بردگیم

معرفی جایزه بردگیمی اشپیل آلمان

جایزه اشپیل چیست؟

جایزه بردگیمی اشپیل آلمان از معتبرترین جوایز بازی های رومیزی در جهان است.مراسم جایزه اشپیل(Spiel des Jahres) همه ساله در آلمان برگزار می شود. یک هیئت انتخابی مستقل از کارشناسان، بازی های منتخب را بررسی و نامزدهای جوایز را انتخاب می کنند. سپس بر اساس ارزیابی‌های این هیئت انتخابی، یک بازی به عنوان برنده جایزه Spiel des Jahres اعلام می‌شود. جایزه بردگیمی اشپیل از مهم ترین جوایز در صنعت اسباب بازی شناخته می شود و به توسعه این صنعت و ارتقا کیفیت بازی ها کمک می کند. اولین دوره بازی ها در سال 1979 حدود 45 سال پیش در آلمان برگزار شد و این روند تا به امروز ادامه دارد.

جایزه بردگیمی اشپیل آلمان به بهترین بازی از لحاظ طراحی، ایده، مکانیزم اجرایی و جذابیت، اهدا می شود. بردگیم های معرفی توانسته اند این جایزه را دریافت کنند از جمله این ها:

MicroMacro: Crime City-Pictures-Catan-Just One-Azul-Kingdomino-Codenames-Colt Express-Camel Up-Hanabi-Kingdom Builder-Codenames-Ticket to Ride

جایزه بردگیمی اشپیل آلمان 2023

 

جایزه اشپیل چیست؟

Spiel des Jahres جایزه ای برای بازی‌های فکری و برد گیم در کشورهای آلمانی‌زبان است. اولین دوره مراسم در سال 1979 بوده و همه بازی های منشتر شده در سال گذشته می توانند در این رقابت شرکت کنند. جایزه بردگیمی اشپیل آلمان بزرگترین رویداد برای بازی های رومیزی در دنیا است و در سراسر جهان، مورد تحسی قرار گرفته است. صاحبنظران در صنعت اسباب بازی و بازیهای رومیزی، این جایزه را به عنوان ” اسکار بازی های رومیزی” معرفی کرده اند.

از سال 2001، Kinderspiel des Jahres (بازی کودک سال) و از سال 2011 Kennerspiel des Jahres (بازی سال خبره) نیز اهدا می شود. علاوه بر این، گاهی اوقات یک جایزه ویژه برای بازی های رومیزی ویژه نیز اهدا می شود که Pandemic Legacy  و Season 2 دو نمونه از برندگان هستند. بدون تردید بهترین بازی های کارتی و رومیزی در این زقابت بزرگ، معرفی می شوند و این روی فروش بازی ها نیز تاثیر می گذارد. کاندیداهای جایزه، افزایش فروش 10 برابری را تجربه کرده اند. این در حالی است که انتظار می رود فروش برنده نهایی تا 500 هزار نسخه افزایش داشته باشد.

هیئت داوران مسابقات رومیزی در آلمان

 

هیئت داوردان جایزه بردگیمی اشپیل آلمان

یک تیم حرفه ای از کارشناسان آلمانی زبان، هیئت داوران را تشکیل می دهند. اغلب داوران از کشورهای آلمان، اتریش یا سوئیس هستند. معیار انتخاب شورای داوران، فعالیت مداوم برای نقد و بررسی بازی های رومیزی و بردگیم در یکسال گذشته است. بازی های خانوادگی، نقش آفرینی، جنگی، بازی های استراتژیک و معمایی در این مسابقات شرکت داده می شود. اعضای هیئت داروان همگی روزنامه نگار و منتقد بازی هستند و مقالاتی را در این زمینه منتشر می کنند.

داوران قدیمی جایزه بردگیمی اشپیل آلمان می توانند برای سال بعد هم حضور داشته باشند. قوانین اجباری برای حذف داوران قبلی و جایگزین کردن آنان با افراد دیگر وجود ندارد. جالب اینکه همه این داورها به صورت افتخاری و داوطلبانه در مراسم اشپیل فعالیت دارند. البته شرط لازم، فعال بودن در این حوزه و صلاحیت کافی در نقد و بررسی بازی ها است. متقاضی باید بتواند صلاحیت و توانایی خود برای احراز این مقام را اثبات کند. اعضای هیئت داوران، داوطلبان را بررسی و عضو جدید را انتخاب می کنند.

مسابقات بردگیمی اشپیل آلمان

 

شرکت کنندگان در بازی های بردگیمی اشپیل آلمان

اصولاً تمام بازی های سال جاری و سال قبل را می توان در نظر گرفت، به شرطی که به موقع منتشر شوند و به صورت تجاری در دسترس باشند. تمام بازی های دریافت شده تا پایان ماه مارس بررسی می شود. بازی‌هایی که دیرتر وارد می‌شوند شانس کمتری دارند و بررسی آن ها تضمین نمی شود. لیست پیشنهادات و نامزدها در ابتدای ژوئن تعیین و اعلام می شود. برندگان اصلی جوایز نیز در ماه جولای انتخاب می شوند.

هیئت داوران اشپیل به پکیج کامل محصول نگاه می کنند. ویژگی های طراحی، چیدمان، گرافیک به اندازه طراحی اجزای فیزیکی و قطعات داخل پکیج مهم است. همه بازی ها واجد شرایط شرکت در مسابقه و دریافت جایزه نیستند.

شرایط زیر برای پذیرش در این مسابقات الزامی است:

  • کلیه قوانین و متون مرتبط در بازی باید به زبان آلمانی تنظیم شده باشد.
  • بازی های منتشر شده در سال قبل، می توانند تقاضای شرکت در اشپیل را ثبت کنند. ویرایش های جدید و بدون تغییر، عملا شانسی برای شرکت در دور رقابت ها را ندارند.
  • این بازی باید در زمان داوری در  خرده فروشی ها و فروشگاه‌ها موجود باشد. نمونه‌های اولیه بازی ها، پیش‌نویس‌ها یا نسخه‌های چاپی کوچک توسط هیئت داوران بررسی نمی شود.
  • بازی توسط یک توزیع کننده آلمانی ارائه شود.
  • این بازی باید به عنوان یک بازی مستقل قابل اجرا باشد. توسعه بازی های موجود در نظر گرفته نخواهد شد.

برنده بازی های رومیزی آلمان 2023

 

معیارهای برنده جایزه بردگیمی اشپیل آلمان

اولین و مهم ترین اصل اینست که بازی برای ورود به گروه مناسب، درخواست دهند. در مراسم اشپیل آلمان، بازی های خانوادگی و عمومی مجزا از بازی های کودکان هستند. برای مثال بردگیم هایی که برای زیر 6 سال طراحی می شوند در گروه کودکان، وارد مسابقه می شوند.

جایزه بردگیمی اشپیل به بازی هایی تعلق می گیرد که :

  • تجربه جدید برای کاربر ایجاد کند
  • بازیکن را درگیر کند
  • دارای طراحی جذاب و مناسبی باشد
  • دارای کیفیت قابل قبولی باشد( از لحاظ جنس و ارگانیک بودن)
  • محصول دارای قطعات منسجم و مکمل باشد
  • قوانین بازی شفاف و مطابق با متعلقات بازی باشد

جایزه بردگیمی اشپیل آلمان

 

نکات مهم در جایزه بردگیمی اشپیل آلمان

شرکت در این مسابقات شانس دیده شدن، شرکت های سازنده را افزایش می دهد. این به مفهوم فروش بیشتر است. اهدا کاپ برنده به یک بازی می تواند سود سرشاری را نصیب شرکت کند. برای مثال وقتی نام کاتان و مونوپولی در کنار یکدیگر دیده شود، فروش کانات به صورت نجومی بالا می رود. این خلاصه چیزی است که شرکت کنندگان، سعی در تصاحب آن دارند.

برندگان جایزه بردگیمی اشپیل آلمان اجازه دارند، لوگوی آن را بر روی جعبه بازی منتشر کنند. این حق برای منتخبین جشنواره نیز محفوظ است با این تفاوت که تنها 3 سال اجازه درج لوگو را در کنار نامشان دارند. برندگان اشپیل می توانند برای همیشه و در نسخه های بعدی، از لوگوی ارزشمند Spiel des Jahres بر روی جعبه محصولات استفاده کنند.

همه جوایز و امتیازات برندگان در آلمان محفوظ است. جایزه بردگیمی اشپیل از جوایز قدرتمند در حوزه بازی فکری است. منتظر اعلام نتایج برندگان این دوره از مسابقات اشپیل هستیم.

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

Rating 5.00 from 3 votes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *