اسباب بازی

فواید توپ بازی برای کودکان

فواید توپ بازی کودکان

بچه ها بازی با توپ را دوست دارند و ساعت ها با آن سرگرم می شوند. توپ بازی یک فعالیت شاد و سرگرم کننده است و روی رشد و تقویت مهارت های کودک، تاثیر مثبت دارد. کودکانی که با توپ بازی می کنند، سرحال و پر انرژی هستند و دوستان خوبی پیدا می کنند. توپ ها بهترین اسباب بازی برای کودکان زیر یکسال هستند. توپ از وسایل بازی بی خطر است و موجب آسیب به کودک نمی شود. به محض اینکه کودک بتواند اشیا را در دست بگیرد، قادر به بازی با توپ هم هست. انواع توپ با قیمت مناسب تولید شده که می تواند سلامت روحی و جسمی کودکان را بیمه کند. در این مطلب از چالیک، فواید توپ بازی برای کودکان بررسی شده است.

توپ های بادی، رنگی، کوچک و بزرگ همگی از مفیدترین اسباب بازی های کودک هستند. بچه ها موقع بازی با این توپ ها از توانایی دست و انگشتان استفاده می کنند. دنبال کردن مسیر توپ در تقویت عضلات چشم و بینایی موثر است. کودکان موقع توپ بازی کردن، بسیاری از مهارت های اجتماعی و ارتباطی را یاد می گیرند. از همه مهم تر اینکه توپ ها وابسته به جنسیت یا سن و سال نیستند و برای دخترها و پسرها در هر همه گروه های سنی، جذابیت دارند.

 

فواید توپ بازی برای کودکان

توپ را می توانید به عنوان اسباب بازی در اختیار کودکان قرار دهید. خردسالان مهارت های حرکتی کمتری دارند اما به صورت نشسته نیز می توانند با توپ ها بازی کنند. توپ های بادی و سبک تر برای بچه های کوچک مناسب هستند. به مرور می توانید انواع توپ با سایز متفاوت را برای فرزندتان خریدار کنید. پدر و مادرها می توانند به همراه کودک توپ بازی کنند و یک فضای شاد و پر انرژی را ایجاد کنند. برای توپ بازی نیازی به فضای بزرگ و زمین بازی و غیره نیست. بعضی از انواع توپ برای آپارتمان هم مناسب هستند و به دلیل وزن کم و سبکی، صدای زیادی تولید نمی کنند.

اهمیت توپ بازی برای کودکان به حدی زیاد است که نمی توان آن را از سبد اسباب بازی های کودک، حذف کرد. چندین توپ کوچک و بزرگ برای فرزندتان خریداری کنید تا مهارت های کودک، پرورش یابد. در ادامه با برخی از فواید توپ بازی برای کودکان آشنا می شویم.

فواید توپ بازی برای کودکان

 

تقویت مهارت های حرکتی کودکان با توپ بازی

بچه ها موقع بازی با توپ از دست ها و پاهای خود استفاده می کنند. شکل توپ ها طوری است که به راحتی قلقل می خورد و کودک برای گرفتن توپ، حرکت می کند. در سال های اولیه رشد، استفاده از عضلات بزرگ دست و پا اهمیت زیادی دارد و روی مهارت های حرکتی و رشد فیزیکی کودک تاثیر خوبی می گذارد. هیچ چیز مثل دیدن کودکی شاد و پر انرژی که به دنبال توپ می دود، برای پدر و مادرها خوشایند نیست.

 

افزایش تمرکز و دقت

کنترل توپ ها برای کودک کار ساده ای نیست. او باید همه حواس خود را جمع کند تا توپ از دستانش خارج نشود حتی شوت کردن توپ هم نیاز به دقت زیادی دارد. بچه ها به طور غیر ارادی موقع بازی با توپ، تمرکز بیشتری دارند که بسیار عالی است. طراحی و رنگ توپ ها هم یکی دیگر از مواردی است که توجه کودک را جلب می کند و جذابیت زیادی برای کودکان دارد.

اهمیت توپ بازی برای کودکان

 

تقویت عضلات از فواید توپ بازی برای کودکان

پرتاب کردن و شوت زدن به توپ قدرت بدنی بالایی نیاز دارد. شاید در روزهای اول فرزندتان نتواند به خوبی توپ را با دستان پرت کند یا به آن لگد بزند. حتی گاهی موقع بازی با توپ، کودک زمین می خورد اما به مرور قدرت عضلانی کودک، بیشتر می شود. توپ بازی کردن نوعی ورزش و تحرک بدنی هم به حساب می آید و رشد فیزیکی کودک را تقویت می کند.  مهم تر اینکه کودک یاد می گیرد قدرت بدنی خود را کنترل کند زیرا شوت های محکم، موجب شکستن وسایل می شود و این اصلا چیز خوبی نیست.

 

توپ بازی و افزایش روابط اجتماعی کودکان

وقتی یک همبازی داشته باشید بازی با توپ، لذتبخش تر است. بچه ها موقع توپ بازی با همسالان، مهارت های ارتباطی و اجتماعی را یاد می گیرند. برای مثال کودک باید توپ را به دوستش پاس دهد و یا آن را توپ پرتاب شده، دوستش را بگیرد. توپ بازی یک تعامل دو طرفه است و روی مهارت های مذاکره، صبر، رعایت نوبت و غیره کار می شود.

توپ بازی کردن بچه ها

 

افزایش کیفیت خواب کودکان با توپ بازی

بسیاری از کودکان در مقابل خوابیدن، مقاومت می کنند و دوست دارند تا دیر وقت بیدار باشند. ساده ترین راه برای تنظیم ساعت خواب کودک اینست که او را به جنب و جوش وادار کنید.کودکان موقع بازی با توپ، حسابی فعالیت می کنند و انرژی آنها تخلیه می شوند. این کودکان خواب آرام و عمیق تری دارند و این روی سلامت ذهنی و بدنی کودکان تاثیر مثبت دارد.

 

حفظ سلامت و نشاط

بازی کردن برای کودکان نقش حیاتی دارد. بچه های سالم، بازیگوش و پر جنب و جوش هستند. توپ بازی امکان تحرک بدنی خوبی را فراهم می کند و موجب تقویت عضلات و استخوان های کودک می شود. کودکان سالم، سیستم ایمنی قوی تری دارند و در برابر بیماری ها مقاوم تر هستند.

رشد مهارت های حرکتی کودک

 

توپ بازی برای ایجاد هماهنگی میان چشم و دست

هر وقت که کودک توپ را لگد می زند یا با دست هایش توپ را پرتاب می کند، چشم از توپ بر نمی دارد. برای اینکه توپ به نقطه مشخص برسد باید علاوه بر قدرت عضلات، چشم ها هم مسیر حرکت توپ را دنبال کنند. هماهنگی چشم و دست یکی از اساسی ترین مهارت های کودک است که باید در سنین پایین تقویت می شود. این مهارت در بسیاری از کارهای شخصی، به کودک کمک می کند. کودک برای بستن دکمه های لباس یا کفش و غیره نیازمند هماهنگی بین چشم و دست است.

 

افزایش اعتماد به نفس کودکان

فواید توپ بازی برای کودکان تنها محدود به جنبه های فیزیکی نمی شود. کودکان به مرور یاد می گیرند توپ را کنترل کنند و ضربه های دقیق تر و حساب شده تری بزنند. مهارت های حرکتی کودک بهتر می شود و می تواند با دیگران همبازی شود. رشد مهارت های ارتباطی، اجتماعی و رفتاری کودک همگی روی اعتماد به نفس کودک تاثیرگذار است.

آیا شما هم با فرزندتان توپ بازی می کنید؟

 

خوندی؟ چطور بود؟ چند ستاره می‌ارزید؟

Rating 5.00 from 3 votes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *