کتاب

معرفی کتاب برادرخوانده از نشر چشمه

کتاب برادرخوانده نشر چشمه

کتاب برادر خوانده برای نوجوانان نوشته شده و از دغدغه های یک پسر تک فرزند می گوید. ماجرا به قدری غیر معمول است که حتی نمی توانید حدس بزنید. شروع کتاب کمی فریبنده است ولی خیلی زود تم اصلی داستان را متوجه می شوید. پای یک بچه شامپانزه به این خانه باز می شود و این شروع ماجراهای بعدی است. کتاب برادر خوانده، اثر کنیث اوپل برای نوجوانان بالای 15 سال نوشته شده. ترجمه کتاب به قلم شیوای سیمین زرگران است و نشر چشمه، انتشار آن را بر عهده دارد.

کتاب برادر خوانده در 2011 به عنوان کتاب سال نوجوان در کانادا معرفی شده و در لیست فهرست کلاغ سفید قرار دارد. این کتابی است که هم پسرها و هم دخترها باید بخوانند. نویسنده یک موضوع دم دستی را انتخاب نکرده، محتوای کتاب به کلی حرف های تازه ای دارد. مگر چند پسر شانس داشتن پدر و مادری دانشمند را دارند! وقتی والدینش مثل بقیه نباشند حتما زندگی این پسر هم شبیه بقیه هم سن و سالهایش نیست. او برادر یک شامپانزه است همین قدر ساده و عجیب!

(برای خرید کتاب برادر خوانده کلیک کنید.)

Kenneth Oppel

 

کتاب برادر خوانده اثر کنث اپل

Kenneth Oppel متولد 1967 نویسنده کانادایی کتاب کودک و نوجوان است. او در زمینه نویسندگی هوش بالایی دارد و نوجوانان را خوب می شناسد. کنیث اپل تنها برای نوجوانان نمی نویسد او برای رده های سنی مختلف، کتاب های خوبی نوشته است. کتاب SILVERWING بیش از یک میلیون نسخه در سراسر جهان، به فروش رفته و حتی یک سریال تلویزیونی انیمیشن نیز از روی کتاب، ساخته شده است. اثر دیگر نویسنده SKYBREAKER، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز بود و  به عنوان رمان کودک سال انتخاب شد.

کنیث اپل  همچنین نویسنده HALF BROTHER، THIS DARK ENDEAVOR، THE BUNDLEVOR( برادر خوانده)، و The NEST است. آخرین کتاب های او INKLING، BLOOM، و GHOSTLIGHT با استقبال بی نظیری روبرو شدند. کنیث اپل سال های زیادی در نوا اسکوشیا، نیوفاندلند، انگلستان و ایرلند زندگی کرده است. او در حال حاضر به همراه همسر و سه فرزندش در تورنتو زندگی می کند.

کنث اپل اولین کتاب خود به نام “ماجراجویی ویدیویی خارق العاده کالین” را در سال 1985 نوشت. او لیسانس خود را در رشته مطالعات سینما از دانشگاه تورنتو دریافت کرد. کتاب ماشین زنده در سال 1992، هم زمان با سال آخر تحصیل نوشته شد. نویسنده کانادایی برادر خوانده، مدتی در مجله تجاری صنعت کانادا، ویراستار بود. کارنامه این نویسنده خلاق با تعداد زیادی جوایز و تقدیرنامه می درخشد. کتاب های کنث اپل محدود به ادبیات کودک و نوجوان نمی شود. او کتاب های خوبی برای بزرگسالان نوشته است. برخی از جوایز نویسنده عبارتند از:

  •  جایزه ادبی Governor General در سال 2004 برای ادبیات کودکان انگلیسی زبان
  • جایزه Honor Printz از انجمن کتابخانه آمریکا و The Times Children’s Novel در سال 2005
  •  Skybreaker، در سال 2006 به عنوان بهترین کتاب برای بزرگسالان جوان توسط انجمن کتابخانه آمریکا
  • برنده جایزه کتاب افتخاری Michael L Printz و جایزه فرماندار کل کانادا برای ادبیات کودکان

 

کتاب برادرخوانده

 

درباره کتاب برادر خوانده اثر کنیث اپل

Half brother اثری شگفت انگیز از نویسنده برنده جایزه پرینتز، است. همین موضوع کافی است تا کتاب را بخوانید. خواننده از همان ابتدا با خانواده تامنیل آشنا می شود. داستان درباره پسر نوجوانی است که والدین دانشمندش یک شامپانزه را به خانه می آورند. همه خانواده های شاد شبیه هم هستند. خانواده ناراضی بن تاملین به شیوه ای متفاوت، ناراضی است.

بن به مدت 13 سال تک فرزند بود اما همه چیز تغییر کرد. مادرش یک شامپانزه هشت روزه را به خانه می آورد. پدر یک دانشمند رفتار شناس است که برای پروژه تحقیقاتی اش، دور از خانواده زندگی می کند. بچه شامپانزه همه خانواده را دوباره دور هم جمع می کند.

کتاب برادر خوانده جریان سرپرستی یک بچه شامپانزه، بی پناه است. آنها می خواهند آزمایشات خاصی روی  این شامپانزه انجام دهند.اما برای پسرک 13 ساله، این موضوع قابل قبول نیست. او بخشی از پروژه تحقیقاتی پدر و مادرش است.

این کتاب برنده جوایز بسیاری است از جمله:

  • جایزه کتاب کودکان روث و سیلویا شوارتز
  • جایزه ردمپیل
  • جایزه انجمن کتابخانه‌های امریکا برای نوجوانان
  • جایزه جوان کانادا ریدز رادیو سی بی سی
  • جایزه کتاب اسکس انگلستان

 

معرفی کتاب برادر خوانده

 

خلاصه داستان کتاب برادر خوانده

درست در روز تولد بن، همه چیز تغییر می کند. بن به همراه پدرش به تورنتو اسباب کشی می کند در حالیکه مادرش نیست. شروعی متفاوت آنهم در 13 سالگی برای بن، واقعا دردناک است. او همه دوستان و خاطراتش را رها کرده و نمی داند چه سرنوشتی در انتظارش است. قرار است به زودی به مدرسه  جدید برود. این ها همه یک طرف، هنوز عجیب ترین اتفاقات مانده است.

مادر با بچه شامپانزه ای از راه می رسد. بن تا 13 سالگی تک فرزند بود اما حالا برادر دارد. پدرش عاشق تغییر است و زندگی با یک شامپانزه همه چیز را تغییر می دهد. قرار است شامپانزه، با آن ها زندگی کند. پدر می خواهد به زان، حرف زدن و رفتار انسانی را یاد بدهد. او یک رفتارشناس است و حالا قصد تغییر رفتار این شامپانزه را دارد.

شامپانزه ها توانایی زیادی دارند و زود یاد می گیرند. پدر و مادر با زان سرگرم هستند و به نظر خیلی خوشحالند. مادر مثل یک بچه با زان برخورد می کند. پدر گفته که بن باید مراقب برادرش باشد. بن با خودش فکر می کند یعنی وقتی من به دنیا آمدم، پدر و مادر همین طور خوشحال بودند؟

آیا زان می تواند حرف بزند؟ پدر و مادر می توانند او را مثل بچه انسان، تربیت کنند؟ ادامه ماجرا را در کتاب بخوانید.

 

گزیده ای از کتاب برادر خوانده از نشر چشمه

داد زدم مامان اومده. پیشانی ام را بوسید و گفت تولدت مبارک. توی دستش یک پتو بود. مادر پتو را محکم بغل کرده.

پدر گفت آه چه زود اومدی؟ پیشانی اش را بوسید

پروازم را جلو انداختم. پیام دادم برات

حدس می زنم پیغامم را نگرفتی. تلفن وصل نشده؟ هنوز تلفن را وصل نکردن انگار

پوست بدنش چروکیده بود. دماغش تخت و فک پایین زان رو به جلو بود.

تیشرت کوچک و پوشک تنش بود. زان بوی شامپو و عطر مامان را می داد.

تکانی خورد و چشمانش را باز کرد. چشمان قهوه ای او توی صورتش خیلی بزرگ بود.

پدر حتی اشاره ای هم به تولدم نکرد.

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

Rating 5.00 from 3 votes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *