کتاب

معرفی کتاب داستان دختری که دیگر غذا نخورد نشر پرتقال

معرفی کتاب داستان دختری که دیگر غذا نخورد

داستان دختری که دیگر غذا نخورد با مضمونی متفاوت در بین کتاب های کودک و نوجوان می درخشد. این کتاب به ماجرایی پرداخته که می تواند مشکل خیلی از نوجوانان باشد اما شاید به آن توجه کمتری شده. داستان مربوط به سرگذشت دختری است که به بیماری اختلال در خوردن، مبتلا است. جزئیات زیادی از این بیماری و نحوه درمان و مشکلاتی که در این راه وجود دارد، لابلای متون کتاب دیده می شود. این ها تجارب واقعی نویسنده هستند که از ان برای کمک به کودکان و نوجوانان درگیر، استفاده کرده است. کتاب دختری که دیگر غذا نخورد اثر ماندگار خانم جن پترو-روی به فارسی ترجمه شده. این رمان حیرت انگیز با ترجمه ای از خانم آزاده حسنی، توسط انتشارات پرتقال به چاپ رسیده است. قبل از خرید کتاب می توانید خلاصه ای از آن را در ادامه بخوانید.

محتوای کتاب به مشکل ” اختلال خوردن” پرداخته است. این عارضه ارتباط به ساختار بدن یا مشکلات جسمی ندارد بلکه روان را درگیر کرده است. مبتلایان به اختلال در خوردن، بی اشتهایی شدید یا پرخوری غیر قابل کنترل را تجربه می کنند. این اختلال نوعی بیماری عصبی و روانی است که در ان فرد، خواسته یا ناخواسته در غذا خوردن صفر و صدی می شود. افکار و عواطف فرد مبتلا او را به بی اشتهایی و نخوردن سوق می دهد و بیمار مبتلا نمی تواند چیزی بخورد. برعکس این قضیه نیز صادق است که در هر دو حالا، عوامل روانشناختی و عصبی عامل اصلی بیماری هستند. نویسنده در این کتاب با استفاده از قصه ها، نقل قول ها و برخی سرگرمی ها سعی در شناسایی این اختلال و رهایی کودکان از آن دارد.

(برای خرید کتاب داستان دختری که دیگر غذا نخورد کلیک کنید.)

جن پترو روی نویسنده

 

Jen Petro-Roy نویسنده (Good Enough)

جن پترو روی (Jen Petro-Roy) نویسنده آمریکایی متولد 1982 است. عمده آثار این نویسنده در زمینه ادبیات کودکان و نوجوانان است. داستان دختری که دیگر غذا نخورد (Good Enough) شهرت فراوانی برایش داشت و او را در لیست نویسنده های برتر کتاب کودک قرار دارد. این کتاب در فبریه 2019 منتشر شد. صاحبنظران در زمینه کودک و نوجوان، این کتاب را ستوده اند و کاندید جوایز ادبی متعددی نیز شده است.

خانم Jen Petro-Roy به همراه خانواده است در ایالت ماساچوست امریکا زندگی می کند و صاحب 2 دختر است. از دیگر کتاب های ایشان می توان به این رمان ها اشاره کرد:

  • زندگی در تعادل (16 فوریه 2021)
  • به اندازه کافی خوب (فوریه 2019)
  • دلم برایت تنگ شده (مارس 2018)
  • You Are Enough (فوریه 2019)

کتاب دختری که دیگر غذا نخورد

 

کتاب داستانی دختری که دیگر غذا نخورد

قهرمان کتاب دختری 12 ساله به نام “رایلی” است. این دختر دارای جسم و ذهن سالم و شادابی است و به هنر و شرکت در فعالیت های ورزشی علاقه دارد. رایلی دختری دوست داشتنی است و روابط خانوادگی و اجتماعی خوبی دارد. تا اینجای ماجرا هیچ مشکلی وجود ندارد و قهرمان داستان دختری است شبیه به بسیاری از دختران دیگر اما همیشه اوضاع به همین منوال نیست.

سایه شوم یک بیماری ذره، ذره وجود رایلی را تسخیر می کند. بی اشتهایی عصبی او را تبدیل به فردی منزوی و گوشه گیر کرده و رایلی تمام دوستانش را از دست می دهد. حتی دیگر فعالیت های هنری یا ورزشی نیز برایش بی معنی نشده و نمی خواهد کاری انجام دهد. این عارضه او را به بیمارستان می کشد و برای درمان های بیشتر، بستری می شود.

رایلی متوجه می شود که بهبودی حتی سخت تر از آن چیزی است که فکر می کرد. او با خودش فکر می کند که حتی اگر درمان شود، پس از خروج از بیمارستان و مواجهه با مادر رژیمی و خواهر ستاره ژیمناستیک خود، هیچ امیدی برای بهبودی نیست. داستان دختری که دیگر غذا نخورد در مورد دختری است که برای زنده ماندن باید با خودش بجنگد.

کتاب دختری که دیگر غذا نخورد یک رمان رئال است. قهرمان داستان با بیماری دست و پنجه نرم می کند اما همیشه اوضاع پیش نمی رود. لحن کمیک نویسنده در تشریح رنج های تاسف بار دخترک، حیرت انگیز است. این کتاب مناسب نوجوانان و بزرگسالان است. همه کسانی که با کودکان ارتباط دارند باید این کتاب را بخوانند.

خلاصه ای از کتاب داستان جن پترو-روی

 

خلاصه ای از کتاب داستان دختری که دیگر غذا نخورد

رایلی باید قدرت بهبودی را  به دست بیاورد.  رمان تکان دهنده جن پترو-روی روند بهبودی بیماری را بیان می کند. رایلی قبل از این چیزهای زیادی داشت. او یک هنرمند، یک دونده، یک خواهر و یک دوست خوب بود. اما اکنون، در مرکز پزشکی، تحت درمان برای بی اشتهایی است.

او دیگر نقاشی نمی کشد و دودیدن را رها کرده. رایلی اعتماد خانواده اش را از بین برد. می توان همه این ها را فراموش کرد اما اگر رایلی بخواهد زندگی اش برگردد، باید بهبود یابد. بخشی از وجودش می خواهد که بهتر شود او برای درمان به بیمارستان می رود و در آنجا دوستان جدیدی پیدا می کند. همه چیز عوض می شود و او دوباره نقاشی را شروع می کند.

در بخش هایی از داستان دختری که دیگر غذا نخورد می خوانیم:

فکر می کنم شب ها الی در تختخوابش دراز و نشیت می کند. دراز و نشست رفتن های الی، رفتارهای قدیمی رایلی را تحریک می کند.

سایه ای از تخت الی بالا و پایین می رفت. نوری ضعیف به داخل اتاق تابید و پشتیبان داخل اتاق بود.

مشاورها اتاق الی را عوض کردند و یکی از نگهبان ها هر 15 دقیقه به او سرکشی می کند.

شرایط بدی است ولی حتی هم اتقاق شدن با ناتالیا هم بهتر از این اوضاع است.

دستشویی ها قفل دارند حتی آن ها که در اتاقمان هستند.

وادارمان می کنند موقع دستشویی با صدای بلند بشماریم. نگهبان ها اینطوری مطئمن می شوند که غذا را بالا نمی آوریم.

مثانه ام خجالتی است برای تمرکز باید دست از شمارش بردارم. جین فریاد زد بشمار

دختری که دیگر غذا نخورد

 

افتخارات و جوایز داستان دختری که دیگر غذا نخورد

  • بهترین کتاب‌های کودکان در سال 2020 کالج بانک استریت: داستان‌های 12 تا 14 ساله
  • کتابخانه عمومی شیکاگو بهترین داستان برای خوانندگان مسن در سال 2019
  • توسط انجمن کتابخانه نیوهمپشایر به عنوان فینالیست Isinglass Teen Read Award 2021
  • فهرست کتاب جایزه کتاب دانشجویی مین 2021( Maine Student Book Award )
  • توسط وبلاگ کتاب A Novel Mind به نام “کتاب نمره متوسط درمانی مثبت”.
  • همانطور در Nerdy Book Club برنده «نوشتن یک داستان بهتر» برای جن پترو روی
  • و …

 

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

Rating 5.00 from 2 votes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *