری که دوست دارید. باور کنید نتیجه عالی است اصلا زمان و مکان را فراموش می کنید خودش یک نوع مدیتیشن و ذهن آرامی است که می تواند خستگی یک روز کاری را از بین ببرد. اجازه ندهید مشغله این لذت را از شما بگیرد تا چشم به هم بزنید بچه ها بزرگ شده اند و این فرصت بچگی کردن را از دست داده اید.

آخرین بار که مثل زمان کودکی، بازی کردید کی بوده؟ همبازی شدن با بچه ها هورمون شادی و عشق را در بدن افزایش می دهد بین والدین و بچه ها نوعی مهر و محبت ایجاد می شود که شبیه به شارژ روحی است. با هیچ قرص و شربتی نمی توانید این سطح از سرخوشی و نشاط را تجربه کنید طبق تجربه، هر چقدر بچه شیطان تر باشد، صدای قهقهه پدر و مادر هم بیشتر می شود. بازی کردن با بچه ها هم ورزش است و هم داروی ضد افسردگی و استرس! باور ندارید امتحان کنید.

بازی والدین با کودکان

فواید بازی والدین با کودکان چیست؟

نقش اول این بازی، فرزندتان است و قطعا از همبازی شدن با پدر و مادرش، بسیار خوشنود می شود. شما می توانید بسیاری از موارد مهم و حساس را در حین بازی به فرزندتان یاد دهید. این آموزش ها مستقیم نیست و نباید نقش بزرگتر را بازی کنید. هدف همبازی شدن با کودک است پس باید در حد همان سنین کودکی، رفتار کنید تا بازی واقعی تر باشد. بچه ها موقع بازی کردن، یاد می گیرند. بازی و اسباب بازی ها برای کودکان نقش ابزار آموزشی را دارد به خصوص بچه ها قبل از سنین مدرسه، موارد بسیاری را در حین بازی، یاد می گیرند.

افزایش مهارت های کودک در بازی با والدین

اگر می خواهید فرزندی اجتماعی تربیت کنید، با او بازی کنید! بازی والدین با کودکان یک امتیاز دارد و آن اینکه پدر و مادرها می توانند در نقش شخصیت های مختلف، بازی کنند تا کودک رفتار مناسب را بیاموزد. گروه همبازی ها مهارت های یکسانی دارند اما شکل بازی والدین، متفاوت تر است و از جنبه های مختلف، مهارت های کودک را ارتقا می دهد. شما در حین بازی، کودک می شوید اما هنوز همه آگاهی های یک فرد بزرگسال را دارید و می توانید هدفمند بازی کنید. اطلاعات، دانسته ها و توانایی های پدر و مادر بسیار بیشتر است و کودک نیز در طی بازی، با این موارد آشنا می شود. ساده ترین مهارت، رشد زبانی و افزایش خزانه لغات کودک در حین بازی با والدین است که روی مهارت های عاطفی و اجتماعی او نیز تاثیر مثبت دارد.

چرا باید با کودکان بازی کنیم؟

 

بازی هدفدار والدین با فرزندان

بازی والدین با کودکان به لحاظ آموزشی اهمیت زیادی دارد. بهترین و موثرترین آموزش ها از طریق بازی، منتقل می شود. منظور آموزش های کلاسیک نیست و نمی خواهید جدول ضرب و الفبا را به فرزندانتان یاد دهید. البته در صورتی که کودک در مدرسه دچار مشکل درسی است نیز امکان تقویت دروس از طریق بازی وجود دارد. حتی می توانید روی مشکلات رفتاری یا گفتاری کودک تمرکز کنید و بازی های هدفمند، طراحی کنید.

برای مثال اگر فرزندتان پرخاشگر است و دائم با بچه های دیگر دعوا می کند، موقع بازی کردن با او می توانید راه های دیگری را پیشنهاد دهید از اسباب بازی برای کنترل خشم کودک کمک بگیرید. یا فرض کنید فرزندتان دچار لکنت زبان یا مشکلات گفتاری دیگری است همه این ها را می توانید با یک بازی برنامه ریزی شده، مدیریت کنید. اگر لازم است از یک متخصص کمک بگیرید ولی بازی با بچه ها را قطع نکنید.

حتی خواهر و برادرهای بزرگتر نیز نمی توانند به اندازه حضور پدر و مادر در بازی ها، موثر باشند. کمی وقت بگذارید و با فرزندتان بازی کنید تا احساس کند، دوستش دارید. کودکانی که گاهی با والدین خود بازی می کنند، حس ارزشمندی و رضایتمندی بیشتری دارند. تجربه بازی کردن با والدین برای کودکان با هیچ چیز دیگری، قابل مقایسه نیست این فرصت را از خود و فرزندتان دریغ نکنید.

فواید بازی کردن با کودکان

آیا فرزندتان تمایلی ندارد با شما بازی کند؟

قطعا یک مشکل جدی وجود دارد بچه ها از صمیم قلب دوست دارند با پدر و مادر، بازی کنند. مصنوعی بازی نکنید خیلی راحت و طبیعی درست شبیه به یک کودک، وارد بازی شوید و لذت ببرید. لزومی ندارد صدای خود را تغییر دهید یا لباس عجیب و غریبی بپوشید. بچه ها تخیل قوی دارند و به راحتی می توانند با افراد در هر نقشی، ارتباط برقرار کنند. اگر فرزندتان دوست ندارد با شما همبازی شود باید مشکل را پیدا کنید. امیدوارم ترس یا تنبیه بدنی باعث این رفتار کودک، نشده باشد.

دفت کنید آیا کودک با بچه های دیگر یا بزرگسالان( خاله، عمو و ..) بازی می کند یا خیر؟ اگر کودک نتواند با بقیه ارتباط بگیرید لازم است تا با یک متخصص مشورت کنید. به ندرت دیده شده که برخی بیماری های روانی، انزوا و گوشه نشینی کودک را در پی داشته. البته همیشه موضوع به این مهمی نیست و احتمالا فرزندتان هنوز باور ندارد که می خواهید با او همبازی شوید. اگر تاکنون با فرزندتان بازی نکرده اید صبور باشید بازی والدین با کودکان یک ضرورت است و باید از همان سنین نوزادی شروع شود. البته هیچوقت دیر نیست همین امروز شروع کنید و به جمع همبازی های فرزند خود بپیوندید.

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

Rating 5.00 from 2 votes

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *