اسباب بازی

از شاغل شدن باربی تا بچه‌داری (روند تغییر عروسک باربی)

روند تغییر عروسک باربی

عروسک باربی برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ توسط شرکت اسباب بازی متل (Mattel, Inc.) تولید شد. این عروسک که توسط روث هندلر طراحی شده‌ بود، در نمایشگاه اسباب بازی آمریکا در شهر نیویورک معرفی گردید و به سرعت به یکی از پرفروش‌ترین اسباب‌بازی‌ها تبدیل شد. محبوبیت عروسک باربی موجب شد تا طرح های باربی برای بسیاری از لباس ها، لوازم التحریر و … استفاده شود. نهایت دقت و ظرافت در ساخت و طراحی لباس و اکسسوری های باربی به کار می رود و بازار فروش اسباب بازی باربی حسابی داغ است. این عروسک های جذاب حالا صاحب شغل هستند و در همه عرصه های اجتماعی ورود کرده‌اند.

کمپانی Mattle از سال ۱۹۴۵ با کاربری متفاوت راه اندازی شد. عروسک باربی با الهام از دختری به نام باربارا شکل گرفت. باربارا دختر زوج جوانی به نام روت و الیوت هندلر است که از بانیان شرکت ماتل هستند. این یک همکاری تیمی بود که در آن روت هندلر و جک رایان نقش عمده ای داشتند. رایان طراح موشک های ناسا بود که از ایده خلاقانه ساخت عروسک های باربی استقبال کرد. برای اولین بار در نمایشگاه اسباب بازی نیویورک از عروسک جذاب باربی رونمایی شد(۱۹۵۹) این عروسک همراه با ۲۲ لباس و تعداد زیادی اکسسوری و لوازم جانبی ارائه شد. طراحی لباس باربی در ابتدا توسط شارلوت جانسون در طی یک پروسه ۳ ساله انجام شد. کارول اسپنسر در طی سی سال، طراح لباس های عروسک باربی بوده است و نامش بر روی همه جعبه های اسباب بازی درج شده است.

روث هندلر خالق عروسک باربی در شرکت متل

روث هندلر از خالقین باربی

 

روند تغییر عروسک باربی

عروسک باربی همه نوع لباسی بر تن دارد زیرا طراح لباس از فرهنگ محیط الگوبرداری کرده است. لباس های باربی در ابتدا با توجه به مد و از روی پوشاک سلبریتی های آمریکایی طراحی و تولید می‌شد. طراحی، دوخت و حتی انتخاب پارچه لباس اسباب بازی با وسواس و دقت تمام همراه است. این عروسک ها همواره با زمان، دچار تغییراتی می شوند و راز محبوبیت باربی های جذاب و شیک پوش همین است. سازندگان اسباب بازی های باربی سعی دارند تا زندگی دختران جوان را به صورت واقعی به نمایش بگذارند تا راهنمایی برای این قشر باشد. در طول بیش از نیم قرن که از تولید عروسک باربی می گذرد، بارها بحث ها و جنجال هایی به جهت اندام و پوشش آن به راه افتاده است.

منتقدین عقیده دارند که عروسک های باربی دارای اندام طبیعی نیستند و شبیه به انسان ساخته نشده‌اند. تولیدات اولیه این عروسک دارای اندام بسیار ظریف و لاغرتری بود. انتقاد بعدی در ارتباط با سفیدی باربی است که هر دو این انتقادات در نسل جدید عروسک، برطرف شده است. اسباب بازی های باربی این روزها دارای شغل و حرفه هستند و وارد مشاغلی که عمدتا مردانه خوانده‌‌ می شوند، شده‌اند. جالب تر اینکه انواع عروسک باربی سندرم دان برای بچه های خاص نیز طراحی و تولید شده‌ است.

 

روند تغییر عروسک باربی

 

شاغل شدن عروسک باربی

جدیدترین عروسک های باربی همراه با شغل‌های گوناگونی طراحی می‌شوند. شرکت متل (Mattel)، سازنده‌ عروسک‌های باربی، تلاش می‌کند تا شخصیت‌های باربی را در مشاغل مختلف و به روز ارائه دهد تا افراد جوان را تشویق به رویاپردازی و انتخاب شغل‌ های متنوع نماید. اولین شغل باربی مدل لباس بوده است. این عروسک ها تاکنون در لباس های متفاوت بیش از ۲۵۰ حرفه ظاهر شده‌اند. تولید عروسک باربی با لباس خلبان، فضانورد، وکیل، خیاط و … مورد استقبال خریداران قرار گرفت. نکته مهم اینکه طراحان لباس و تولیدکنندگان، همیشه یک گام بزرگ از زمان جلوتر بودند.

با توجه به تمایل روث هندلر برای الهام بخشیدن به دختران جوان، باربی اغلب بسیار جلوتر از دوران خود بوده است. در سال ۱۹۶۵، حدود ۱۳ سال قبل از پذیرفته شدن زنان در گروه فضانوردان ناسا، mattel باربی فضانورد را معرفی کرد. بعدها تغییراتی در لباس فضانوردی ایجاد شد. به عنوان نمونه ای دیگر از خلاقیت در طراحی لباس باربی می توان از باربی جراح نام برد. باربی در سال ۱۹۷۳ جراح شد، زمانی که کمتر از ۱۰ درصد پزشکان زن بودند. این نشان می دهد سازندگان و طراح لباس نسبت به زمان خود، متفاوت فکر می کردند. تلاش “متل” در تشویق دختران برای ورود به عرصه های نوظهور را نمی توان نادیده گرفت. ورود باربی در علوم فنی و مهندسی یکی دیگر از خلاقیت های شرکت اسباب بازی سازی است.

باربی با لباس فضانوردی

باربی فضانورد

 

تا کنون این عروسک با لباس مشاغل مختلفی تولید شده از جمله:

  • سال ۱۹۸۰ باربی معلم
  • ۱۹۸۵ باربی مدیر اجرایی
  • ۱۹۸۹ باربی گروهبان در سپاه تفنگداران دریایی
  • ۱۹۹۳ باربی پلیس زن
  • ۱۹۹۵ باربی با لباس آتش نشان
  • ۲۰۰۰ باربی با لباس رسمی و لوازم جانبی ریس جمهوری
  • ۲۰۱۰ باربی راننده ماشی مسابقه
  • ۲۰۱۱ باربی با لباس معمار ساختمان
  • ۲۰۱۵ کارگردان زن
  • ۲۰۱۹ باربی وکیل
عروسک باربی در مشاغل مختلف

باربی با شغل دولتی

باربی در خانه رویایی

آیا می دانستید باربی در ارتش آمریکا نیز خدمت کرده است؟ طراحی لباس و کاراکترسازی عروسک باربی بی نظیر است. این عروسک ها بخشی از زندگی کودکان از سراسر جهان هستند و باید صاحب مشاغل واقعی باشند. شاید حالا زمان این باشد که باربی قدری بزرگتر شود. ظهور یک عروسک مرد با نام کن در کنار باربی بسیار جنجال برانگیز شد. تولید کنندگان با همه نقدها تصمیم گرفتند عروسک باربی را سر و سامان دهند. حالا وقت آن رسیده که انواع عروسک باربی بچه و مرد نیز به مجموعه عروسک‌های باربی وارد شوند. آیا می دانستید باربی هرگز مادر نشده است؟

 روث هندلر این عروسک را به عنوان نماینده دوره قبل از بزرگسالی تصور می کرد. با این حال، در سال ۲۰۰۲، دوست متاهل باربی، “میج” به عنوان یک عروسک باردار، فروخته شد. اما برخی از مصرف کنندگان ادعا کردند که این کار باعث ترویج بارداری نوجوانان می شود و  “فروشگاه وال مارت” عروسک باردار را از قفسه های خود جمع آوری کرد.

عروسک باربی به همراه کن

باربی و کن

 

از جهت تنوع در رنگ پوست و شخصیت پردازی نیز تنوع زیادی در عروسک‌های باربی دیده‌ می شود. باربی در سال های اولیه، فقط به صورت سفید پوست با چشمان روشن و موهای بلوند تولید شده‌ است. سرانجام پس از جنجال های زیاد، باربی سیاه پوست نیز به این مجموعه افزوده شد. باربی همواره جنجال به پا کرده از گروه های نژادپرستی گرفته تا طرفداران حقوق کودکان و حتی انجمن های دینی، از منتقدین این اسباب بازی ها هستند. این روزها عروسک های باربی در نژادهای دو رگه و رنگین پوست با ۱۴ مدل مو ( صاف و فر) تولید می شوند. این عروسک در ۳ اندام قد بلند، ریزه و تپل در فروشگاه ها موجود است.

به نظر شما باربی بعدی چه شغلی دارد؟

عروسک باربی در رنگ پوست و ظاهرهای مختلف

تنوع عروسک های باربی

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

Rating 5.00 from 3 votes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *